Hoppa till innehåll

Diskussionstråden


WASD
 Dela

Rekommendera inlägg

  • Svar 53
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

när vi ändå är inne på fåglars beteende, kan väl länka ett projekt vi gjorde i gymnasiet där vi studerade fåglars etologi. Det är antaligen skittråkigt för det är näst intill oredigerad mätdata, men ändå...

 

 

Även om det inte är underhållande så är det åtminstone lite intressant. Har ni dötråkigt senare i knäll kan ni ju titta på dem om ni vill. :D

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Etologi tänkte jag på också, dock har jag sett klassisk betingning användas på möss och katter.

 

Jag förstår inte riktigt vad för slags betingning de vill skapa hos fågeln.

Pavlovs hundar är dock den vanligaste att referera till. Tror även att personen som gjorde detta ville visa att fåglar inte är dumma.

 

Nej, jag förklarade inte så noga. Såhär är det (ungefärligt), en "godisautomat", vending machine stod på en öppen plats där kråkor samlades. Kråkorna utforskade maskinen och när de tryckte på en knapp kom en nöt ut ur godismaskinen. (Maskinen har ett myntinkast). Forskaren tog sedan bort knappen och ersatte den med mynt liggandes runt omkring. (Man ändrar det obetingade stimulit (knappen) till betingat stimuli (mynt)). Kråkorna fattade ju först inte varför det inte kom några nötter när de tryckte på knappen. Men de visste ju på något sätt att nötterna kommer, så de testade sig fram på olika vägar. Och en smart fågel stoppade in ett mynt i myntinkastet så att en nöt kom. Man fick en respons på stimulit, att en nöt kommer.

 

Såhär ser mallen ut:

 

OS (Obetingat stimuli) knapp -> OR (Obetingad respons) nöt kommer

BS (Betingat stimuli) mynt i myntinkastet -> BR (Betingad respons) nöt kommer

 

Länkar även till Pavlovs Hundar.

 

Notera även att jag inte är någon speciell expert på kursen då jag endast gått Psykologi B i två månader.

Redigerat av PussyCat
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

På tal om psykologi kontra etologi... Jag tycker det är intressant hur alla de sociala vetenskaperna (samhällsvetenskaperna) egentligen bottnar i naturvetenskapen, framförallt biologi. Och hur alla dem i sin tur bottnar i fysik genom matematik. Håller ni med om detta? Jag menar i princip kan man lära sig allt genom att bara studera fysik, även om det visserligen blir lite krångligt att studera hur en nation fungerar med fysiska modeller.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Härligt väder det börjat bli nu! Satsar på att cykla till skolan varje dag (45-50 minuter) men idag blåste det för mycket. Imorn ska det nog gå.

dom håller på att bygga en cykelcäg till orten min skola är i (cirka 7km från där jag bor) så snart kan jag cykla till skolan jag med :)
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...