💬
Logga in
Fuska.se

Illuminati

44 svar · startad

↗ till inlägget

Jag kan inte tänka mig att du på allvar tror att en byggnad aldrig någonsin har rasat på grund av att den har brunnit. Eller att det aldrig har hänt efter 9/11.

Jag tyckte det lät orimligt när jag hörde det också. Kan du ge ett exempel på en eller flera byggnader som rasat på grund av eld annat än byggnad 7?

Det jag menade var att den officiella teorin säger väl ungefär att Osama bin Laden "konspirerar"? Alltså är både den officiella teorin och vissa alternativa teorier konspirationsteorier. Officiella teorin anser att Osama bin Laden konspirerar, alternativa teorier anser att USAs regerin konspirerar?

↗ till inlägget

Jag tyckte det lät orimligt när jag hörde det också. Kan du ge ett exempel på en eller flera byggnader som rasat på grund av eld annat än byggnad 7?

Till exempel.

Hittade även, "Conspiracy theorists often claim that no steel-framed building ever collapsed due to fire before 9-11. However, this is a complete lie"

http://forthardknox.com/2008/01/25/steel-b...re-before-9-11/

Och, "Conspiracy Theorists bring up the fact that the towers were the first steel high rises to fall from fire in history. The fact is the towers had other firsts that day they never seem to include.

There were a lot of firsts for the WTC. In all the history of high-rise fires, not one has ever been hit with a plane traveling 500 miles an hour and had its fire proofing removed from its trusses. In all the history of high-rise fires, not one has ever had its steel columns which hold lateral load sheared off by a 767."

Pratar även om WTC 7

http://www.debunking911.com/firsttime.htm

Det jag menade var att den officiella teorin säger väl ungefär att Osama bin Laden "konspirerar"? Alltså är både den officiella teorin och vissa alternativa teorier konspirationsteorier. Officiella teorin anser att Osama bin Laden konspirerar, alternativa teorier anser att USAs regerin konspirerar?

Eh...ja, jo. Fast man vet ju att Osama konspirerar. Jag skulle tro att man använder teori i vardaglig mening här, dvs "gissning". Vet man att det är sant är det ingen konspirationsteori.

En teori har en grund. Hypoteser är baserade på gissningar. Jag gillar inte att säga att man "vet" saker, snarare att man har starka teorier om något. Evolutionsteorin till exempel. Det finns bevis för och emot den, man säger inte att man vet. Folk påstår sig veta saker hit och dit och 2 personer kan veta varsin saker som motsäger varandra. Därför anser jag mig ha teorier om saker istället för att veta.

Finns sidor som debunkar det ena och det andra fram och tillbaka hela tiden. I slutändan verkar allt handla om vad man själv väljer att tro på.

Mer än så har jag väl egentligen inte att säga.

Som jag sa i mitt tidigare inlägg så använder man ordet teori i dess vardagliga betydelse, inte i dess vetenskapliga, vilken är den du pratar om.

"The word "theory" is, in this usage, sometimes considered to be more informal as in "speculation" or "hypothesis" rather than mainstream scientific theory. Also, the term conspiracy is typically used to indicate powerful figures, often of the Establishment, who are believed to be deceiving the population at large, as in political corruption."

Brottslingar kan konspirera, men det är oftast inte den typen av konspiration man pratar om när man diskuterar konspirationsteorier. Stämpling till mord heter på engelska "conspiracy to commit murder", och betyder att man planerar att mörda någon, men aldrig försöker. Om vi utgår från att det var Al Qaida som låg bakom 9/11, så är det inte längre en konspiration i den här bemärkelsen, eftersom de faktiskt genomförde det. Innan 9/11 var det "conspiracy to commit terrorism", eller något sådant. När det genomförs så upphör det att vara "conspiracy"

Jag skulle akta mig väldigt noga för att säga att den officiella versionen är en konspirationsteori. Det är inte alls samma sak, egentligen.

Sidorna jag länkade till är visserligen debunknings-sidor, men i sammanhanget är de relevanta. Konspirationsteoretiker påstår att inga byggnader har rasat på grund av en brand, någonsin. Och de visar att det visst har hänt.

Och huruvida man faktiskt helt säkert kan veta något är en jobbig filosofisk diskussion jag inte orkar ta nu.

Då är vi nog rätt så överens ändå. Definitionsfrågor kan vara krångliga och det är lätt att haka upp sig på vilken ord-stämpel man sätter på något.

Senast ändrad:

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in