Publicerad 12 september 2003
Mord i Sverige
• Varje år mördas omkring 100 personer i Sverige.
• 15 mord är ouppklarade.
• I 70 fall känner offer och gärningsman varandra.
• I 15 fall är de obekanta för varandra.
• I de fall offer och gärningsman är obekanta för varandra:
- En tredjedel sker i samband med något annat brott, exempelvis rån eller inbrott.
- En tredjedel är så kallade bagatellmord. De kan ske i samband med ett plötsligt bråk, exempelvis om någon känner sig förolämpad i en krogkö.
- Resterande tredjedel är sexualmord, hatbrott och rena överfallsmord som de uppmärksammade morden i Åkeshov och Gamla stan.
Källa DN.se
Men jag måste säga en sak.. jag personligen anser inte att en människas värde beror på hur man är som person, att man på något sätt skulle förlora sitt människovärde bara för att man begått en brott är för mig obegripligt alla människor är like mycket värda det spelar ingen roll om man är kung av sveriga eller uteliggare i guam.
Men det säger något om er iaf... att vara beredd att tortera en annan människa till döds säger en hel del om hur ni är som människor iaf..
Det var just det jag påpekade, i Sverige så mördas det inte alls lika mycket som i andra Europeiska länder.
Jag vet att Sverige inte har lika många invånare men i procentdel så är de väldigt få som mördar.
Angående "tortyr" efter att man begått ett mord så är jag helt emot det, då man varken får ut sin ilska om gärningsmannen torteras, sedan så är man minst lika "mördare" om man låter gärningsmannen torteras istället för livstid fängelse.