💬
Logga in
Fuska.se

Vad Är Det Som Är Fel Med Datorn? :)

18 svar · startad

Nivå 4 · Lärling
Trådstartare #1

Tjo alla ! 

har en gammal XP dator som funkat prima.. Har haft windows 7 på den och har även installerat windows 8 på den för ett tag sedan! 

Men nu har den börjat sura för mig.. Det som händer när jag klickar på datorn är att alla fläktar/hårddisken går igång på full varv och sedan står det bara där och låter!

Har hänt innan men då var det bara att stänga av och sätta på igen :S

Här har ni video på hur den ser ut och hur det låter

https://www.youtube.com/watch?v=MSFZwB6dieE

Så kom med vad som helst!

Tack!!!!

( detta är en dator som brukar stå 24/7 på och hålla igång TS server osv ! )

Nivå 16 · Legendfuskare

Damma.

Nivå 41 · Överlegend Bossen Admin

Installera http://www.almico.com/speedfan.php och meddela vilka temperaturer du får där.

Nivå 4 · Lärling
Trådstartare #4
↗ till inlägget

Damma.

Finns inget damm....

↗ till inlägget

Installera http://www.almico.com/speedfan.php och meddela vilka temperaturer du får där.

Glömde lägga till.. Inget händer på skärm !

datorn går för fullt men ingen bild elr BIOS startar....

Menar du att datorn går igång men ingen bild visas på skärmen?

Senast ändrad:

Nivå 4 · Lärling
Trådstartare #6
↗ till inlägget

Menar du att datorn går igång men ingen bild visas på skärmen?

som ni ser på filmen allt som händer är att fläktar,hårddisk går på fullt och INGEN bild kommer ! 

jag skulle lämnat in den på lagning och tagit reda på vad som är fel för det där låter inte normalt

Nivå 4 · Lärling
Trådstartare #8
↗ till inlägget

jag skulle lämnat in den på lagning och tagit reda på vad som är fel för det där låter inte normalt

Den är över 6-7 år gammal.. Lagning är inte värt om jag själv inte får den fixad... 

Självklart låter det inte normalt.... xD

Prova att plocka ut allt som inte är nödvändigt, dvs hårddiskar/cdrom, alla minnen utan ett och alla sladdar förutom tangentbord/skärm/ström och se om de blir skillnad.

Har du möjlighet så kan du även testa med olika grafikkort.

Prova även ett minne åt gången i de olika minnesplatserna.

Du får inga som helst pipljud?

Nivå 4 · Lärling
Trådstartare #10
↗ till inlägget

Prova att plocka ut allt som inte är nödvändigt, dvs hårddiskar/cdrom, alla minnen utan ett och alla sladdar förutom tangentbord/skärm/ström och se om de blir skillnad.

Har du möjlighet så kan du även testa med olika grafikkort.

Prova även ett minne åt gången i de olika minnesplatserna.

Du får inga som helst pipljud?

inga pip ljud

sitter bara det nödvändiga i (mus,tangentbord,VGA)

Kan inte testa med andra grafikkort... Men grafikkortet funkade fint innan jag stängde av datorn!

Har testat det med ramminnen!  har inte kommit vidare

även dragit ut "onödiga" tex DVD,ljudkkort,

funakr fortfarande inte !

Men detta har hänt tidigare men då var det bara att fortsätta tills det funkade xD men nu ser det ut som att den inte vill ge sig!

Låter som det skulle kunna vara antingen grafikkort eller moderkort isf. Så testa med annat grafikkort om du kan låna av någon eller liknande. Då kan du vara rätt säker på att det är moderkortet därefter. Antar att du kollat det klassiska att alla sladdar sitter i ordentligt och så?

En sak som är vanlig att gå sönder på gamla datorer är nätaggregat. Men då brukar de vara stendöda eller iaf starta men ibland starta om datorn etc. Så tror inte det är det...

Nivå 4 · Lärling
Trådstartare #12
↗ till inlägget

Låter som det skulle kunna vara antingen grafikkort eller moderkort isf. Så testa med annat grafikkort om du kan låna av någon eller liknande. Då kan du vara rätt säker på att det är moderkortet därefter. Antar att du kollat det klassiska att alla sladdar sitter i ordentligt och så?

En sak som är vanlig att gå sönder på gamla datorer är nätaggregat. Men då brukar de vara stendöda eller iaf starta men ibland starta om datorn etc. Så tror inte det är det...

hmm.... well.. "R.I.P"  på  min gamla Fujitsu Siemens som idag inte vaknar längre :( 

Får göra en operation till helgen för att se om man hittar ngt.

Tills dess får han stå och skämmas på golvet!

Nivå 16 · Legendfuskare

Låter som att inte ens operativsystemet startar. Då kan jag inte skylla på det.

Om du behöver en enkel och billig server rekommenderar jag Raspberry Pi.

Nivå 4 · Lärling
Trådstartare #14
↗ till inlägget

Låter som att inte ens operativsystemet startar. Då kan jag inte skylla på det.

Om du behöver en enkel och billig server rekommenderar jag Raspberry Pi.

Kan den servern hålla i en livestream ? 

denna datorn på 2gb ram o 1,5 ghz processor funkade fint  :( :( :(

((  http://sv.twitch.tv/lanbit_fall_countdown   ))

Nivå 16 · Legendfuskare

Vet inte vad du menar med "hålla i en livestream". Det gör du rimligtvis ifrån datorn du streamar ifrån?

Nivå 4 · Lärling
Trådstartare #16
↗ till inlägget

Vet inte vad du menar med "hålla i en livestream". Det gör du rimligtvis ifrån datorn du streamar ifrån?

datorn som är trasig nu hade igång Teamspeak server + att den livestreamaed en nedräkning.. Jobbigt nu när jag inte har någon dator att ha nedräkningen påå... 

Ingen som vet vad felet kan vara?xD

Nivå 16 · Legendfuskare

Du har alltså en nedräkning och spelar in skärmen och skickar iväg till twitch typ? Finns mycket bättre sätt att göra det.

Teamspeak stödjer inte Raspberry Pi googlade jag fram. Men mumble funkar.

Nivå 6 · Fuskare

Om det är en gammal dator som har fungerat tidigare men börjar bete sig på det här sättet så beror oftast på att något har hänt med en detalj som slits, t.ex. hårddisk eller nätaggregat, eller att datorn överhettar pga. damm i datorn. Jag skulle inte tro det senare då det brukar ta en liten stund innan en dammig dator stänger ner sig.

Om du inte känner dig säker på att själv försöka koppla ur delar för att felsöka så bör du överväga att skaffa en ny dator, då det troligen kan kosta mer att åtgärda en gammal än vad den är värd och i värsta fall även mer än vad det skulle kostat att köpa en ny.

En enkel sak du skulle kunna kolla är att öppna datorn och kolla att processorfläkten rör sig så att det inte är det som gör att datorn startar om för, det borde dock stänga av datorn och inte starta om den.

Om det är dammigt i datorn, dammsug INTE. Damm är inte bra för datorer men statisk elektricitet som genereras av att dammpartiklar krockar med damsugarröret är ännu farligare. Gengöring bör utföras med tyckluft, antingen på flaska eller från en kompressor som levererar oljefri luft.

Om du däremot känner att du vill prova lite felsökning på egen hand så föreslår jag att datorn startas med allt utom moderkort, nätaggregat, processor och en minnessticka inkopplad. Tänk på att aldrig ta ur eller sätta i delar utan att ta ur sladden först.

annars byt nätagg. 

WASD reagerade på det här
20 Sep 2013
Nivå 4 · Lärling
Trådstartare #19
↗ till inlägget

Om det är en gammal dator som har fungerat tidigare men börjar bete sig på det här sättet så beror oftast på att något har hänt med en detalj som slits, t.ex. hårddisk eller nätaggregat, eller att datorn överhettar pga. damm i datorn. Jag skulle inte tro det senare då det brukar ta en liten stund innan en dammig dator stänger ner sig.

Om du inte känner dig säker på att själv försöka koppla ur delar för att felsöka så bör du överväga att skaffa en ny dator, då det troligen kan kosta mer att åtgärda en gammal än vad den är värd och i värsta fall även mer än vad det skulle kostat att köpa en ny.

En enkel sak du skulle kunna kolla är att öppna datorn och kolla att processorfläkten rör sig så att det inte är det som gör att datorn startar om för, det borde dock stänga av datorn och inte starta om den.

Om det är dammigt i datorn, dammsug INTE. Damm är inte bra för datorer men statisk elektricitet som genereras av att dammpartiklar krockar med damsugarröret är ännu farligare. Gengöring bör utföras med tyckluft, antingen på flaska eller från en kompressor som levererar oljefri luft.

Om du däremot känner att du vill prova lite felsökning på egen hand så föreslår jag att datorn startas med allt utom moderkort, nätaggregat, processor och en minnessticka inkopplad. Tänk på att aldrig ta ur eller sätta i delar utan att ta ur sladden först.

annars byt nätagg. 

Tänkte på om det var nättagget som gett sig.. att det på någon anledning inte ger ström till bios osv. Drog ut DVD,ljudkkort,NIC ... funkade ej :( 

Startade utan grafikkort då lät den inte lika mycket.. Får se om jag kan få tag på ett gammalt grafikkort någonstans.

byta nätagg är ngt jag inte har efarenhet av.. (när jag tänker på det undrar jag hur man gör det  :S )

ingen damm finns det i den.

F*N för windows update... Datorn hade stått på FINT i 3-4 dagar .. Sedan måste den restarta och slutar då funka .... 

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in