💬
Logga in
Fuska.se

Läsk Åldersgräns!

81 svar · startad

Nivå 8 · Veteranfuskare
↗ till inlägget
↗ till inlägget

Herregud, Bara låt folk dricka läsk hur mycket dem vill.

Det skadar bara dem själva.

Eller, Det skadar inte ett skit.

Eftersom coca-cola innehåller otroligt lite koffein.

Ja, men inte Jolt. Det innehåller nästan lika mycket som energidricka, men det är ingen åldersgräns på det.

Jolt är det ju ingen fara med.. Finns ju mer koffein i kaffe.

Btw ofta Jolt har konkat?

Senast ändrad:

Nivå 6 · Fuskare
↗ till inlägget

Varför skall det införskaffas åldersgräns på läsk för?

Det ser jag inte som nödvändigt, då det inte är farligt med läsk i lagom mängder.

... tycker jag också, fast jag anser att läsk är :yucky: .

Senast ändrad:

Nivå 1 · Novis
↗ till inlägget

Tjena!

Här och där har jag hört rykten om att läsk ska ha ålders gräns.

Det är ju bara ett rykte som antagligen inte kommer ske som det där med 2012. Men man blir ju lite smått orolig att det ryktas om åldersgräns på läsk.

Jag menar att energidryck trodde man aldrig skulle få en åldersgräns. Men så blev det.

Varför inte läsk?

Jag tycker att det låter ologiskt men det är ju koffein i.

Men jag hoppas och tror att det inte kommer hända!!!

Hallå på ICA Viksäng (Min närmaste ica affär) kan man köpa energidryck. Liksom jag är 11 och drack en igår. Utan att nån köpte ut lol.
Nivå 5 · Fuskare

Det kommer ej att ske.

För att:

Coca cola company får pengar för varje cola burk dom säljer, om det blir åldersgränns, så kan dom lika gärna sluta.

Nivå 7 · Fuskare
↗ till inlägget
↗ till inlägget

Vill inte att dom skaffar åldersgräns på läsk. Btw det där med Jolt. Vi behöver nog inte ta upp Jolt eftersom att dom har gått i konkurs.

Det ser jag inte som nödvändigt, då det inte är farligt med läsk i lagom mängder.

Kan ju tala om för dig att det finns få saker här i världen som är farliga i "lagom mängd".

Så jag skulle vilja påstå att läsk är farligt, för om vi bara tänker efter riktigt noga; hur många barn/ungdomar dricker läsk i "lagom mängd"?

↗ till inlägget
↗ till inlägget

Vill inte att dom skaffar åldersgräns på läsk. Btw det där med Jolt. Vi behöver nog inte ta upp Jolt eftersom att dom har gått i konkurs.

Kan ju tala om för dig att det finns få saker här i världen som är farliga i "lagom mängd".

Så jag skulle vilja påstå att läsk är farligt, för om vi bara tänker efter riktigt noga; hur många barn/ungdomar dricker läsk i "lagom mängd"?

Inte en jävel, så vitt jag vet. ;)

Nivå 3 · Lärling

låter helt ologist då dom flesta läsker är riktade mot barn som fanta, three hearts med sina blå dåre, krus-brus, halloj och ralle passion + alla omgjorda cola drycker, som alla skulle gå i konkurs om detta hände... tvivlar stort på ålders gräns men om det skulle hända någont liknande tror jag att det blir hur många en person under 15 får köpa i taget.

Nivå 6 · Fuskare

"Allting står inte i innehållsförteckningen, lilla du."

Nää visst, är det mindre än 2% så behöver man inte skriva till det. Men vad jag vet så är taurin en av de saker man måste skriva med hur liten mängd man än har.

Senast ändrad:

Nivå 8 · Veteranfuskare

Om det är mindre än 2% nötter måste dom väll skriva det?

Nivå 6 · Fuskare
↗ till inlägget

Om det är mindre än 2% nötter måste dom väll skriva det?

Jo som sagt så finns det vissa saker som måste skrivas, jag var inte så tydlig med det i mitt inlägg.
Nivå 8 · Veteranfuskare

Åldersgräns på läsk innebär väl stor påverkan på BNP'n? Har för mig att Coca Cola säljer 5000 burkar per sekund eller något.

Nivå 6 · Fuskare

Klart som fan att det inte kommer åldersgräns på läsk. Läsk är ju mestadels gjort för barn.

29 Mar 2010
↗ till inlägget

Klart som fan att det inte kommer åldersgräns på läsk. Läsk är ju mestadels gjort för barn.

Är du säker på det?

För när det först kom ut så var det menat som ett läkemedel. Varför tror du det heter "coca"? För att det förrut innehöll kokain, därför att det ansågs vara uppiggande.

Och, ja, coca cola innehåller smak från cola-nötter.

Nivå 4 · Lärling

Åldersgräns, nja, men jag tycker åtminstone att de borde höja skatten på skiten. Inte konstigt att folk halsar läsk och blir feta när man kan få det så billigt som man kan.

Nivå 6 · Fuskare
↗ till inlägget
↗ till inlägget

Är du säker på det?

För när det först kom ut så var det menat som ett läkemedel. Varför tror du det heter "coca"? För att det förrut innehöll kokain, därför att det ansågs vara uppiggande.

Och, ja, coca cola innehåller smak från cola-nötter.

Det var på tidigt 1900-tal om ens det, när kokain inte hade en medicinskt bevisad effekt att kunna röra om i ens hjärna (I början användes även kokain som medicin).

Det är ett extremt dåligt argument som används av folk som inte har en aning vad fan dom säger.

Det är ju inte heller företagens fel att barn halsar skiten 24/7, det är deras föräldrars ansvar att hålla koll på barnen och inte företagets ansvar, det är bara jävligt dumt att sätta en åldergräns.

Även om det nu skulle komma åldergräns så skulle i princip alla hitta vägar runt som t.ex. att folk köper ut, vissa affärer (Mackar etc.) kanske inte ens kommer att ha åldergräns etc.

Så i slutändan kan vi konstatera att åldergräns är meningslöst.

Nivå 1 · Novis

btw allt det här om jolt. Jolt kommer sluta att säljas i Sverige på grund av konkurs, so thats about it.

Nivå 4 · Lärling

Asså hur kan vissa av er vilja ha åldersgräns på läsk. Visst äär det bra på energidryck då man kan bli extrremt dålig av det om man är för ung. Men läsk, är det för själva koffeinet??? Det är bara Cola som innehåller koffein. Asså en åldersgräns på läsk kommer aldrig gå igenom. Om ni tycker det är fel att småbarn halsar Coca Cola är det era åsikter. Men det är upp till barnens föräldrar om de ska få dricka läsk.

Nivå 8 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

btw allt det här om jolt. Jolt kommer sluta att säljas i Sverige på grund av konkurs, so thats about it.

God morgon på dig, dem konkade redan innan vintern.
Nivå 6 · Fuskare
↗ till inlägget

Asså hur kan vissa av er vilja ha åldersgräns på läsk. Visst äär det bra på energidryck då man kan bli extrremt dålig av det om man är för ung. Men läsk, är det för själva koffeinet??? Det är bara Cola som innehåller koffein. Asså en åldersgräns på läsk kommer aldrig gå igenom. Om ni tycker det är fel att småbarn halsar Coca Cola är det era åsikter. Men det är upp till barnens föräldrar om de ska få dricka läsk.

Och föräldrarna har koll på barnen i modern tid? :)
Nivå 4 · Lärling

Enligt mig så skulle det bara vara bra med åldersgräns för läsk i Sverige, finns ju ungar som livnär sig på coca cola, och som sedan får en sockerkick och börjara springa runt som yra höns.

Dock borde ramlösa osv vara tillåtet då det kan vara nyttigt i lagom mängd

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in