Hoppa till innehåll

Osocial Behöver Socials Hjälp


Rekommendera inlägg

Tja jag e 14 år och har problem med de sociala livet antar jag, jag har problem att prata med folk och undviker helst konversationer, detta gör att jag framstår som tråkig, osocial, trög etc Även fast jag mest är "trög" första gången.

 

Men på internet (Fb, skype och andra sociala medier) så e jag hur social som helst (med folk jag inte känner), detta är inget nytt men jag upptöckte nyss detta forumet på fuska.

Så jag frågar er på fuska, finns det något sätt jag kan träna mig för att bli mindre akward socialt, eller måste jag börja röka bakom det gröna huset mde dem coola grabbarna i skolan?

 

Tack i förhand

 

//Grapen

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är väl bara att börja träna. Säg hej till busschauffören eller kassörskan och sånt till att börja med. Försök att umgås med folk och prata så ofta som möjligt istället för att sitta vid datorn. Det kommer med åldern också, många är tysta för sig i din ålder.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du behöver inte nödvändigtvis ändra dig genom att träna och grejjer. Min erfarenhet säger att det är ingen större poäng med att försöka vara "tuff" om man inte är det, det funkar inte i lägnden. Försök hitta folk/personer som är något sånär lika dig själv och börja prata med dem. Jag har själv lite svårt att "bryta isen" face to face med folk kan inte känner men jag vet ändå att det bara känns super akward för en själv.

 

Jag vet ju inte hur grupperingar och sånt är på din skola men ett sätt är ju att typ random på någon lunch gå fram till någon passande person/grupp och bara dra en "tjena är det ok om jag sitter här?" Såvida du inte är mobbad så brukar inte folk säga nej. Sen är det bara att försöka delta i samtalet. Det kan vara svårt eftersom de andra inte nödvändigtvis försöker dra in dig i det även om de inte försöker frysa ut dig. Därför är det bra om du hittar folk med liknande intressen så blir det lättare att haka på ett samtal.

Redigerat av Dave37
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Håller med ovanstående.

 

Du bör framförallt hitta personer som har samma intressen som du.

 

Om du har samma intressen kommer ni att börja prata, och sedan kommer ni nog att prata om andra grejer.

Det är nog egentligen första steget, sedan går det av sig själv.

Redigerat av Proccito
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hade ungefär samma problem som du förut! Vågade inte höja rösten för andra människor och dela mina åsikter. Men på internet gick det skitbra. Jag antar att man är rädd vad folk ska säga och hur dem ska reagera.

 

Vågar prata med folk nu för tiden, och dela mina åsikter! Tränade det bort det med hjälp av muntliga redovisningar i skolan :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Låter som att du har precis samma "problem" som jag hade tidigare. Jag vet inte riktigt hur jag gjorde, men nu kan jag snacka väldigt mycket, ibland känns det som att man till och med kan prata för mycket.

 

Jag tror att det var att jag började våga vara mig själv mer, tänkte inte så mycket på att "jag måste säga något bra", jag bara sa vad jag kände för. Tidigare trodde jag att folk skulle tycka att jag var konstig om jag inledde en konversation med något rätt "random", men nu känns det som att folk i de flesta fallen uppskattar det.

 

Våga ta för dig och säg vad du tycker. Skit i om någon tycker att du är konstig för att du säger vad du tycker, då är det deras problem.

 

Redigerat av Fjeddo
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Låter som om varenda unge har detta. Man blir mer pratsam med åldern

Stämmer för mig i alla fall, när jag var runt 13 så trodde jag nästan att jag hade social fobi - men inte nu längre.

 

Dock så får jag fortfarande lätt ångest inför redovisning osv i skolan.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Låter som om varenda unge har detta. Man blir mer pratsam med åldern men försök prata så mycket som möjligt och gå ut med folk istället för att sitta vid datorn säger jag bara.

Känns som att alla barnen på forumen har det, kan det vara så att forumen skapar dess autistiska barn?

 

Det börjar ordna sig, men min ny vänner går i en annan skola, är det värt att byta skola för att få vara med sina vänner, med tanke på att jag har knappt några i min nuvarande skola.

Diskutera

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...