Hoppa till innehåll

Dave37's Frågetråd


Rekommendera inlägg

Vilka skulle du helst se som moderatorer?

Jag vill se någon ung, aktiv och som är seriös relativ sin åldergrupp. Det är också viktigt att personen vill vara mod. Guggo har t.ex. föreslagit Juicelol och även om jag håller med honom om att Juicelol har många bra kvalitéer för att vara mod så tror jag inte att han är direkt sugen på att vara det, men det är ju upp till honom. 360Xbox är en annan som jag tror skulle passa och som inte skulle ha något emot det. Problemet är att över 50% av de som är aktiva är 16 eller äldre och av de som är under, akiva och någorlunda seriösa verkar inte många vara så sugna eller den "typen" som vill vara moderatorer eller ta det ansvaret. Men jag vet inte det är bara min observation.

 

If you don't mind me going a little personal, hur har ditt kärleksliv sett ut under ditt liv?

Jag var kär i en tjej en dag i förskolan och en annan i 8:an i någon vecka. Sen var jag ihop med en tjej i ettan i grundskolan i typ 20 min också.

 

Hej Dave,

 

Hur tror du att världen ser ut om 100 år? Politik, naturresurser, landsgränser, krig o s v.

Och hur kan världen se ut om, låt säga, 1000 år, eller kanske till och med en miljon?

Jag är intresserad av dina tankar kring framtiden helt enkelt.

fridens liljor

Framtiden är en av mina främsta intressen så jag har spenderat rätt mycket tid att fundera på det och se vilket läge världen befinner sig i nu och vart vi är påväg. Eftersom jag är en människa med begränsad hjärnkapacitet inser jag att det är fullständigt meningslöst att ens försöka skapa "det mest sannolika scenariot" om hur världen ser ut i framtiden. Istället försöker jag se ett spektrum av möjliga framtider som växer ju längre fram i tiden man tittar. T.ex. är det väldigt osannolikt att planeten kontrolleras av utomjordingar om 5 år, rätt så otroligt om 50 år, kanske lite troligt om 100 år, och fullständigt möjligt om 5000 år. Sen säger jag inte att det är någon väg som vi är påväg emot. Framtiden är som ett träd som ständigt grenar sig i en myriad av alternativ, och när vi rör oss in på en "gren" istället för en annan så låses en del alternativ för framtiden.

 

100 år är egentligen för lång tid för att det ska vara möjligt att ge några som helst precisa svar. Det mesta som vi kan tänka oss och antagligen lite till är möjligt om 100 år. Som jag ser det så kommer dagens globala samhällsstruktur att upphöra att existera innan 2030. Exakt vilket år det inträffar och hur det ser ut då kommer att avgöra hur framtida männskliga organiseringar kan se ut. Men som jag ser det kan inte männskligheten "starta om". Det finns ingen möjlighet att gå tillbaka till stenåldern eller medeltiden fullt ut, för vi bär med oss kunskap och värderingar från förr, även från innan vi är födda. Även om vi skulle föreställa oss någon form av "armagedon" vid 2030 och alla städer skulle förvandlas till "mad-max"-scenarion och männskligheten skulle droppa ner till 1-4 miljarder och vi går tillbaka till små enkla byar och jagar vilda djur etc så finns det folk med kunskap om teknologi, folk som kommer försöka förbättra och återställa, vi kommer ha helt nya miljöer med gammal infrastruktur etc, saker vi kan dra nytta av och som kommer forma kulturen.

 

För att männskligheten verkligen ska kunna gå under behövs en civilisation av dagens magnitud. Om alla människor är jägar-samlare så kommer befolkningen knappast överstiga 1 miljard men den kommer fortfarande vara stabil. Jag tror inte på att människan innerst inne är varken god eller ond och jag tror inte att "till slut" kommer allt bli bra. Det är möjligt att männskligheten går i cykler om 5000-10000 år där vi lever som samlare-jägare, försöker bygga upp en civilisation, civilisationen kraschar, 80%-90% av alla dör, vi går tillbaka till samlare-jägare o.s.v. Jag tror att det är väldigt svårt att faktiskt utplåna männskligheten, jag tror att det "alltid" kommer att finnas åtminstone tillräckligt många för att föra generna vidare, och då snackar vi ca 2000 pers. naturresurser etc kan återhämta sig under några 1000-tals år. Jag tror inte på "svart eller vitt" att vi antingen lyckas bibehålla vår nivå av civilisation eller går under som art.

 

I min långa mentala lisa över möjliga framtidsscenarion finns såklart ett mer positivt, om än osannolikt måhända. Min förhoppning är att vi rör oss mot något som kallas en resursbaserad ekonomi. Det måste inte nödvändigtvis ske precis efter/innan 2030, det kan lika gärna ske vid nästa sekelskift eller om tusentals år. En resursbaserad ekonomi är möjlig om människor i stor skala förstår sitt och mänsklighetens förhållande till naturen och naturlagarna. I ett drömscenario kommer detta börja implementeras i mindre skala redan någon gång under 2020-talet och börja fasa ut dagens system eller ta över omhändertagandet av människor där dagens samhälle ge vika. Det resursbaserade systemet är väldigt stabilt eftersom det är designat för att kunna anpassas till förändring och det bygger mer på vad som faktiskt funkar än vad någon tycker. Eftersom systemet bygger på fundamentala saker så som att jorden har begränsad yta och därmed begränsad mängd resurser som måste bevaras och skötas på ett effektivt sätt för att minska mänskligt lidande så skulle detta system kunna klara av tidens tand mycket bra och säkert hålla tusentals år. Och eftersom det dessutom är anpassat till förändring i takt med att vi som människor lär oss nya saker så skulle det också underlätta en utfasning av sig själv i kontrast med dagens "etablerade" system som försöker preservera sig självt.

 

Om en miljon år är jag inte säker på att vår art ens finns kvar pga av evolution och jämförelse med andra homo-arters existenslängd.

 

TL;DR Världen är för komplex för att jag med någon som helst träffsäkerhet ska kunna säga något om framtid längre bort än möjligtvis 2050.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

--- Text ---

 

TL;DR Världen är för komplex för att jag med någon som helst träffsäkerhet ska kunna säga något om framtid längre bort än möjligtvis 2050.

OP delivers. Bra svar. Redigerat av Zimens
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du får gärna skriva en A4 om vad du tycker om mig ifall du har lust. Ofta ser andra saker hos en som man själv missar. Jag har tyvärr svårt att formulera något sådant om dig och mycket av det ligger säkert i misstolkningar av mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...