↗ till inläggetJag tror jag kommit på hur man löser det med endast 10 personer utifrån det här jag flummade om tidigare.
Vi använder oss av det binära talsystemet! För att representera talet 1000 behöver vi 10 bitar (2^10). Vi har alltså 10 personer här:
0000000000
Flaska nummer 712 i binärt är:
1011001000
Alltså ska fånge nummer 1, 3, 4 och 7 dricka denna flaskan. Om bara dessa dör men ingen annan vet vi att det är flaska nummer 712 som var förgiftad.
Vann jag?
Jo det är den mest effektiva metod jag har hittat :D , bra gjort! Det går även att bevisa att det är den bästa metoden, alltså att det inte går att göra det med färre än 10 personer.
Dave37: Det omkullkastar inte vad jag sa alls. Det jag sa var att de flesta fall ska leda till att ungefär hälften dör. Och detta är helt korrekt.
Vi räknar antal fall som ger ett x antal döda:
0 döda: 0 fall
1 död: 10 fall
2 döda: 45 fall
3 döda: 120 fall
4 döda: 210 fall
5 döda: 252 fall
6 döda: 209 fall
7 döda: 113 fall
8 döda: 36 fall
9 döda: 5 fall
10 döda: 0 fall
Sannolikheten att mellan 4-6 dör är alltså 67% medan sannolikheten att fler än 8 eller mindre än 2 dör är 1,5%. Den mesta sannolikheten är alltså koncentrerad i mitten. Om någon är intresserad av detta fenomen finns mer info här.
Sannolikheten att man dör med denna metod ligger liite under 50%. Hade man haft en tvåpotens antal flaskor hade sannolikheten varit 50% exakt.
WASD: Detta var förresten det du var inne på tidigare med binärsökning. Modifikationen jag syftade på var att man låter de följande fångarna "i förhand" smaka på flaskor så man får en typ av binärsökning.
Om man t.ex. har 8 flaskor så låter man fångarna smaka på följande sätt:
( x betyder att fången smakar o betyder att han inte smakar)
Fånge1: X X X X O O O O
Fånge2: X X O O X X O O
Fånge3: X O X O X O X O
Detta blir då en sorts binärsökning (det är förresten exakt det man gör när man använder det binära talsystemet). Fånge 1 bästämmer i vilken halva falskan ligger. Oavsett vilken halva man får kommer fånge 2 bestämma i vilken halva av den som giftet ligger och samma med fånge 3. Efter 3 halveringar får man bara en flaska kvar. Svaret blir alltså taket av 2-logaritmen av n, för n flaskor.
Är det någon som känner att de vill bevisa att det inte går med 9 fångar eller färre?