Hoppa till innehåll

Terrordåd I Oslo


Nazar
 Dela

Rekommendera inlägg

Men den här killen hade ju uppenbarligen licens. Hade han haft olagliga vapen hos sig hade han kanske tagits innan han gjorde vad han gjorde. En del av problemet när det gäller sånna här grejer är att någon som inte utmärkt sig alltför mycket tidigare bestämmer sig för att skjuta folk.

 

Sen så blir det väl ingen "skandal" att lagarna stärks bara för att åtgärderna för vissa är diskutabla?

Redigerat av Mezox
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 107
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Som Lux skrev så drabbas i stort sätt bara jägare och sportskyttar av ändrade regler för lagliga vapen.

 

Den här gången hade fanskapet licens ja,men procenten våldsförbrytare som har lagliga vapen är försvinnande liten.

 

Skärp kontrollerna vid gränserna istället.

Redigerat av Motard4life
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om vapnen är lagliga så hjälper ju inte gränskontroller, eller vad menar du?

 

 

Istället för ännu hårdare regler på redan hårda regler så ska man i mitt tycke skärpa kontrollen vid gränserna.

 

I stort sätt alla vapen som används vid brott är illegala dvs skärpa licensreglerna drabbar bara jägare och sportskyttar.

 

Så om man har haft en dröm i 10 år och när man ska utföra dådet så "Näe, jag fick inte någon licens jag lägger ner projektet"?

 

"Fan va svårt det var att få licens,jag lägger nog ner,det här med terrorism var inget för mig"

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men eftersom det här brottet nu begicks med ett lagligt vapen så är det väl inte en "skandal" om man skärper reglerna?

Jag förstår om du hade klagat om de hade skärpt vapenlagarna när brottet begicks med ett olagligt vapen, men nu var ju vapnet fullt lagligt så att säga att "de flesta brotten ändå begås med olagliga vapen" hjälper inte. Breivik sa ju att han inte använde ett mer grovkallibrigt vapen just för att han inte trodde han kunde få tillstånd för det.

 

Sen så hjälper det ju fortfarande inte om man tar alla illegala vapen vid gränserna när man ändå kan göra sånt här med fullt lagliga vapen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men som sagt har man planerat i 10 år skrivet en uppsats på 1500 sidor om varför man tänker göra det och bygger en bomb på närmare 1 ton så lär hårdare vapenlagar inte stoppa den personen.

 

Han hade troligtvis 1 skaffat ett illegalt vapen eller 2 byggt fler bomber.

 

Att han valde att ta licens berodde säkert på att han var vapen intresserad,eller att han inte ville dra år sig uppmärksamhet.

 

Skulle det hjälpa att förbjuda trafikflygplan att flyga över städer för att förhindra ett nytt 9/11? Eller hårdare krav på att bli pilot?

 

 

Det skulle hjälpa otroligt mycket att ha hårdare gränskontroller,gemene gangster skulle knappast tycka det var värt att ta dyra licenser+ att man måste var aktiv inom en skytteklubb för att få licens på alla skjutvapen som inte används vid jakt,bara för att kunna ha en pistol.

Mycket lättare och billigare att bara köpa en "importerad".

Redigerat av Motard4life
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Beror ju lite på vad som menas med att vapenlagarna inte stoppar personen. Det finns exempel på att dåd har stoppats p.g.a. att man kommit på dem innan de hann göra det. Som det ser ut nu fanns det knappt någon anledning att misstänka att han skulle göra det om man inte gick in när han höll på och bygga sin bomber nåt (hans vapen var ju lagliga, hans gödselköp likaså o.s.v.).

 

Hade han haft ett olagligt vapen hos sig (eller om lagar hade försvårat att köpa in gödslet) är det mycket svårare att gå förbi så obemärkt. Jag antar att polisen har någon slags "jakt" på den illegala vapenhandeln.

Jag håller med dig om att gränskontrollerna kan skärpas, men till vilken nytta är kontrollerna om dåden lika gärna kan utföras med lagliga vapen?

 

Det känns också som om vi inte argumenterar om samma sak. Du argumenterar lite för att vapenlagarna inte skulle påverka organiserad brottslighet, vilket jag inte har så mycket att säga emot om.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...