Som jag sa i mitt tidigare inlägg så använder man ordet teori i dess vardagliga betydelse, inte i dess vetenskapliga, vilken är den du pratar om.
"The word "theory" is, in this usage, sometimes considered to be more informal as in "speculation" or "hypothesis" rather than mainstream scientific theory. Also, the term conspiracy is typically used to indicate powerful figures, often of the Establishment, who are believed to be deceiving the population at large, as in political corruption."
Brottslingar kan konspirera, men det är oftast inte den typen av konspiration man pratar om när man diskuterar konspirationsteorier. Stämpling till mord heter på engelska "conspiracy to commit murder", och betyder att man planerar att mörda någon, men aldrig försöker. Om vi utgår från att det var Al Qaida som låg bakom 9/11, så är det inte längre en konspiration i den här bemärkelsen, eftersom de faktiskt genomförde det. Innan 9/11 var det "conspiracy to commit terrorism", eller något sådant. När det genomförs så upphör det att vara "conspiracy"
Jag skulle akta mig väldigt noga för att säga att den officiella versionen är en konspirationsteori. Det är inte alls samma sak, egentligen.
Sidorna jag länkade till är visserligen debunknings-sidor, men i sammanhanget är de relevanta. Konspirationsteoretiker påstår att inga byggnader har rasat på grund av en brand, någonsin. Och de visar att det visst har hänt.
Och huruvida man faktiskt helt säkert kan veta något är en jobbig filosofisk diskussion jag inte orkar ta nu.