↗ till inläggetAngående Grekland:
Jag tycker det är hemskt när jag ser så många som säger "fy fan för Grekland" och "De får fan skylla sig själva". Jag lägger inte nödvändigtvis skulden på för Greklands ekonomiska situation på Greklands regeringen men om man nu gör det (att beskylle folket för statsfinanserna är givetvis inte försvarsbart) så är det för mig oförståeligt hur man med utalanden som "de får skylla sig själva" kan dömma ut över 10 miljoner människor. Läget i Grekland är jävligt illa, inte bara uppror där studenter kastar molotov mot polisstyrkor utan även ökande självmords siffror. Så att sitta och säga att en enkel vanlig privatperson som förlorat alla sin inkomst och knappt har råd med mat ska få "skylla sig själv" gör mig fan upprörd.
Naturligtvis kan man inte dömma ut hela den grekiska befolkningen för Greklands kassa ekonomi, men det är det grekiska folket om gör upplopp när regeringen försöker rädda landets ekonomi genom att spara pengar. För mig är det helt otroligt hur de inte kan förstå (eller inte vill förstå) att de MÅSTE spara pengar, och att deras tidigare ekonomiska modell var helt ohållbar. Ja, det är regeringen/parlamentet som styr landet, men det är det grekiska folket som vägrar gå med på något annat än den löjligt ohållbara ekonomiska politik de förde. Skulden får enligt mig läggas på hela Grekland, dvs både de styrande och folket. Man kan inte beskylla enskilda "vanliga enkla personer", men kollektiv tycke jag att det grekiska folkt får bära en del av skulden.
När det kommer till lösningar för grekland ser det tyvärr mörkt ut, de har en odemokratisk vald premiärminister, Lucas Papademos, som drev in euron i landet från första början 2002 och har jobbat för Goldman Sachs. Tysklands förbundskansler Angela Merkel har själv sagt att Grekland kan inte lämna euron för då kommer fler länder att vilja lämna, t.ex. Portugal och Spanien och då riskerar valtuasamarbetet att fallera. Så det verkar som om våra politiker Tänker köra Grekland i den absoluta botten, vilket känns hemskt med tanke på hur det grekiska folket har kämpat för stabilitet i nästan 10 år.
Det är möjligt att fler länder kommer vilja lämna, men att vilja och att få är ju två olika saker. Personligen har jag varit emot euro-sammarbetet från första början, och det bli mer tydligt att det inte fungrar. Att Sverige inte var ansluten till euon är en av orsakerna till att vi klarade oss relativt bra genom krisen. Problemet med en sammanlänkad valuta är att länderna drar ner varandra. Det är antagligen skitsvårt, men det är nog dags att lägga ner eurosammabetet...
Vad jag har hört andra säga om hur Grekland skulle kunna ta sig ur krisen så säger de flesta att de ska gå tillbaka till Drachmen, devaluera sin valuta och på så sätt kunna öka sin export och konkurrenskraft. Som jag har förstått det så innebär det dock att landet blir mer "U-landsaktigt", och jag gissar att det skulle vara illa för civilbefolkningen eftersom de flesta i så fall måste backa i levnadsstandard, vilket de kanske inte accepterar.
Det handlar inte om att acceptera eller inte acceptera. Det grekiska folket har inget val. Och de kommer få backa i levnadsstandard vare sig de vill det eller ej. Frågan är om de tänker göra saker ännu värre genom att strejka, gå upplopp och hålla på, elle försöka göra Greklands återuppbyggnad så smidig som möjligt. Tyvärr tror jag mer på de förstnämnda.
Peter Schiff (en överlag mycket duktig marknadsekonom) har sagt att grekland borde ta bort minilönen för att öka greklands konkurrenskraft och låta marknaden snabbare reglera sig själv. Även om jag också här ser den eknomiska fördelen så är jag mer tveksam till hur det socialt slår.
Verkar vettigt.
Jag hade gärna sett att Grekland försökte dra sig ur det monetära systemet men att dömma av alla upplopp så är de inte socialt mogna.
Fast ett land kan väl inte dra sig ur systemet? Om det montetära systemet skall övegerges måste väl i princip hela världen göra det samtidigt? Anners kommer Grekland inte kunna interagera med omvärlden som fortfarande är kvar i systemet, vilket innebär att de måste vara självförsörjande?
Ett annat lika intressant exempel på finanskrisen är givetvis Spanien, som inte är långt efter Grekland och jag ser dem hämna i samma läge om bara några år. Där har vi en arbetslöshet på ca 50% hos ungdommar och en total arbetslöshet på jag tror det var 20%-25%. I Spanien har vissa mindre butiker börjat gå tillbaka till pesetan eftersom den aldrig officiellt togs bort som valuta och fortfarande kan användas.
Även om det går rätt kasst för spanien, så ser jag ändå en starkare vilja att förbättra situationen (kalla det en bättre attityd om du vill) hos det spanska folket.
Skall försöka svara på Vitdoms inlägg också!