💬
Logga in
Fuska.se

Sprukna Blodkärl I Ögonen

34 svar · startad

Nivå 9 · Veteranfuskare
Trådstartare #1

HEJ.

ibland efter att jag spelat dator länge kan så kan dte hända ett ett blodkärl spruckit i ögonen och att mina kinder är typ röda.

Jag tippar att det inte är så bra, men varför blir det så?

Och är det farligt?

Det brukar försvinna efter några dar, men ändå.

Tacksam för svar

/Layton

Nivå 10 · Veteranfuskare

Ingen aning

Du kanske kan fråga skolsköterskan på måndag om det där

annars kanske det beror på ljuset från datorn, kanske fick svar på google

Nivå 3 · Lärling

Kan inget om sådant men jag tycker att du borde kontakta en läkare.

Nivå 8 · Veteranfuskare

Har aldrig hänt mig, och jag satt 13h i sträck en gång. ;S

Men fråga skolsköterskan eller snacka med någon som kan. Tippar att inte så många här på fuska kan något om sånt här.

Nivå 12 · Mästerfuskare

1. Sitt inte och spela så mycket.

2. Spela/sitt vid datorn med tänt ljus.

Finns inte så många andra sätt att undvika det på.

Nivå 4 · Lärling

Har själv oxå haft liknande problem förut+ att jag fick en hemsk huvudvärk efteråt.

Har dock inte det mer, och tror de beror på att man måste vänja ögonen och hjärnan vid dom ljusa datorskärmarna, sedan går ju hjärnan på högvarv av varierande ljus o färger, som i ett spel tex.

Nivå 9 · Veteranfuskare
Trådstartare #7

Okej tack...

Men jag kanske trodde att ni visste om det eftersom vi alla är gamers och gillar att spela spel :)

Men det är nog antagligen ljuset från datorn då.

Hittade att elektricitet kan vara irriterande för människan, men jag undrar om det är farligt...

men tack för tipsen att prata med skolsköterskan ska nog fråga henne ;)

Och jag spruckna blodkärl får jag nästan bara när jag spelar spel,

men röd om kinderna (fast det är ganska snyggt) får jag av alltid när jag suttit länge vid datorn...

Men jag ska försöka att göra som dem säger i börja på en manual i et nytt spel då

Ta en paus 10-15 minuter per timme (fast det kommer jag nog inte göra i alla fall)

Spela i upplyst rum

Sitt inte för nära skärmen

Osv...

Då kanske det blir bättre...

Nivå 6 · Fuskare

Har du en CRT- skärm (tjockskärm)?

↗ till inlägget

Har du en CRT- skärm (tjockskärm)?

Hon har laptop (står det i andra trådar)
16 Jan 2011
Nivå 9 · Veteranfuskare

Har aldrig hört talas om det här, skulle kontakta läkare om jag vore du. Som många andra säger så är det inte bra med för stor ljusskillnad, så tänd i rummet eller sänk ljusstyrkan på skärmen och se ifall det blir bättre.

Nivå 8 · Veteranfuskare

Säkert att det är spruckna blodkärl och inte lite irriterat?

Lätt hänt när man sitter i ett mörkt rum framför en skräm.

Nivå 8 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

Så brukar jag få på lan. Efteråt måste jag typ blinka hela tiden för att mina ögon känns helt torra. xD
17 Jan 2011
Nivå 6 · Fuskare
↗ till inlägget

Så brukar jag få på lan. Efteråt måste jag typ blinka hela tiden för att mina ögon känns helt torra. xD

Eller så är man helt enkelt trött, fick också det på LAN behövde bara sova så var det borta ;)
Nivå 9 · Veteranfuskare
Trådstartare #14
↗ till inlägget

Jag brukade få spruckna blodkärl i ögonen förut, speciellt när jag spelade på vår familjedator med stor skärm där jag brukade spela sims.

Nu är jag mest bara och "fuskar" på min lilla laptop, då brukar jag endast bli röd om kinderna och mina ögon känns lite trötta efteråt.

Det jag bara undrar just nu är om det är farligt...

Nivå 10 · Veteranfuskare Moderator
↗ till inlägget

Jag brukade få spruckna blodkärl i ögonen förut, speciellt när jag spelade på vår familjedator med stor skärm där jag brukade spela sims.

Nu är jag mest bara och "fuskar" på min lilla laptop, då brukar jag endast bli röd om kinderna och mina ögon känns lite trötta efteråt.

Det jag bara undrar just nu är om det är farligt...

Nej, du lär ju inte dö av det iaf..
Nivå 8 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

Eller så är man helt enkelt trött, fick också det på LAN behövde bara sova så var det borta ;)

Så kan det ju vara, men jag hade det typ ca 1 dag efteråt också. :)
Nivå 9 · Veteranfuskare
Trådstartare #17
↗ till inlägget

Nej, du lär ju inte dö av det iaf..

Nej jag trodde inte det, men det kanske är dåligt för ögonen.

Nivå 12 · Mästerfuskare

Alltså, nu är jag ingen läkare eller så men läker inte sådant här av sig själv? Ett blodkärl borde vara ett blodkärl, och om du skär dig i fingret så läker det ju automatiskt.

Men du kan väl alltid svänga förbi skolsyster. Det kostar ju inget och lär ta typ en kvart.

Nivå 9 · Veteranfuskare
Trådstartare #19

Jorå, det brukar försvinna efter att jag sovit som nån sa.

Men ändå, det är ju lite läskigt...

Nivå 7 · Fuskare
↗ till inlägget

Det e bara för att man inte blinkar lika ofta när man sitter vid datorn, så ögonen åter fuktas inte lika mycket. Jag brukar känna av det efter cirka 5 timmar sträck, men det e olika från person till person.

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in