Tycker själv att det som skett är vidrigt, men man får ändå inte bortse från MÖJLIGHETEN - nu menar jag inte att det är så - att Bush inte haft något alls med just denna tortyr att göra. Instämmer i att han gått alldeles för långt, men ändå kan man inte lägga all skuld på honom, enligt min åsikt... visst, han har kanske ansvar för vad som sker, men det var inte han som gjorde det. Eller...? Har jag missat något? Det har kanske kommit fram något som jag inte vet.
Men bara en liten grej, som delvis hör till ämnet...
Världen blir så fruktansvärt upprörd över den här tortyren som skett...
men jag kan inte påminna mig om att man någonsin senaste åren brytt sig om att göra lika stor sak av tortyren på andra platser?
Jag menar, om man skulle göra lika stor sak av annan tortyr, som faktiskt är VÄRRE i viss mån, skulle man få ha flera extra tidningar bara för det...
ta Kina till exempel. Där råder så kallad "religionsfrihet". Nån som vet vad som egentligen sker där?
Jo, människor som inte håller med Tre-själv-kyrkan (en kyrka styrd av staten som flera andra religioner anser som fel), vad händer med dem?
De blir trakasserade av polisen, sätts i fängelse och torteras, ofta till döds, på grund av falska anklagelser som, om det varit sanna anklagelser, inte skulle ha fått sådana följder. Varför blir de då torterade och dödade? Jo, för att de inte håller med Tre-själv-kyrkan och det som hör den till.
"religionsfrihet"? bara ett tomt ord.
Ville bara säga detta, ni kanske inte håller med mig. Men att just den här tortyren som skett i Irak uppmärksammas så men annat tystas ner...
varför är det viktigare att upplysa om detta som skett, men man tystar ner andra, värre händelser på andra områden?