Hoppa till innehåll

Velomobil


WASD
 Dela

Rekommendera inlägg

Velomobil

 

 

Detta är det bästaste fordonet som finns. Det är en liggcykel med aerodynamiskt skal för att få så lågt luftmotstånd som möjligt. Det gör att man kan cykla ca 50% snabbare än en vanlig cykel med samma ansträngning. Detta gör den även effektivare i motvind där hastighetsskillnaden mot en vanlig cykel blir ännu högre. Och med bara lite lutning rullar de upp över 50km/h utan att man ens trampar.

 

Det finns tak till så regn är inga problem. Man får inte ont i rumpan som när man cyklat länge på en vanlig cykel. Bekväm som en bil och går att köra i alla väder.

 

 

Här är en vältränad person med en snabbare modell som har en snitthastighet på 60km/h under en timma, helt utan motor: http://www.youtube.com/watch?v=31R7ipc0xKE

Denna uppskattar jag är ca. dubbelt så snabb som en vanlig cykel vid samma ansträngning.

Redigerat av WASD
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 68
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Det är svårt att låta bli att bli imponerad. Personligen är detta helt klart ett alternativ mot en bil eller motorcykel sedan när det blir aktuellt. Det lilla som de förlorar mot en vanlig cykel i uppförsbacke tas mer en väl ikapp i en nedförsbacke.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hade jag haft pengar för en sådan så hade jag inte gjort någonting annat än att åkt runt i den.

Jag ska köpa en om 1-2 år. Då de handtillverkas snarare än masstillverkas så är de dyra i dagsläget, folk köper hellre en billig begagnad bil för pengarna. Och folk är lata. De som skaffar sånna här är cykelfantaster sen tidigare, som jag.

 

Går inte att få tag på i Sverige heller så jag får nog cykla hem en från Nederländerna. Annars finns ett ställe i Danmark som kanske säljer modellen jag fastnat för. Det fanns en återförsäljare nånstans i Sverige som hade fått in en modell en gång men det är inte den jag vill ha.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hmm.. Det som Dave37 skrev, hur gör man i uppförsbackar? Det måste ju bli en jävla pina att liksom ligga ner och cykla upp. 

 

På en vanlig cykel ställer du dig ju upp, alternativt växlar. Det kan man ju göra på en Velomobil också antar jag men tycker det verkar lättare att sitta på en cykel som sagt och ta sig uppför. 

 

+ Man verkar sitta rätt lågt, hur ser man ifall det är ett hål framför en som man råkar köra på, visst ser man vägen framför men inte om du t.ex tar en kurva och kör på ett potthål, 

Redigerat av Rhino
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hmm.. Det som Dave37 skrev, hur gör man i uppförsbackar? Det måste ju bli en jävla pina att liksom ligga ner och cykla upp. 

 

På en vanlig cykel ställer du dig ju upp, alternativt växlar. Det kan man ju göra på en Velomobil också antar jag men tycker det verkar lättare att sitta på en cykel som sagt och ta sig uppför. 

 

+ Man verkar sitta rätt lågt, hur ser man ifall det är ett hål framför en som man råkar köra på, visst ser man vägen framför men inte om du t.ex tar en kurva och kör på ett potthål, 

Uppförsbackar är egentligen inget större problem. Velomobilen är bara sämre än en cykel i tydliga backar och även då går den ju fort med tanke på att man antagligen har en kanske 40-50 km/h sen innan. Det är mest om det kommer en väldigt brant och lång uppförsbacke som man skulle behöva stanna med en velomobil. Men med tanke på att den går så fort och lämpar sig för 50-vägar så är det sällan så branta uppförsbackar att det är något problem.

 

Och som sagt, även om du skulle behöva leda den några meter uppför en backe så tar du igen det med god marginal gentemot en cykel i nästa nedförsbacke. Aerodynamiken är ett större plus än vikten är ett minus.

 

Det som jag tycker verkar problematiskt om något är den skitkassa svängradien. Enligt WASD ligger de flesta verkar det som runt 10 meter.

Redigerat av Dave37
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Han kanske nämner det i videon, men hur säker är den? En vanlig cykel är ju visserligen mer oskyddad, men går ju också betydligt långsammare. Jag hade inte velat sitta i en sådan där när den voltar i 50 km/h.

Man har ju cykelhjälm :P

Nä men förhoppningsvis finns det väl någon typ av stört-bågar som tar det värsta.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hmm.. Det som Dave37 skrev, hur gör man i uppförsbackar? Det måste ju bli en jävla pina att liksom ligga ner och cykla upp.

Uppförsbackar är inga konstigheter. Min cykel jag har nu väger 18kg. Modellen av velomobil jag kollat på väger 27.5kg. Så det är ungefär som att cykla i uppförsbacke med 10kg last. Låga växlar finns förstås, det är samma komponenter som används i cyklar.

 

Han kanske nämner det i videon, men hur säker är den? En vanlig cykel är ju visserligen mer oskyddad, men går ju också betydligt långsammare. Jag hade inte velat sitta i en sådan där när den voltar i 50 km/h.

Den är väldigt synlig och stabil säger han i videon ja. Här är en video där en velomobil crashar som bara har två hjul på blöt mark, nästan alla har tre hjul. Finns massa videos på folk som kör runt 100 i nerförsbacke och det verkar inte vara några konstigheter.

Här är en video på en trehjulig som ramlar med lite för mycket fart i en kurva och det kunde ha förhindrats som man ser, han svängde tillbaka för kraftigt. Jag såg en video där en medvetet gick upp på två hjul som han för att stylea och sen landade stabilt.

Alla i denna videon verkar ha en ostabil design från början, designade för bara racing. Jag har inte sett de modellerna på gator i videos.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja, ok. Men det svarar ju inte riktigt på frågan. Den är säkert både stabil och synlig, men det är bilar också. Det hindrar inte folk från att krascha dom. Många låga öppna bilar har en ställning som tar smällen om bilen voltar, istället från ditt huvud, som verkar vara fallet här. De går visserligen mycket fortare, men ändå. Velomobilen kan ju uppenbarligen komma upp i samma hastigheter som bilar. Vad händer när man krockar en sådan här i 100 km/h? (Vilket oundvikligen kommer hända om de slår igenom)

 

Hög hastighet och låg säkerhet (?) känns inte som en bra ide. Även om det är en fräck grej! 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det finns inga direkta säkerhetsåtgärder när olyckan väl sker nej. Det går förstås att fixa, men jag känner nog inte till någon velomobil som har det som inriktning. Det skulle gör den betydligt tyngre.

 

Det har skett två dödsfall på sånna här. En i Frankrike som körde enormt snabbt i nerförsbacke och inte kunde svänga i en kurva och en körde i 40 runt ett hörn och krockade med en bil som då inte syntes så han slungades av och slog huvudet i ett träd. Källa: En velomobilägare i Göteborg jag träffat. Går säkert att googla fram.

 

Man är i alla fall mer skyddad än på en vanlig cykel, jag har cyklat 70 i nerförsbacke som mest. Om något går fel är man ganska körd.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...