Hoppa till innehåll

Alla Mina Rymdraketer Är Röda


Mezox
 Dela

Rekommendera inlägg

Hur menar du då?

Ja varandet av rymdraketer kanske i sig är irrelevant om man ser det så att 0 raketer alltid uppfyller påståendet oavsett vilken färg eller övrig egenskap du ger dem. Men sen är ju definitionen av rött och exakt vad en rymdraket är viktiga för att kunna avgöra huruvida påståendet stämmer. Sen, förutsatt att antalet raketer är större än 0 behövs ju någon form av fysisk feedback mer än ditt påstående, något upprepbart mätbart.

 

Sen om man väljer att tolka Sant och Falsk enligt sina egentliga, absoluta definitioner är frågan felställd hur man än vrider och vänder på det eftersom vi människor är slavar under perception och inte kan med total säkerhet uppleva verkligheten.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Med andra ord: om jag inte har några rymdraketer så är mitt påstående sant.

 

Ord ges betydelse ifrån dess sammanhang. I det här sammanhanget är det (som i de flesta andra) fördelaktigt att antingen ge sant/falskt någon slags statistisk betydelse, eller en betydelse byggd på kunskap som människor rimligen kan få. Om jag blir tillfrågad vilken funktion en tv har kommer jag t.ex. anta att den vardagliga definitionen avses, även om den är mindre precis en den matematiska.

 

Sen vet jag inte om jag kan hålla med om att frågan är felställd även om det skulle vara fallet att man inte skulle kunna bestämma dess sanningshalt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

För att uttrycken har en väldigt begränsad användning i vardagen annars.

och det är dåligt? Ser inte vad som är problemet med orden osannolikt och sannolikt förutom möjligtvis fler stavelser än sant och falskt. Personligen ser jag det som mer fördelaktigt att ett ord har samma betydelse oavsett om man pratar "vardagligt" eller inte. Empiriskt visar det sig leda till mindre frekventa missförstånd.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...