Hoppa till innehåll

Frankrike Förbjuder Burka/niqab/slöja


Caspian
 Dela

Rekommendera inlägg

  • 3 veckor senare...

Helt ärligt så förstår jag inte riktigt din poäng.

 

Du tycker att kvinnor skall förbjudas bära dessa kläder för att de är skrämmande och/eller förtryckande?

 

Folk skall få ha på sig vad de vill på sin fritid. Ok, på banker och liknande där man inte får ha på sig något som täcker ansiktet, men i övrigt så är det upp till var och en.

Jag har en fundering, Om någon "ond" människa får för sig.. Tänk OM någon klär ut sig till en sån och begår brått? hur ska man då kunna hitta han/hon snabbt när alla ser lika ut? borde inte vara svårt att begå brått när man är helt gömd under ett lakan bland andra människo-lakan. :/

 

OnT och OffT:

Enligt mig tycker jag att dom får ta av sig slöjorna här i svergie

1: Om dom flyr hit borde dom smälta in mer med oss.

2: om dom nu är så religons kåta kan dom väll hålla sig med "sina egna"

3: jag vet att dom flyr, men det betyder inte att dom kan gör om sverige till ett nytt land?

4: personligen tycker jag sverige borde sätta upp regler mot just detta.

5: förlåt om jag låter som en rasist.. -.- men jag är inte det. Är bara lite sur över att invandrare kommer till sverige och beter sig som dom själva vill. jag menar kolla bara hur myckt fler brott / mord vi fått nu p.g.a att folk inte kan acceptera varandra.

6: varför spenderar sverige så mycket pengar på invandrigen, och ge dom jobb, hem osv. när det är så otroligt många arbetslösa svenskar som inte har jobb. det känns lite som om invandrare tar våra jobb.. förlåt att jag säger det men :/

 

Shit sorry för dålig förklaring.. Men hoppas ni förstår vad jag menar.

Redigerat av NightMaker
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ännu en tonåringar som påverkats för mycket av sånt som sägs på youtube och flashback.

Du vet väl att det inte var för så länge sen kvinnor i Sverige också täckte sitt hår?

 

Sverige kan inte förvänta sig att man ska smälta in med varje lilla detalj bara för att man kommer in till detta land.

Vore ju fånigt om migrationsverket sa: Ja vi förväntar oss att du skickar en bild på dig själv dansande runt midsommarstången, det hade låtit fånigt.

 

Hade Sverige tvingat kvinnor att ta av sig slöja som du nämnde hade det inte längre vart en sekulär stat, som en sekulär stat ska inte inflytande av religion komma ifrån staten.

 

OffT: Först tar invandrare svenskars jobb, sen jobbar inte invandrare.. Hur ska smygrasister ha det egentligen?

Dem jag vet om som t.ex ogillar invandringen till Sverige är totala failures som aldrig studerar och använder sitt studiebidrag till alkohol och tobak bara (tonåringar).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ännu en tonåringar som påverkats för mycket av sånt som sägs på youtube och flashback.

Du vet väl att det inte var för så länge sen kvinnor i Sverige också täckte sitt hår?

 

Sverige kan inte förvänta sig att man ska smälta in med varje lilla detalj bara för att man kommer in till detta land.

Vore ju fånigt om migrationsverket sa: Ja vi förväntar oss att du skickar en bild på dig själv dansande runt midsommarstången, det hade låtit fånigt.

 

Hade Sverige tvingat kvinnor att ta av sig slöja som du nämnde hade det inte längre vart en sekulär stat, som en sekulär stat ska inte inflytande av religion komma ifrån staten.

 

OffT: Först tar invandrare svenskars jobb, sen jobbar inte invandrare.. Hur ska smygrasister ha det egentligen?

Dem jag vet om som t.ex ogillar invandringen till Sverige är totala failures som aldrig studerar och använder sitt studiebidrag till alkohol och tobak bara (tonåringar).

Hrrmm. Not my point.

 

Men det du skrev sist, Jag har jobb redan, no worries.

Min far fick sitt jobb TAGET av en invandrare, även när pappa var nära en befodran. Vilket jag tycker inte borde tolereras. Han skötte sitt jobb fint, kom aldrig för sent, är en bra man med mycket humor.. Han var även bra kompis irl med "arbetschefen", Han berättade att han inte kunde göra något åt detta. Så min pappa fick helt enkelt söka nytt jobb. Tog ett bra tag, jag fick t.o.m hjälpa till att betala hyran/räkningar med mina studie pengar.

 

EDIT:

Det smärtade även mig eftersom jag är skejtare, brädor är dyra, kläder blir dyrt i längden, mat är dyrt i stora mängder. Så kunde inte direkt unna mig att ha roligt tsm med kompisar, förutom "non-skaters". + att jag älskar sporten, feelingen, kompisarna osv. så det var en pain.. Men vi klarade oss tills pappa skaffade ett nytt jobb.

Men det enda bra med att han blev av med jobbet är att vi fick starkare band mellan varandra och gör mycket tilsammans nu.

Redigerat av NightMaker
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du bör vara lite mer specifik på vad för jobb det handlar om.. Det händer varje dag att företag rör om i grytan när det gäller personal, företag växlar mellan invandrare och svenskar varje dag efter sina egna behov.

 

Min pappa t.ex är småföretagare, anställer människor och betalar stora skatter varje månad.

Min mamma har jobbat som läkare i Sverige och det har vart en hög efterfrågan på det väldigt länge, sen kommer

folk och säger att invandrare tar svenskars jobb. Sen vänder människor på den vinkeln och säger att invandrare inte jobbar.

 

Du ska veta en sak, med tanke på hur barnafödandet har minskat i Sverige och hur många det är som pensionerar sig, du kan räkna med att det behövs invandring för att få upp arbetskraften inom några år.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men det du skrev sist, Jag har jobb redan, no worries.

Min far fick sitt jobb TAGET av en invandrare, även när pappa var nära en befodran. Vilket jag tycker inte borde tolereras. Han skötte sitt jobb fint, kom aldrig för sent, är en bra man med mycket humor.. Han var även bra kompis irl med "arbetschefen", Han berättade att han inte kunde göra något åt detta. Så min pappa fick helt enkelt söka nytt jobb. Tog ett bra tag, jag fick t.o.m hjälpa till att betala hyran/räkningar med mina studie pengar.

Eh...enligt Lagen om anställningsskydd §7 kan man bara sägas upp på sakliga grunder, vilket (i princip) endast innefattar;

 

1. Arbetsbrist. Det finns inte tillräckligt med arbetsuppgifter för att motivera en anställning, företaget saknar pengar etc.

2. Personliga skäl, dvs misskötsel. Detta kan i princip endast ske efter att omplacering och/eller omplaceringsförsök har genomförts.

 

Man har även en uppsägningstid på en till sex månader (beroende på hur länge man har arbetat hos arbetsgivaren). Endast vid mycket grov misskötsel av arbetsuppgifterna kan arbetsgivaren avskeda sin anställde. Man kan inte bara säga upp någon för teh lolz.

 

Observera även att undanträngningseffekten är så liten att den är försumbar. "Invandrarna tar jobb från svenskarna" är bara ren lögn.

Redigerat av Guggo
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ännu en tonåringar som påverkats för mycket av sånt som sägs på youtube och flashback.

Du vet väl att det inte var för så länge sen kvinnor i Sverige också täckte sitt hår?

Många på Flashback skyller på det judiska inflytandet som grund till massinvandringen i Europa, judiskt inflytande som bland annat Bonnier som har lagt ut det mesta av skolmaterialet och äger nästan alla samtliga större tidningar i Sverige. På så sätt resonerar många där att det styr vilka åsikter som får yttras och vilka som ska få accepteras. Vissa påstår att man tar emot invandrare för att skapa spänningar mellan olika grupper i landet och på så sätt ska de bli lättare att övertala folket. Tycker själv det låter lite som en smörja, men dock en ganska intressant teori/konspiration.

Jag väljer att inte köpa detta, men... judar i Sverige har bland annat sagt att judar kommer spela en stor roll i ett mångkulturellt europa.

 

Gissar på att du menar klädesplagget hilka?

Sverige kan inte förvänta sig att man ska smälta in med varje lilla detalj bara för att man kommer in till detta land.

Vore ju fånigt om migrationsverket sa: Ja vi förväntar oss att du skickar en bild på dig själv dansande runt midsommarstången, det hade låtit fånigt.

sant, men det viktiga är att alla har samma värderingar(som också är en del av kulturen)
OffT:Dem jag vet om som t.ex ogillar invandringen till Sverige är totala failures som aldrig studerar och använder sitt studiebidrag till alkohol och tobak bara (tonåringar).
Håller inte riktigt med dig med allt detta, alla invandringskritiska är inte failures, då generaliserar man bara likt en rasist.

Visst en del är sånna, men om vi tex ser i min klass. Så är de lägre presterande eleverna helt okunniga inom politik och helt okunniga om samhällsutvecklingen. Ser vi då på de högre presterande eleverna så är det mer av dem som vågar tänka kritiskt på svensk politik och många av dem röstade på SD/ND i skolvalet.

 

 

Givetvis ska man inte skylla på varken svenskar eller invandrare om hur situationen ser ut i Sverige, man ska skylla på hur politiken har förts, på politikerna alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

. Ser vi då på de högre presterande eleverna så är det mer av dem som vågar tänka kritiskt på svensk politik och många av dem röstade på SD/ND i skolvalet.

...fast nu för tiden är det ju en grej att "våga tänka kritiskt". Trots att man inte alls tänker kritiskt utan bara följer med strömmen av alla andra som "tänker kritiskt". Allt som händer är att folk hoppar på bandvagnen och känner sig jäääääätteduktiga för att de har "vågat tänka själva", vilket de naturligtvis inte har gjort.

 

HÖ HÖ KOLLA PÅ MIG JAG VÅGAR TÄNKA SJÄLV PRECIS SOM ALLA MINA POLARE :) :)

 

Folk som röstar på högerextrema partier kommer aldrig någonsin tänka kritiskt. Det ligger inte i högerextremismens natur att tänka själv. "Tänka kritiskt/själv" är bara ett påhitt av högerextremister för att dölja sin kompletta och fullständiga ignorans för hur man effektivast driver ett samhälle.

 

Edit: Och allt tjafs om politisk korrekthet är bara ett sätt för personer som inte kan argumentera att fly undan. "ÖÖH DET DÄR HAR BARA PK MEDIA LÄRT DIG SÄGA"

Redigerat av Guggo
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

. Ser vi då på de högre presterande eleverna så är det mer av dem som vågar tänka kritiskt på svensk politik och många av dem röstade på SD/ND i skolvalet.

...fast nu för tiden är det ju en grej att "våga tänka kritiskt". Trots att man inte alls tänker kritiskt utan bara följer med strömmen av alla andra som "tänker kritiskt". Allt som händer är att folk hoppar på bandvagnen och känner sig jäääääätteduktiga för att de har "vågat tänka själva", vilket de naturligtvis inte har gjort.

 

HÖ HÖ KOLLA PÅ MIG JAG VÅGAR TÄNKA SJÄLV PRECIS SOM ALLA MINA POLARE :) :)

 

Folk som röstar på högerextrema partier kommer aldrig någonsin tänka kritiskt. Det ligger inte i högerextremismens natur att tänka själv. "Tänka kritiskt/själv" är bara ett påhitt av högerextremister för att dölja sin kompletta och fullständiga ignorans för hur man effektivast driver ett samhälle.

"

 

Man kan ju faktist säga att de "högerextrema" som du kallar dem, faktist tänker själva. Eftersom de tänker ur ett annat perspektiv än vad media/skolböckerna/politikerna vill att de ska göra. Det krävs också ett mod att våga tänka kritiskt, eftersom man riskerar ju att förlora vänner ifall man röstar på tex SD ;)

 

Dock ligger det något i att gå med strömmen som du säger, eftersom högerextremismen röner framgång, inte bara i Sverige utan i hela Europa. Man kan fråga sig själv varför... skulle tex SD existera om politiken hade förts exemplariskt?

Redigerat av Ohm
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Man kan ju faktist säga att de "högerextrema" som du kallar dem, faktist tänker själva. Eftersom de tänker ur ett annat perspektiv än vad media/skolböckerna/politikerna vill att de ska göra. Det krävs också ett mod att våga tänka kritiskt, eftersom man riskerar ju att förlora vänner ifall man röstar på tex SD ;)

 

Ja, visst. De tänker själva precis som alla andra. Bara för att man inte tänker som skolböckerna gör så betyder inte det att man tänker själv. Det betyder bara att man följer någon annan. Högerextrema (och Sverigedemokrater) tänker inte på något sätt själva, eftersom (som jag sa tidigare) det inte ligger i deras ideologiers natur att tänka själv.

 

Du måste förstå det ologiska i att påstå att man "tänker själv" när man tänker precis som alla i ens omgivning?

 

Dock ligger det något i att gå med strömmen som du säger, eftersom högerextremismen röner framgång, inte bara i Sverige utan i hela Europa. Man kan fråga sig själv varför... skulle tex SD existera om politiken hade förts exemplariskt?

Nej, det skulle de inte. Men politiken kommer aldrig någonsin aldrig skötas exemplariskt, då det är en omöjlighet. Alltså ser jag inte riktigt poängen med det här argumentet. Om folk aldrig hade varit elaka mot varandra så hade vi aldrig haft några konflikter, men nu kommer det aldrig hända och är därför irrelevant.

 

Edit: Förtydligande. Jag påstår bara att ND är högerextrema. SD snor friskt från alla läger och blandar det till någon populistisk smörja. (Shit vad vi tänker själva. Vilket parti skall vi sno ideér från idag?)

Redigerat av Guggo
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Dock ligger det något i att gå med strömmen som du säger, eftersom högerextremismen röner framgång, inte bara i Sverige utan i hela Europa. Man kan fråga sig själv varför... skulle tex SD existera om politiken hade förts exemplariskt?

Nej, det skulle de inte. Men politiken kommer aldrig någonsin aldrig skötas exemplariskt, då det är en omöjlighet. Alltså ser jag inte riktigt poängen med det här argumentet. Om folk aldrig hade varit elaka mot varandra så hade vi aldrig haft några konflikter, men nu kommer det aldrig hända och är därför irrelevant.

 

Edit: Förtydligande. Jag påstår bara att ND är högerextrema. SD snor friskt från alla läger och blandar det till någon populistisk smörja. (Shit vad vi tänker själva. Vilket parti skall vi sno ideér från idag?)

 

Hur gör man då för att tänka själv? Spelar ju ingen roll om man röstar på SD eller V, för isf kan man ju säga att, med ditt resonemang, ingen kan tänka själv? Politiskt sett alltså. Du verkar vilja påstå att endast högerextremister inte kan tänka själva.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...