💬
Logga in
Fuska.se

Stänga Av Datorn Med På/av-knappen På En Bärbar

17 svar · startad

Nivå 9 · Veteranfuskare
Trådstartare #1

Jag fick upp en meny, där man kunde starta i felsäkert läge, eller normalt. Jag startade normalt men inget fel. Men det jag antar som gjorde så den menyn kom upp, var eftersom jag var stressad och stängde av datorn med på/av-knappen på datorn. Är detta något man ska undvika, eller gör det egentligen ingenting?

Tack på förhand.

Nivå 10 · Veteranfuskare Moderator
↗ till inlägget

Jag fick upp en meny, där man kunde starta i felsäkert läge, eller normalt. Jag startade normalt men inget fel. Men det jag antar som gjorde så den menyn kom upp, var eftersom jag var stressad och stängde av datorn med på/av-knappen på datorn. Är detta något man ska undvika, eller gör det egentligen ingenting?

Tack på förhand.

Är samma sak som när du trycker på on/off knappen på en stationär dator.

Senast ändrad:

Nivå 9 · Veteranfuskare
Trådstartare #3

Är det skadligt med andra ord då eller?

↗ till inlägget

Nej, din dator lär ju inte ta någon skada av att du råkar göra det någon enstaka gång.

Nivå 7 · Fuskare

Det kan vara skadligt, ja.

Senast ändrad:

Nivå 9 · Veteranfuskare
Trådstartare #6
↗ till inlägget
↗ till inlägget

Nej, din dator lär ju inte ta någon skada av att du råkar göra det någon enstaka gång.

Okej, sökte lite på google nu och det verkar kunna vara skadligt om windows uppdaterar något eller så. (Har windows 7). Men eftersom den kom in i en meny där man kunde välja mellan normalt eller felsäkert, så tänkte jag mig att det kunde hänt något :/

↗ till inlägget
↗ till inlägget

Okej, sökte lite på google nu och det verkar kunna vara skadligt om windows uppdaterar något eller så. (Har windows 7). Men eftersom den kom in i en meny där man kunde välja mellan normalt eller felsäkert, så tänkte jag mig att det kunde hänt något :/

Det blir så om du bland annat stänger av datorn abrupt.
Nivå 8 · Veteranfuskare

Kan bli ostabilt nästa gång du startar datorn, beroende på när du stängde av den.

Är osäker på dock om komponenterna kan ta skada, kan säkert röra sig om det då

det är massa ström så avlägsnas utan förvarning.

15 Dec 2010
Nivå 9 · Veteranfuskare
Trådstartare #9

Hur menar du med ostabilt?

Men aja, jag ska skippa knappen och försöka att endast stänga av dem med menyknappen nu, är väl bättre att det var en 30sek extra än att datorn går sönder.

Nivå 8 · Veteranfuskare

Har gjort det ibland hemma, och nästan alltid på skoldatorerna. Aldrig hänt något.

Nivå 3 · Lärling

Vad du än gör så ska du inte stänga av den så när Windows uppdateras, när jag gjorde det så pajade min hårddisk.

Nivå 1 · Novis
↗ till inlägget

Vad du än gör så ska du inte stänga av den så när Windows uppdateras, när jag gjorde det så pajade min hårddisk.

Hårddisken pajjar inte, det är windowset som tar skada. Men då är det bara att göra en systemåterställning i "Felsäkra läget". Det borde varit av en annan anledning att din hårddisk pajjade...

Nivå 3 · Lärling

Jag fixade den i alla fall. Och det var inte Windows som tog skada, eftersom att jag inte kunde installera något annat på den bland annat Ubuntu och Windows XP. Fixade hårddisken på en annan dator som körde Ubuntu, det var länge sen dock. :P

17 Dec 2010
Nivå 9 · Veteranfuskare

Inget som tar skada, men undvik att göra det när systemet "skriver" det vill säga, en uppdatering, sparning osv. Då kan du få behöva formatera om du har otur.

↗ till inlägget

Jag fixade den i alla fall. Och det var inte Windows som tog skada, eftersom att jag inte kunde installera något annat på den bland annat Ubuntu och Windows XP. Fixade hårddisken på en annan dator som körde Ubuntu, det var länge sen dock. :P

Boouh
Nivå 9 · Veteranfuskare
Trådstartare #16

Jag har en fråga som är något som har med detta att göra egentligen.

Hur hittar man denna meny: http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows.../startup-repair

Då datorn ej startar?

Nivå 4 · Lärling

det kommer upp när windows bootningen avbryts, sen så är det ett altrenativ när man bootar med w7 skivan i

Senast ändrad:

22 Dec 2010
Nivå 7 · Fuskare

Min tanke är att det inte är skadligt alls om man trycker en gång på powerknappen, då stängs datorn av som om man skulle stänga av den via avstängningen i OSet. Håller man dock ner powerknappen tvingas dator att stängas av och information försvinner i värsta fall så redigerades vitala windows filer i det ögonblicket, då måste man antingen systemåterställa eller formatera om. Alltså hårdvaran tar inte skada alls.

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in