💬
Logga in
Fuska.se

Mutlig Redovisning....värsta Som Finns.

19 svar · startad

Nivå 4 · Lärling
Trådstartare #1

vad ska man tänka på när man har en muntlig redovisning så man slipper att vara nervös och skaka......har ni några bra tips?? :rolleyes:

5 Nov 2005
Nivå 7 · Fuskare

jag hatar också muntlig redovisning.......... ja har nog inte nåt bra tips.....

men du kan ju tänka så här: "det e lika bra att få det gjort. Det känns bättre efteråt"

så brukar ja iaf tänka

Nivå 0 · Nykomling

jag hatar oxå muntlig redosvisning...o jag vet inte heller vad jag ska göra... :( jag blir bara asnervös, gör det och får antingen beröm eller kritik... ;) haha...

"Just do it!" som Nike säger...;) haha

Nivå 5 · Fuskare

Jag tycker det är as jobbigt men ibland kan det bli riktigt kul :P

Ja... Kan inte säga mer än det som vimlar runt oss:

Förbered dig ordentligt, öva framför spegel eller någon person, tänk på att prata högt och tydligt, gör det så roligt, mala inte på så att de somnar med mera.

Men det är svårt att "bota" när man är nervös och skakar... Tänk på att om du gör något fel kommer lyssnarna inte ihåg det mer än en dag :) Kanske en vecka... Men inte mer :)

Nivå 12 · Mästerfuskare

se publiken i ögonen. Nu behöver man inte stirra på dem, men inte häller flaka runt som ett psyk fall. 1-2 sekunder är lagom. Tänk på att inte göra rörelser med händerna, ex.dra dig i örat, knäppa med pännan eller dylikt. håll handen still.

Nivå 10 · Veteranfuskare Bambi

Jag hade också lite problem med det förut, men nu vet jag hur jag ska göra..

Öva på det du ska redovisa innan, håll dig inte till pappret utan prata mer fritt, håll viss ögonkontakt. Försök låta som när du pratar mer i vanliga fall så det inte låter så inövat.

NesseN skrev det självklara tipset att klara en Muntlig Presentation.

Själv gillar jag det ibland och ibland inte. Men om det är ett ämne man gillar så ska man verkligen satsa 100% för att göra det bästa.

6 Nov 2005
Nivå 11 · Veteranfuskare

Muntlig redovisning äger. ^_^, skitkul. MVG på de två senaste (Kommunikation och svenska). Ser ljust ut för framtiden.. Tror inte jag har nåt speciellt tips för att inte vara nervös, självklart är jag nervös, men det blir aldrig som jag tänkt mig, är bra på att prata mkt skit utanför redovisningar så jag tar med det dit med, babblar på för full hals =p

Nivå 6 · Fuskare

Mutlig redovisnig? Jo jag tackar jag.

Nivå 4 · Lärling

Försök att koppla bort dom som lyssnar. Låsas att du är i ett tomt rum.

8 Nov 2005
Nivå 8 · Veteranfuskare

var coll och avslappnad .

10 Nov 2005
Nivå 3 · Lärling

Som NesseN sa och några saker till.

Ta några djupa andetag innan du går fram och börjar din redovisning.

Om du gjör bort dig i en mening så sk***r du bara i resten och säger något som låter bra.

Gör stödord till redovisningen det underlättar.

Om du vet att det finns en mening som du är osäker på så ändrar du bara den efter behagande, om du inte gör så kommer du antagligen tala aningen stelt som märks desto mer i publiken.

Det var lite från mej. :)

12 Nov 2005
Nivå 9 · Veteranfuskare

hehe var jag så smart att jag gick retorikkurs på elevens val i sjuan så muntliga redovisningar är nästan bara kul.

några bra tips, båda för dig själv och för att andra ska uppskatta redovisningen mer;

förbered dig! läs in dig på det du ska säga och tänk igenom det du ska säga och försök få det att låta som om du har kunnat det i alla tider, att du bara berättar något du kan och inget du bara läst in dig på.

förbered dig! tål att uppreas. använd stödord om du vill.

titta upp ofta och fastna aldrig i papperet. titta runt på alla istället för att stirra ut i ingenting.

är du nervös så gå bara omkring lite samtidigt som du pratar och använda hela kroppen när du pratar, t.ex. rör lite på armarna och använd kroppsspråket. hjälper även mot nervositet.

lägg in något litet skämt och/eller gör något interaktivt i redovisningen, t.ex. du ska redovisa om göran persson och så säger du "han kom till makten samma år som spanien vann fotbolls em". då kan du fråga klassen vilket år det måste ha varit.

några små råd och tips från min sida.

14 Nov 2005
Nivå 10 · Veteranfuskare

muntlig redovisning e väl roligt..man behöver inte tänka på dom som e i samma rum,känn dig avslappnad,tänk så här du kommer iallafall få redovisa nervös elr ej så då e det bara att göra det bästa man kan... :cool:

Senast ändrad:

Nivå 8 · Veteranfuskare

jag tycker inte att det är nåt farligt, det är bara att vara vanlig, inte tänka på det så mycket , och bara snacka på :D

15 Nov 2005

Muntlig redovisning är väl okej bara man har tränat in det, så man vet vad man ska säga annars blir det juh en mega flopp och alla skrattar.

19 Nov 2005
Nivå 4 · Lärling

Läs bara..? Orka vara nervös, det är ju liksom dina kompisar i klassen troligen?

6 Dec 2005
Nivå 2 · Novis

Så farligt är det inte, var bara lugn och cool så kommer det gå bra ;)

30 Dec 2005
Nivå 5 · Fuskare

Det är bara du som vet vad du ska säga. Dom vet ju inte om du säger fel.

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in