Hoppa till innehåll

Kär I Vän, Hjälp!


migmig
 Dela

Rekommendera inlägg

Behöver alla råd jag kan få nu så snälla hjälp mig!

 

Det är så att jag har känt en tjej på mitt jobb i runt ett halvår. Vi har alltid gått bra ihop, nästan bara som arbetskamrater.

Jag har alltid, trots att vi nästan bara varit ytligt kompisar, gillat henne lite mer.

 

Problemet då var bara att hon hade en pojkvän.

 

För bara ungefär en månad sedan gjorde de dock slut, och bara några veckor efter det så började vi prata och chatta en hel del.

Ett tag efter det hade vi en riktigt riktigt mysig kväll tillsammans, bara hon och jag, med middag, musiklyssnande osv, på en brygga, för att sedan gå hem till henne och titta på film mm.

Det ledde dock inte till något speciellt (det slutade med att jag sov över hos henne (på hennes soffa)), men det var riktigt mysigt, och mina känslor för henne blev ju inte direkt mindre efter det.

 

Därefter har vi bara småchattat lite grann, och de senaste dagarna ingenting (förutom lite idag (vilket, trots att det bara var om vardagliga saker, var riktigt härligt), och efter en fest i helgen hade hon tydligen strulat med någon där.

Jag har också nu märkt att hon börjat träffa någon ny kille (han ifrån festen, vem vet).

 

Jag är ganska övertygad att hon bara ser mig som en vän, men jag personligen kunde inte må sämre. Bara tanken av att hon just kysste någon och kanske just nu är med en annan kille gör mig riktigt riktigt gråtfärdig och nästintill självmordsbenägen.

 

Vad ska jag göra?!?!

 

Om jag berättar hur jag känner för henne så finns väl risken att vi glider ifrån varann på jobbet, och det vill jag verkligen inte (hellre vänner än inget, även om det gör riktigt jävla ont). Och glider vi ifrån varann finns det ju heller ingen chans i världen att hon kan börja gilla mig, eller?

 

Ska jag ändå berätta hur jag känner för henne, och sitta och hoppas att det där med den nya kille inte går så bra, och att hon sedan tänker på mig i en lite annan vinkel (händer det någonsin, förutom på film?)

Ska jag försöka göra något move in på henne, se hur hon reagerar, eller någon kombination, eller vad ska jag göra?!

 

Snälla snälla hjälp mig!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 26
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Påminner om min situation, lite.

Fast i mitt fall blev hon ihop med någon igår.

Hon vet vad jag känner.

*suck*

 

Hursomhelst... med tanke på hur du mår (kan verkligen, verkligen tänka mig.) så kan det knappast bli värre av att faktiskt berätta. Det gjorde jag fast... jag var halvfull.

Redigerat av fishmaster
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Själva grejen att bli kär i någon tjej kan ju komma som en liten chock egentligen. Det är aldrig riktigt så att man blir kär i någon vid första ögonkastet, utan det kan vara vilken kompis som helst som man lärt känna tillräckligt mycket och helt plötsligt, exakt när som helst, kan känslorna bli så extremt starka för personen att man inte kan komma ifrån det.

 

Eftersom det i detta fall är du som gillar henne är det du som får ta steget. Vare sig du vill det eller inte är det inte hon som kommer gå fram till dig om du håller tyst. Om du är tyst är det klart att hon inte förstår vilka känslor du har för henne.

 

Ifall du vill att hon ska dras till dig, vilket kan bli relativt knepigt men möjligt, är att du håller kontakten med henne men visar inte dina känslor för mycket. Tjejer är extremt nyfikna, lyckas du få henne att bli osäker om en så stor fråga kommer hon göra vad som helst för att få reda på hur det egentligen ligger till. Du måste alltså lyckas med att signalerna du ger ut inte innebär att du gillar henne mer än något annat på jorden, utan bara en gnutta. Det kommer göra att hon helt enkelt inte är säker på vad du känner och kommer vilja umgås med dig och hålla kontakten för att försöka få fram hur det ligger till. Under den perioden är det bäst att du uppför dig på ett charmigt sätt eftersom hon då kommer få egna känslor för dig, vilket kommer underlätta längre fram.

 

Vissa säger att den snällaste killen inte får någon flickvän, bara idioterna. Egentligen är det inte sant, 98 % av alla tjejer bryr sig inte om en persons stil, intressen eller liknande. En tjej blir inte kär i en kille för att hon vill det, hon bara blir det sålänge killen gör rätt. Det är något som många killar inte har förstått och kanske, bara kanske, är det bäst om vi låter det bara så.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ifall du vill att hon ska dras till dig, vilket kan bli relativt knepigt men möjligt, är att du håller kontakten med henne men visar inte dina känslor för mycket. Tjejer är extremt nyfikna, lyckas du få henne att bli osäker om en så stor fråga kommer hon göra vad som helst för att få reda på hur det egentligen ligger till. Du måste alltså lyckas med att signalerna du ger ut inte innebär att du gillar henne mer än något annat på jorden, utan bara en gnutta. Det kommer göra att hon helt enkelt inte är säker på vad du känner och kommer vilja umgås med dig och hålla kontakten för att försöka få fram hur det ligger till. Under den perioden är det bäst att du uppför dig på ett charmigt sätt eftersom hon då kommer få egna känslor för dig, vilket kommer underlätta längre fram.

Det är precis det här jag sitter och funderar på.

Å ena sidan klarar jag inte av att hon med all säkerhet just nu börjat umgås med någon helt ny kille, men vill ändå inte berätta hur jag känner, iom att "spänningen" och chansen att få henne att känna likadant, då antagligen blir mindre.

Å andra sidan vill jag inte annat än att bara berätta för henne just nu, och bli tillsammans med henne direkt.

 

Som jag skrev i det första inlägget - om jag berättar för henne så försvinner väl just den där "spänningen", och chansen att hon skulle falla för mig minskar, gör den inte? Eller kan hon kanske börja se på mig i ett lite annat perspektiv, och något kanske, kanske händer?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det finns ju risken att om du väntar för länge med att visa ditt intresse så pass tydligt att hon åtminstone misstänker något, så kommer hon precis som du är rädd för kanske börja umgås och bli ihop med någon annan. Jag skulle tro att det kan vara en bra idé att ta lite initiativ till att umgås även om det känns nervöst, för på så vis visar du att du vill vara med henne utan att rakt ut säga vad du känner. Om hon känner sig uppskattad av dig kan det leda till att hon får starkare känslor också.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Eller kan hon kanske börja se på mig i ett lite annat perspektiv, och något kanske, kanske händer?

Det som blir problemet om du säger det rakt ut till henne nu är ju att hon i nuläget antagligen gillar dig som kompis men när hon plötsligt får reda på hur du känner för henne blir hon osäker om vad hon ska göra och kommer därefter ignorera dig under några veckor.

 

För två år sedan försökte jag få en tjej att tycka om mig, jag jobbade på det rätt hårt och lyckades få hennes uppmärksamhet rätt kraftigt. Men när jag fick det sagt sa hon inte ett ord till mig på två-tre veckor. Efter det började hon uppskatta mig en aning på samma sätt, men visade det inte. Det är det som blir förjävligt, när hon väl börjar få känslor för dig och har ignorerat dig tidigare vet du inte när det är dags att återvända. Ifall man inte gör något i rätt stund kommer hon att tröttna och leta efter någon ny.

 

Fast att erkänna att man verkligen älskar en tjej, se henne rakt i ögonen och le lite samtidigt är den största komplimangen man kan ge henne. Om du varit det minsta engagerad mot henne innan det kommer hon antagligen rodna av välbehag eller bli så smickrad att ingen av er har något att tillägga. Den känslan man får då, för båda, är extremt svår att övervinna. Det känns som att hela universum är perfekt och även om man inte lyckas fånga henne kommer man känna sig nöjd att ha upplevt den känslan. Självklart krävs det mod och det krävs några minuters vanligt prat med henne innan det, samt att man borde lyckas få in det i diskussionen på något sätt istället för att bara säga "Jag gillar dig". Att hon skulle uppskatta det är det inget tvivel om, men faktiskt kan effekten bli bättre om du säger något i stilen som "För några dagar sedan var det några av dina kompisar som frågade mig om jag gillar dig, jag tänkte bara berätta att det stämmer" ungefär. Fundera lite på vad du ska säga, finns olika metoder och man får välja helt själv.

 

En annan viktig sak om just tillfället när du ska erkänna sanningen är att du inte ska tänka någon söndagskväll "på fredag eftermiddag runt 16:30 ska jag säga det till henne". När fredagen väl kommer så kanske hon är med några av sina kompisar och då går det åt skogen. När du får ett hum av att det är dags att berätta hur du känner, var beredd på att göra det när som helst. Håll ett öga på henne och kolla när hon inte har något viktigt för sig.

 

Så det enda jag kan säga nu är att du borde göra något åt saken! Vem fan bryr sig om allt går åt helvetet? Gör du åtminstone något som ändå inte visar sig gå bra alls har du vunnit mer än om du skulle strunta i sitationen helt. Om du skulle strunta i din förälskelse, låta tiden läka såren och lämna henne fri för att hitta någon annan kommer du ångra dig i resten av livet. Det enda hon kommer fundera kring är om hon valde rätt person.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tack för så mycket GZT!

 

En sak bara.

Om/när jag nu ska prata med henne om det här, går det att säga det på lite av ett "skuldbeläggande" sätt? Inte mycket, men bara så att hon får reda på att hon sårat mig, med att träffa den där nya killen? T.ex. "du fattar inte hur knäckt jag blev efter den där fredagen", och/eller "fattar du inte att jag har känslor för dig". Eller är det kanske bättre att bara vara vänlig?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det vore ju egentligen bättre om du gjorde ditt bästa för att få henne bli mer intresserad av dig än honom. Att säga något som "Du borde sluta vara med den killen" eller liknande kommer få henne tro att du vill att han ska dra åt h-vetet. Visserligen kan jag förstå om du innerst inne vill bli av med honom för gott men om du lägger ut din ilska för honom på henne kommer det inte gå bättre för dig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tack för så mycket GZT!

 

En sak bara.

Om/när jag nu ska prata med henne om det här, går det att säga det på lite av ett "skuldbeläggande" sätt? Inte mycket, men bara så att hon får reda på att hon sårat mig, med att träffa den där nya killen? T.ex. "du fattar inte hur knäckt jag blev efter den där fredagen", och/eller "fattar du inte att jag har känslor för dig". Eller är det kanske bättre att bara vara vänlig?

Jag tycker du kan göra så om det är berättigat, att hon i tanklöshet agerat på ett sätt som hon borde förstått skulle såra dig, som exempelvis om hon verkar visa mycket intresse för dig men sen plötsligt blir ihop med någon annan. Du får ju bedöma själv om du tycker hon gjort något sånt. Men kom bara ihåg att inte driva det för långt, för om hon verkligen inte hade en aning om hur du kände har hon ju inte gjort något fel i sak.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Behöver alla råd jag kan få nu så snälla hjälp mig!

 

Det är så att jag har känt en tjej på mitt jobb i runt ett halvår. Vi har alltid gått bra ihop, nästan bara som arbetskamrater.

Jag har alltid, trots att vi nästan bara varit ytligt kompisar, gillat henne lite mer.

 

Problemet då var bara att hon hade en pojkvän.

 

För bara ungefär en månad sedan gjorde de dock slut, och bara några veckor efter det så började vi prata och chatta en hel del.

Ett tag efter det hade vi en riktigt riktigt mysig kväll tillsammans, bara hon och jag, med middag, musiklyssnande osv, på en brygga, för att sedan gå hem till henne och titta på film mm.

Det ledde dock inte till något speciellt (det slutade med att jag sov över hos henne (på hennes soffa)), men det var riktigt mysigt, och mina känslor för henne blev ju inte direkt mindre efter det.

 

Därefter har vi bara småchattat lite grann, och de senaste dagarna ingenting (förutom lite idag (vilket, trots att det bara var om vardagliga saker, var riktigt härligt), och efter en fest i helgen hade hon tydligen strulat med någon där.

Jag har också nu märkt att hon börjat träffa någon ny kille (han ifrån festen, vem vet).

 

Jag är ganska övertygad att hon bara ser mig som en vän, men jag personligen kunde inte må sämre. Bara tanken av att hon just kysste någon och kanske just nu är med en annan kille gör mig riktigt riktigt gråtfärdig och nästintill självmordsbenägen.

 

Vad ska jag göra?!?!

 

Om jag berättar hur jag känner för henne så finns väl risken att vi glider ifrån varann på jobbet, och det vill jag verkligen inte (hellre vänner än inget, även om det gör riktigt jävla ont). Och glider vi ifrån varann finns det ju heller ingen chans i världen att hon kan börja gilla mig, eller?

 

Ska jag ändå berätta hur jag känner för henne, och sitta och hoppas att det där med den nya kille inte går så bra, och att hon sedan tänker på mig i en lite annan vinkel (händer det någonsin, förutom på film?)

Ska jag försöka göra något move in på henne, se hur hon reagerar, eller någon kombination, eller vad ska jag göra?!

 

Snälla snälla hjälp mig!

Det bästa du kan göra är tyvärr att gilla läget tycker jag. När hon gjort slut eller så kan du berätta kanske ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har ytterligare en lite fråga som GZT och ni andra gärna får hjälpa mig med.

 

Det är så att vi pratat lite om att åka iväg någon weekend eller så, till England, i november, med ett fåtal kompisar. Det är något hon varit ganska taggad på.

 

Självklart skulle det nog inte finnas något mer underbart än att åka dit med henne - och kanske berätta mina känslor för henne där?, men ska jag verkligen göra det där?

Dels är det ju ganska långt tills dess, och hon kanske då har börjat bli seriös med den nya killen :( , och dels kanske det känns lite elakt när hon inte har någonstans att ta vägen, utan måste träffa mig hela tiden efter att jag sagt det (om hon nu inte gillar det eller liknande).

Men jag vill ju som sagt verkligen att hon ska hänga med, och berättar jag innan, och hon blir skrämd eller liknande så lär hon ju knappast följa med. Några tips?

 

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Fast om du inte säger ett pip förrän resan och då under helgen kör på i 180 kommer hon ju inte riktigt uppfatta det som seriöst eftersom det går för fort i slutändan. Det är mer än en månad kvar till november, vilket är tillräckligt mycket tid för att få henne märka dig om du gör ditt bästa. Att berätta känslorna där vore delvis episkt men också ett relativt bra tillfälle, men då får du se till att hon kanske lämnar den andra snubben vilket hon bör göra om du får henne att bli osäker om vad du känner. Gör dig själv oförutsägbar för henne.

Redigerat av GZT
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...