Hoppa till innehåll

Debatt-tråd Om Aktuella Händelser


Guggo
 Dela

Rekommendera inlägg

Fast det står ju "Av de fem sämsta orterna i indexet över mänsklig utveckling". Jag vill minnas att artikeln i den fysiska tidningen var lite tydligare på den här punkten, men det verkar vara någon slags variant på HDI de har använt. Utbildningsnivå och sådant.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Fast det står ju "Av de fem sämsta orterna i indexet över mänsklig utveckling". Jag vill minnas att artikeln i den fysiska tidningen var lite tydligare på den här punkten, men det verkar vara någon slags variant på HDI de har använt. Utbildningsnivå och sådant.

Jag såg en nästan identisk artikel i Metro, den var inte heller särskilt specifik.

 

EDIT: Wow.... riktigt dåligt skriven rapport, jävlar vad massmedia vinklar. Jag orkar inte ens gå in i detalj, men vad fan, de har ju bestämt sig för ett resultat och sen letat fakta. Rapporten skulle lika gärna kunnat heta "Lägre årsmedeltemperatur leder till sämre livskvalité".

Redigerat av Dave37
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja men det var liksom hurr durr Orust har (t.ex.) högre medellivslängd än Överkalix och Orust har 7.6% invandrare medan Överkalix bara har 7.3% så fler invandrare är bättre!!! Man har nästan uteslutande jämfört de 35 orter med minst andel invandrare, vilket totalt utelämnar storstäder och platser där det faktiskt är mycket invandrare och inte heller gör skillnaden i % särskilt stor mellan de orter med flest respektive minst andel invandrare av dessa 35. Sen skriver media så att det låter som "Rosengård är Sveriges paradis! Mer invandrare åt folket!!!"

Redigerat av Dave37
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

https://www.facebook.com/photo.php?v=424353...e=2&theater

 

Denna video har blåst upp en hel del på facebook och tja.. vi kan ju diskutera lite om den-

1. Poliserna i filmen var ju uppenbart nybörjare, troligtvis på sin aspirants period, men man kan inte undgå de faktum att de faktiskt skötte sig väldigt dåligt under filmen, dom var rädda att ta till med våld, tappade betongen osv. en skicklig polis skulle nog skött situationen väldigt annorlunda.

 

2. Killen som blev arresterad var en fitta rent sagt- hans kompisar och även folk på facebook har dock mage att påstå att polisen använde övervåld- åsikter?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hahahaha, 1:43 :D

 

 

 

Jag tycker inte polisen använde övervåld. Nu vet jag inte varför han blev arresterad och vilken grad av våld som kunde tänkas vara proportionerlig - men han gjorde ju fysiskt motstånd och istället för att effektivt försöka brotta ner killen beter de sig väldigt oprofessionellt, som livrädda tonåringar i en streetfight. Jag håller med om att de förmodligen var nya på sitt arbete. Men övervåld? Skitsnack.

 

Jag känner mig som en hycklare när jag tycker att de borde varit mindre rädda för att använda mer våld, samtidigt som jag har en stark misstro mot auktoritetsfigurer som poliser, och särskilt våldsbrukande sådana. Men oviljan att göra vad situationen kräver är ju i vägen för polisens uppgift - att upprätthålla ordning och trygghet åt omgivningen.

Redigerat av Whore
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tycker det är bra att de tvekade med våldet, samtidigt ska man visa pondus, vilket dessa missade. Antingen gör man inga försök att använda våld, eller så bankar man skiten ur dem, lite halvhjärtat 'smek' med batongen kommer som filmen visar inte ge något större resultat och leder bara till onödiga blåmärken. Slå till honom en gång rejält så att det inte behövs fler slag om man ska använda våld. Folket runt omkring tror de är några jävla konspirationsteoretiker som har blottlagt polisens korruption eller nått, bara för att man filmar betyder det inte att det man filmar är fel.

 

Sen kan jag tycka att det är lite sorgligt att 'vem som helst' tydligen kan bli polis av den typen som visas i klippet. Ska man arrestera folk måste man vara ordentligt fysiskt vältränad och i princip orka lyfta en person själv, annars har man ingen chans att hålla stånd mot någon som gör motstånd. Alltså tycker jag faktiskt inte kvinnor (eller iaf den stora majoriteten av dem) passar för just den här typen av arbetsuppgifter.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sen kan jag tycka att det är lite sorgligt att 'vem som helst' tydligen kan bli polis av den typen som visas i klippet. Ska man arrestera folk måste man vara ordentligt fysiskt vältränad och i princip orka lyfta en person själv, annars har man ingen chans att hålla stånd mot någon som gör motstånd. Alltså tycker jag faktiskt inte kvinnor (eller iaf den stora majoriteten av dem) passar för just den här typen av arbetsuppgifter.

Problemet är väl att Polisen är underbemannad redan som det är. Skulle man öka de fysiska kraven så skulle vi ha ännu färre poliser.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

"You gotta do what you gotta do"

 

Ja du kanske har rätt, men kvalitén på det som poliser gör blir ju sämre då. Dock tror jag att man kan ta sig i kragen och inte falla allt för mycket för könskvoteringsregler etc så kan man strukturera om inom polisen så att de fysiskt starkaste får arbetsuppgifter där det krävs och vice versa.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...