Hoppa till innehåll

Datorspel, Är Det Verkligen Farligt?


Proccito
 Dela

Rekommendera inlägg

Jag kollade på youtube när dom på Parlamentet drog upp om den 17-åriga killen som blev beroende av datorspel.

 

Då såg jag att folk isolerar sig från omvärlden, sover aldrig, äter aldrig, och känner grupptrycket att man måste spela för man kopplar upp sig på amerikanska servrar och vill inte vara en svikare.

 

http://gt.expressen.se/nyheter/1.935317/fi...uk-av-datorspel

 

Läste lite till på wikipedia där det finns "vårdhem" där man kan komma om man är spelberoende.

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Datorspelsberoende

 

Så jag tänkte, är spel verkligen farligt för oss människor om man börjar missbruka det?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

TV-spel i sig är inte farligt, men som sagt, allt är farligt i för stora mängder. Om man jämför är det väl farligare att ta en öl än att sitta en timme framför World Of Warcraft. Men det blir oftast mer än en timme. Och det blir oftast mer än en öl. Nu spelar jag inte WoW, men det är ett bra exempel då det är det största online spelet som finns typ så jag ansåg att det var ett bra exempel.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

De är inte genuint farliga. Sen är det lika ignorant att säga att de inte är farliga som att säga att de är det. Obviously får vissa problem med TV-/datorspel åh andra sidan får inte alla det. Så som jag ser det så krävs det andra psykologiska attribut för att TV-/datorspel ska påverka ens personlighet. Själv har jag, som säkert alla andra här, spelat spel som GTA, Tekken, Medal of Honor och andra blod- och våldsspel men jag är fortfarande en väldigt lugn, snäll och omtänksam medmänniska (jag försöker iaf). Jag är verkligen inte våldsam eller cynisk på något sätt. Tyvärr är inte motexemplerna som det finns gott om något som intresserar massmedia och psykbryten blir extremt överrepresenterade.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men jag syftar mest på spel som kostar pengar, tex WoW, Xbox 360, där man betalar för att spela.

Då känns det som att man känner att man vill få valuta för pengarna, och att man då gör det 24/7, bokstavligen

 

Nej, varje vettig person vet var gränser går.

Förstår hur du menar, men känns som om det är ett svagt argument för att försvara spelmissbruk.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

De är inte genuint farliga. Sen är det lika ignorant att säga att de inte är farliga som att säga att de är det. Obviously får vissa problem med TV-/datorspel åh andra sidan får inte alla det. Så som jag ser det så krävs det andra psykologiska attribut för att TV-/datorspel ska påverka ens personlighet. Själv har jag, som säkert alla andra här, spelat spel som GTA, Tekken, Medal of Honor och andra blod- och våldsspel men jag är fortfarande en väldigt lugn, snäll och omtänksam medmänniska (jag försöker iaf). Jag är verkligen inte våldsam eller cynisk på något sätt. Tyvärr är inte motexemplerna som det finns gott om något som intresserar massmedia och psykbryten blir extremt överrepresenterade.

Men även om man har de rätta psykologiska förutsättningarna för att bli påverkad är det inte datorspelens fel. Vad som helst kan vara en katalysator för beteende som skadar en själv eller andra om man har rätt anlag. Redigerat av Whore
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...