💬
Logga in
Fuska.se

Skjuter Ständigt Upp Viktiga Grejer

15 svar · startad

Nivå 6 · Fuskare
Trådstartare #1

Ett problem jag har är att jag alltid skjuter upp saker till sista sekunden. Jag har en inlämning till imorgon och jag är inte på långa vägar klar, kommer förmodligen få sitta och jobba till sent två nätter i rad. Det här beteendet upprepar sig så gott som alltid vid inlämningar och prov, hittills har jag klarat mig men det är nästan som om man bara går och väntar på den gången då det blir för mycket och man krossas under trycket.

Är det någon som har samma problem, och vad fan ska man göra åt det? Hur hittar man motivationen att ta tag i saker nu och inte dagarna innan det ska vara färdigt?

Jag inser att det första steget är att logga ut från fuska, men just nu tar jag en paus efter att ha arbetat ett par timmar i sträck (och producerat oerhört lite).

Nivå 5 · Fuskare

Personligen känner jag igen mig i det du skriver, men har väl lyckats bryta mönstret och göra saker på ett bättre sätt.

Brukar tänka som så att hellre plugga ~30 minuter varje dag i 5 dagar än att plugga 2 ½ timme i sträck sista dagen, till en början kan du dela upp det ännu mer om 30 minuter är för segt att plugga.

Jag har själv ibland svårt med koncentrationen, men bryter jag ner det till 15-20 minuters pluggande per gång (och att det blir pluggande under fler dagar istället), då brukar det gå bättre.

Nivå 10 · Veteranfuskare

jag har smma problem, och det har blivit värre sedan jag började på internat.

förr när jag var hemma, så var föräldrarna hårda med att läxor gick före spel, och att jag måste först plugga innan jag fick spela, och pluggade jag inte, så tog dom tex PS3an tills jag pluggat.

Men när jag börjar här vet föräldrarna inte vad för läxor jag har, eller hur mycket vid datorn jag sitter.

skönt att jag inte har samma problem.

Jag försöker göra så att jag lägger ifrån mig datorn och börjar plugga, men då ser jag ett inlägg, och då måste jag läsa det, och ett till, och ett till.

Testade att lämna datorn i skolan, och du borde nog också testa det.

Det enda som distraherade mig då var gitarrren, och sedan blev den inte rolig längre då jag inte lärde mig en ny låt.

Så lägg datorn någonstans där ingen kan ta den, men att den endå är på bra avstånd från dig.

Nivå 6 · Fuskare
Trådstartare #4

Det skulle kunna funka. Fokusera under en längre tid är vad som inte fungerar för mig. Jag är dessutom diagnostiserad med koncentrationssvårigheter, att dela upp det skulle nog kunna fungera. Men just nu måste jag skriva en hel uppsats till imorgon kväll och plugga till ett prov i övermorgon. :D

Tack för ditt svar. :)

↗ till inlägget

jag har smma problem, och det har blivit värre sedan jag började på internat.

förr när jag var hemma, så var föräldrarna hårda med att läxor gick före spel, och att jag måste först plugga innan jag fick spela, och pluggade jag inte, så tog dom tex PS3an tills jag pluggat.

Men när jag börjar här vet föräldrarna inte vad för läxor jag har, eller hur mycket vid datorn jag sitter.

skönt att jag inte har samma problem.

Jag försöker göra så att jag lägger ifrån mig datorn och börjar plugga, men då ser jag ett inlägg, och då måste jag läsa det, och ett till, och ett till.

Testade att lämna datorn i skolan, och du borde nog också testa det.

Det enda som distraherade mig då var gitarrren, och sedan blev den inte rolig längre då jag inte lärde mig en ny låt.

Så lägg datorn någonstans där ingen kan ta den, men att den endå är på bra avstånd från dig.

Jag är väldigt lättdistraherad, det är samma sak för mig när jag ser ett inlägg, så måste jag läsa det, eller om jag själv skriver ett måste jag se om jag får någon respons. Den enda datorn jag har är min stationära här hemma, dessvärre måste jag ha den när jag skriver uppsats.
Nivå 11 · Veteranfuskare

Skriva påminnelser i mobilen samt post-it lappar som sitter på skärmen så synen och då även hjärnan alltid är medveten vad man har att göra var en sak som fick mig att börja ta tag i saker.

Senast ändrad:

Nivå 16 · Legendfuskare

Samma här, men det funkar för mig. Skolarbeten skjuter jag upp så mycket som möjligt samtidigt som jag ser till att jag har tillräckligt med tid för dem.

18 Jan 2012
Nivå 6 · Fuskare

Bestäm dig för att sätta dig på något tråkigt ställe, där du kan koncentrera dig, exempelvis ett bibliotek. På biblioteket brukar det inte finnas så mycket att bli distraherad av så när jag väl kommit dit brukar jag alltid plugga. Så bestäm dig i förväg för att du ska någonstans med bra studiemiljö!

Och om du inte gör det, använd KALENDER! Det hjälper framförhållningen så himla mycket. Sätt upp mål för när du ska ha gjort klart vad så vet du hur mycket du bör jobba för att hinna.

Och om du ska arbeta vid datorn, men lätt blir distraherad och börjar göra andra saker, försök använda en annan dator.

Själv har jag en netbook som jag använder som "jobbdator" och när jag ska spela eller surfa försöker jag använda någon av våra stationära. Då vänjer man sig vid att man jobbar när man sitter vid jobbdatorn. :)

Nivå 9 · Veteranfuskare

En bra tips är att planera in eftermiddagen när du kommer hem.

Jag tänker så här: Först äter jag lite mellanmål, sen spelar jag piano och gitarr i max 30 minuter, därefter gör jag läxor och sånt. Jag brukar kanske ta in datorn innan läxorna, men se till då att begränsa den tid.

Sen finns det alltid tid för personliga belöningar :D Tänk: "Om jag slutar datorn nu, och sedan gör läxorna klart gör jag mig en kopp varm choklad med vispgrädde och har massa tid med datorn!" Då får man gott samvete också.

Nivå 6 · Fuskare
Trådstartare #9

Problemet är att jag är både lat och utan självdisciplin, det fungerar inte för mig att tänka "om jag gör det här nu, kan jag ha kul sen" när jag har möjlighet att skita i arbetet och hoppa direkt på nöjet. Jag måste implementera någon slags struktur i mitt liv, har alltid avskytt tvång och regler men det får nog vara ett nödvändigt ont om jag vill undvika att trilla dit rejält någon gång i framtiden. :/

Har däremot kommit väldigt långt med min uppsats nu, TROTS att wikipedia ligger nere för tillfället. :D

Nivå 6 · Fuskare

Bra att du har så god självinsikt i alla fall, då vet du nog vad du behöver göra. :)

Nivå 6 · Fuskare
Trådstartare #11

Självinsikt har jag alltid haft, men min lathet har alltid trumfat över min förmåga att göra någonting åt mina problem.

Är i alla fall klar med det jag ska vara klar med nu. :)

25 Jan 2012
Nivå 0 · Nykomling

Mitt svar: skit i allt och bli musiker eller något annat man kan leva enkelt på.

Nivå 9 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

Mitt svar: skit i allt och bli musiker eller något annat man kan leva enkelt på.

Ja, det är jävligt enkelt att leva som musiker. Man spelar ju bara lite gitarr så blir man känd och tjänar miljoner. Mest pengar kommer förstås från alla ens skivor som folk köper när de vill lyssna på musiken.
26 Jan 2012
Nivå 13 · Mästerfuskare

OnT:

Det är svårt att ge något konkret tips eftersom det finns så många sätt att hitta sin studiero på. Vissa har väldigt bra självdiciplin och vissa har väldigt dålig. De flesta av mina kompisar väljer att sitta kvar i skolan om det går för att inte bli distraherade eller pluggar gärna tillsammans med någon för att de ska motivera varandra. Vissa måste stänga av datorn helt när de ska plugga eller sätta sig i ett annat rum.

Själv har jag rätt bra självdiciplin men det är klart att den sviktar till och från. När det är måndag/tisdag brukar jag tänka över vad jag har att göra under veckan och dela upp arbetet, "på tis gör jag matte, på ons gör jag kemi, tors labbrapport" och så vidare. Jag brukar också hålla fredagen helig och säga att på fredag pluggar jag inte för då ska jag koppla av (sen pluggar jag på helgerna), eftersom jag av erfarenhet vet att jag ändå är för trött på fre för att orka.

När det gäller att fokusera så är jag under olika perioder olika fokuserad. Ibland räcker det med att stänga av firefox, ibland måste jag logga ut från skype ockå och några gånger har jag fått sätta upp min starkt röda bakgrundsbild på skrivbordet som det står "JOBBA, HÅLL INTE PÅ!" på för att jag inte ska driva iväg. Jag inser att jag inte är perfekt och lämnar därför tid åt mig själv på lör-sön för att göra det jag itne har hunnit med under veckan. Jag har också som regel att koppla av en timma efter skolan om det verkligen inte finns tid, och då ställer jag en timer på en timma och när den ringer så börjar jag plugga. Jag pluggar också sällan efter kl 22:00 eftersom jag inte jobbar med någon nämnvärd effektivitet då.

Du går antagligen gymnasiet så de nya närvaroreglerna förhindrar det säkert men för min del funkar det bra att hoppa över vissa lektioner, läsa på på egen hand hemma och få lite sovmorgon också. Men de flesta klarar inte att självmant gå upp kl 8 och börja plugga i två timmar när de bara kan sova fram till 10.

Det är väldigt svårt att börja bete sig på något annat sätt och jag tror att man till viss del måste acceptera hur man beter sig och inte tro att man kan ändra sig till någon välstrukturerad pluggis. Ett tips jag har fått är att dela upp arbetet i mindre delar eller konkritisera det. En sandyna i taget brukar jag tänka. Istället för att säga till sig själv att man ska skriva en hel rapport eller liknande på bara några dar så kan man säga att man ska skriva om den rubriken, den rubriken och den rubriken för att få lite mer konkret vad man ska göra. och så kan man börja med att skriva en och se hur det går. För det mesta börjar det flyta på sen.

27 Jan 2012
Nivå 0 · Nykomling
↗ till inlägget

Ja, det är jävligt enkelt att leva som musiker. Man spelar ju bara lite gitarr så blir man känd och tjänar miljoner. Mest pengar kommer förstås från alla ens skivor som folk köper när de vill lyssna på musiken.

Haha :P ja du! så enkelt är det!

Men sanningen är den att JAG inte laddar ned musik :P jag köper CD skivor typ för att musiken inte kommer finnas kvar om alla bara laddar ned...

(lite off topic men ville bara få det sagt)

Nivå 8 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

Aa, fast, nej. Det stämmer inte i verkligheten..

Alexander Hagman, sångare i Raised Fist. Lyssna på den intervju, killen vet vad han snackar om ! Även om han på någon punkt överdriver..

"Du tjänar ju pengar på tröjjor, t-shirtar, du tjänar pengar när du spelar live, du tjänar pengar när din låt sätts på en film..."osv

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in