Det heter inte "dra alla över en kant".
Det rätta utrycket är "Dra inte alla över en kam" vilket kommer ifrån "Skära alla över en kam".
Ville bara informera om detta då det jag sett många här skriva fel på det.
Det heter inte "dra alla över en kant".
Det rätta utrycket är "Dra inte alla över en kam" vilket kommer ifrån "Skära alla över en kam".
Ville bara informera om detta då det jag sett många här skriva fel på det.
Finns ett uttryck som heter "Dra inte alla över en kant" också.
Det kanske du tror att det gör, men det ska vara KAM inte KANT.
http://sv.wiktionary.org/wiki/Diskussion:s...B6ver_samma_kam
Så spelare nån roll eller, man får väll hur man vill eller?! ;)
Det får man, om man vill använda ett ordspråk som inte finns.
Jag blir mäkta irriterad över när folk inte kan sin svenska.
Edit: Tack för den Hivee
↗ till inläggetB)Det får man väll, om man vill använda ett ordspråk som inte finns.
Jag blir mäkta irriterad över när folk inte kan sin svenska.
Eftersom väldigt många säger så så är det ett ordspråk, amirite?
Annars är jag känd för att bli irriterad när folk inte kan svenska, men ordspråk, njaaa.
Jodå, men eftersom "kant" används såpass mycket tycker jag inte att man kan säga att det är fel.
SAOL (Svenska Akademiens Ordlista) godkänner båda.
Ty br0.
↗ till inläggetProblem solved. Lås tråd.SAOL (Svenska Akademiens Ordlista) godkänner båda.
Står det ordspråk i SAOL?
↗ till inläggetVar har du sett det? =OSAOL (Svenska Akademiens Ordlista) godkänner båda.
↗ till inlägget"Jag blir mäkta irriterad över när folk inte kan sin svenska."↗ till inläggetVart har du sett det? =OSAOL (Svenska Akademiens Ordlista) godkänner båda.
Jag antar att han har sett det i SAOL.
Vad var det för fel med det där?
"Jag antar att han har sett det i SAOL."
No shit?
Jag menade att han kanske kunde hänvisa till var exakt han sett det någonstans.
↗ till inlägget↗ till inläggetVart har du sett det? =OSAOL (Svenska Akademiens Ordlista) godkänner båda.
Har alltid använt kant, även fast det varit få gånger jag sagt det, och jag kommer fortsätta säga det :)
Kollade upp var/vart, tack för att ni påpekade det.
Då vet jag hur man använder det i framtiden.
Ni som säger kant istället för kam, varför gör ni det?
Är det för att ni hört fel och sedan har det blivit normalt för er, Eller är det så att ni tycker att det låter bättre kanske?
↗ till inläggetInnerst inne så vet jag det, men jag har nog blivit förgiftad av att de allra flesta säger kant. Egentligen heter det: "Skära alla över en kam". Jag har inget problem med att folk säger fel för att de inte vet vad det heter, men när de vet vad det heter, men ändå ska säga fel så tycker jag det mest är nonchalant.Kollade upp var/vart, tack för att ni påpekade det.
Då vet jag hur man använder det i framtiden.
Ni som säger kant istället för kam, varför gör ni det?
Är det för att ni hört fel och sedan har det blivit normalt för er, Eller är det så att ni tycker att det låter bättre kanske?
Dock tycker jag att uttrycket "Dra alla över en kant" funkar rätt bra, då det fortfarande är samma betydelse. Jag kommer trots det att försöka säga/skriva rätt när jag tänker på det.
Att klaga på någon för att säga att dem säger kam istället för kant är som att klaga på att vi norrlänningar säger 3-männingar, 4-männingar osv. istället för 08ornas "sysslingar".