Hoppa till innehåll

Hur Långt Tycker Ni Västraffiks Kontrollanter Får Gå När Det Gäller Kontroll?


Lillskiten2
 Dela

Rekommendera inlägg

Som rubriken Lyder. För några veckor sen Så blev en kvinna i Göteborg Tagen av Biljettkrontrollanter för att hon egenligt dom inte betalade förrän dom kom på spårvagnen. Resten av historien kan ni läsa här

 

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?...artikel=5074949

 

Men Hur långt Tycker ni Västtrafiks Kontrollanter får Gå när det gäller Biljett Kontroll. Tyckern i det räcker med en tillsägelse eller ska dom får ta till våld.

 

Diskutera

 

<---- ok det har inget med västraffik att göra men det har däremot med kontrollanterna att göra bara ett exempel så ni ska förstå vad jag menar.

 

 

 

Redigerat av Lillskiten2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 57
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Kontrollanterna bör ha samma befogenheter som de har nu, eller möjligtvis något utökade. De skulle förlora all form av auktoritet och syfte om allt de kunde göra var att säga till folk.

 

"Du får inte tjuvåka, fy på dig!"

"Det skiter jag i :) :) "

 

Däremot tycker jag nog att alla kontrollanter bör utbildas bättre, lära sig mer om konflikthantering, juridik osv.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Även om jag tycker att det borde vara gratis att åka kollektivt och att kontrollanterna inte ska göra något så fattar jag ju att även dem måste finnas. Precis som en dörrvakt till en nattklubb eller liknande. Kontrollanterna kan på sin höjd få alla att stämpla som är på den bussen/vagnen de kontrollerar. Att brotta ner någon som stämplar framför ögonen i på dem är bara korkat.

 

Givetvis (denna incident åt sidan) är det en viss skräckpropaganda som Västtrafik försöker föra, man försöker ju få folk att bli så "rädda" för att åka fast att de stämplar varje gång fast det är väldigt liten sannolikhet att stöta på någon av Göteborg 40 kontrollanter. Givetvis får kontrollanterna, i egenskap av medborgare, stoppa personer som inte har betalat men försöker fly. Det är ju någon som försöker "stjäla" tjänsten och man får som svensk medborgare ingripa vid brott. Sen är det givetvis en fråga om hur mycket våld. Man slår ju inte ihjäl någon för att de inte har betalat 12,50 för en bussbiljett. Men åh andra sidan så är det ju som det sagts dumt om det räcker med att man kämpar emot tillräckligt mycket så får man gå.

 

Håller med Guggo om mer utbildning i konflikthantering.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

 

Är det en kontrollant som inte är väktare behöver du inte göra ett piss. De får inte be om legitimation. Bara att gå av vid nästa station och hoppa på nästa tåg/buss. Övervåld av kontrollanterna, pinsamt.

De får kanske inte kräva ut legitimation. Men de får stoppa dig om du inte har betalat. Det är samma som om du är i en butik och någon kommer in och stjäl nått. Då får du, butiksägaren, butiksbiträdet, eller vilken annan kund som helst försöka stoppa tjuven. Samma gäller på kollektivtrafiken. Kontrollanterna har inte rätt att stoppa dig FÖR att det är kontrollanter, utan för att de är svenska medborgare och i sverige får allmänheten försöka stoppa kriminella på flykt.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är klart att kontrollanterna får be om legitimation. Jag kan gå fram till vem som helst på gatan och be att få se deras ID. Vad som är relevant är att du inte måste visa det för dom, vilket man måste om exempelvis en polis ber dig. Kontrollanterna får precis som Dave säger göra envarsgripanden, precis som vem som helst, de får även utfärda tilläggsavgifter till folk som inte betalar och avvisa folk från fordonen. Om de gör ett envarsgripande får de kvarhålla personen till det polis kan ta över.

 

Det är även relevant i sammanhanget att kontrollanter räknas som tjänstemän, vilket ger dom tjänstemannaskydd.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det gäller väl bara om de har misstankar? I andra länder är det i alla fall så har jag uppfattat.

Antagligen. Men de skulle inte be dig visa legitimation om sådana inte föreligger. Polisen

ber inte folk legitimera sig för att det är kul.

Redigerat av Guggo
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skrivet (redigerat)

Tycker själv som resenär att västtrafik har spårat ut rejält. Kontrollanterna Har egenligt lag

 

1 inte rätt att kräva legitimation.

 

2 dom har inte rätt att avisa dig från Buss tåg etc.

 

3 Dom har inte rätt att hota med polis.

 

 

Har nu också lagt upp 4 Klipp i mitt första inlägg Med exempel på Vad som gör att jag tycker Västtrafik har spårat ur med sina kontroller.

Redigerat av Lillskiten2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tycker själv som resenär att västtrafik har spårat ut rejält. Kontrollanterna Har egenligt lag

 

1 inte rätt att kräva legitimation.

 

2 dom har inte rätt att avisa dig från Buss tåg etc.

 

3 Dom har inte rätt att hota med polis.

Jo,jag är säker på att det var en statsjurist som sa att dom har mycket mer befogenheter än vad alla hobby "jurister" säger.

 

Ska se om jag hittar hans artikel.

Redigerat av Motard4life
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tycker själv som resenär att västtrafik har spårat ut rejält. Kontrollanterna Har egenligt lag

 

1 inte rätt att kräva legitimation.

 

2 dom har inte rätt att avisa dig från Buss tåg etc.

 

3 Dom har inte rätt att hota med polis.

1. Nej, men de har rätt att BE om det. Det är en stor skillnad mellan be och kräva. Eftersom vi inte har lag på att man måste bära legitimation i Sverige så är det väldigt svårt att kräva dig på legitimation. Det skulle möjligen vara polisen som kan kräva det, och omhänderta dig om du vägrar/inte har någon. Om du vägrar visa legitimation så kan de inte skriva ut en tilläggsavgift, varpå de istället får avvisa dig, se nedan.

 

2. Jo, de har de visst. "Resande som vägrar att lösa biljett eller erlägga tilläggsavgift får avvisas från färdmedlet av tjänsteman som utför avgiftskontroll"- §5 Lag (1977:67) om tilläggsavgift i kollektiv persontrafik

 

3. Återigen, de har de visst. Om de gör ett envarsgripande måste de till och med enligt lag lämna dig till polisen. "Den gripne skall skyndsamt överlämnas till närmaste polisman."- Rättegångsbalkens 24 kap. 7 §

De har all "rätt" att hota med att tillkalla polis.

Redigerat av Guggo
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skrivet (redigerat)

ok tar ett exempel här då.

 

Jag Skulle åka bussen från min skola o hem när jag hoppade på bussen hem så kommer det på 3 kontrollanter varav 1 frågar mig om legitimation då jag var under 18 ( var 16 när det hände) så svarar jag att jag inte har legitimation. Varav dom inte skrev ut en böter utan brottade ner mig på golvet o tryckte ner mig. varav polisen kom o bad dom släppa efter jag berättat min historia valde jag att anmäla dom 3 kontrollanterna varav dom fick sparken dan efter

 

Tyckte dom gjorde helt fel mot mig o inte hade rätt att ta till våld. Dom kunde ha gett mig böterna o sen är saken ur världen.

Redigerat av Lillskiten2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...