Hoppa till innehåll

Spel: Orsaken Till Ökat Våld?


Cyper

Rekommendera inlägg

  • Svar 118
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Och du ska nog tänka om. Se Micheal Moores dokumentär "Bowling for Columbine", så får du nog ett nytt begrepp.

 

Nästan allt våld kommer från Amerika. Varför? För att Amerika har vapen. Amerika tror att dom blir tryggare med vapen, men det är fel. Tvärtom, det är det mest otryggaste stället att bo på. Du kan få tag på vapen hur enkelt som helst där. Spel är inte orsaken till ökat våld. Isåfall kan du lika gärna skylla på musiken och alla våldsamma filmer som visas. Eric Harris och Dylan Klebold lyssnade på Marilyn Manson, dom blev säkert påverkade av det också. Så kan du lika gärna också säga. Eller kanske det är Amerikas historia/bakrund som påverkar barnen. Dom vita sköt ner Indianerna, det innehåller vapen och blod. Skyll på barnuppfostran, skyll på mobbningen. Skyll på allting som media gör.

 

Men ingen vet det riktiga motivet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Och du ska nog tänka om. Se Micheal Moores dokumentär "Bowling for Columbine", så får du nog ett nytt begrepp.

 

Nästan allt våld kommer från Amerika. Varför? För att Amerika har vapen. Amerika tror att dom blir tryggare med vapen, men det är fel. Tvärtom, det är det mest otryggaste stället att bo på. Du kan få tag på vapen hur enkelt som helst där. Spel är inte orsaken till ökat våld. Isåfall kan du lika gärna skylla på musiken och alla våldsamma filmer som visas. Eric Harris och Dylan Klebold lyssnade på Marilyn Manson, dom blev säkert påverkade av det också. Så kan du lika gärna också säga. Eller kanske det är Amerikas historia/bakrund som påverkar barnen. Dom vita sköt ner Indianerna, det innehåller vapen och blod. Skyll på barnuppfostran, skyll på mobbningen. Skyll på allting som media gör.

 

Men ingen vet det riktiga motivet.

 

Jag skulle hellre bo där man får ha vapen än där man inte får det. Jag skulle känna mig dubbelt så säker med ett vapen i huset.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Och du ska nog tänka om. Se Micheal Moores dokumentär "Bowling for Columbine", så får du nog ett nytt begrepp.

 

Nästan allt våld kommer från Amerika. Varför? För att Amerika har vapen. Amerika tror att dom blir tryggare med vapen, men det är fel. Tvärtom, det är det mest otryggaste stället att bo på. Du kan få tag på vapen hur enkelt som helst där. Spel är inte orsaken till ökat våld. Isåfall kan du lika gärna skylla på musiken och alla våldsamma filmer som visas. Eric Harris och Dylan Klebold lyssnade på Marilyn Manson, dom blev säkert påverkade av det också. Så kan du lika gärna också säga. Eller kanske det är Amerikas historia/bakrund som påverkar barnen. Dom vita sköt ner Indianerna, det innehåller vapen och blod. Skyll på barnuppfostran, skyll på mobbningen. Skyll på allting som media gör.

 

Men ingen vet det riktiga motivet.

 

Jo, men det är inte tryggt för eleverna i skolorna.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Och du ska nog tänka om. Se Micheal Moores dokumentär "Bowling for Columbine", så får du nog ett nytt begrepp.

 

Nästan allt våld kommer från Amerika. Varför? För att Amerika har vapen. Amerika tror att dom blir tryggare med vapen, men det är fel. Tvärtom, det är det mest otryggaste stället att bo på. Du kan få tag på vapen hur enkelt som helst där. Spel är inte orsaken till ökat våld. Isåfall kan du lika gärna skylla på musiken och alla våldsamma filmer som visas. Eric Harris och Dylan Klebold lyssnade på Marilyn Manson, dom blev säkert påverkade av det också. Så kan du lika gärna också säga. Eller kanske det är Amerikas historia/bakrund som påverkar barnen. Dom vita sköt ner Indianerna, det innehåller vapen och blod. Skyll på barnuppfostran, skyll på mobbningen. Skyll på allting som media gör.

 

Men ingen vet det riktiga motivet.

 

Men om alla skulle gå runt med vapen så skulle det va värre. Tänk dig om du har ett vapen och det blir bråk och folk slår på dig. Skulle du tveka och ta fram din UZI då nej! Då finns risk att du skjuter ihjäl någon. Men om du inte har ett vapen så skulle du inte döda nån, och där med slippa ett eventuellt fängelsestraff....

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Och du ska nog tänka om. Se Micheal Moores dokumentär "Bowling for Columbine", så får du nog ett nytt begrepp.

 

Nästan allt våld kommer från Amerika. Varför? För att Amerika har vapen. Amerika tror att dom blir tryggare med vapen, men det är fel. Tvärtom, det är det mest otryggaste stället att bo på. Du kan få tag på vapen hur enkelt som helst där. Spel är inte orsaken till ökat våld. Isåfall kan du lika gärna skylla på musiken och alla våldsamma filmer som visas. Eric Harris och Dylan Klebold lyssnade på Marilyn Manson, dom blev säkert påverkade av det också. Så kan du lika gärna också säga. Eller kanske det är Amerikas historia/bakrund som påverkar barnen. Dom vita sköt ner Indianerna, det innehåller vapen och blod. Skyll på barnuppfostran, skyll på mobbningen. Skyll på allting som media gör.

 

Men ingen vet det riktiga motivet.

 

Det stämmer att mycket våld kommer från Amerika där även dom är var snabba på filmer och spel som innehåller våld. Amerika är inte en otryggt ställe att bo på eftersom det varierar. Även maffian har tagit in vapen I landet, även om inte det är den största eller minsta orsaken. Spel är an av flera faktorer. Spelen blev filmernas epigon som medförde en mördarsimulator som ger dig rollen att eliminera människor, skjuta,slå eller helt enkelt ta och trycka upp en motorsåg I andsiktet på personer elle varför inte hugga dom I bitar med en machete. Vem eller vad det än är. Musiken kan vara en mindre faktor till våldet, men det som beskylls mest i detta läge är spelen. Om man verkligen kontemplerar så bör man förstå att spel medför våld. Det ger dig chansen att döda människor. Och som många säger; ’’Det tar mig till en annan värld där allt är fritt och jag får göra det jag vill’’. Det stämmer och personer ser det som ett nöje andra leptosoma personer fastnar I dess värld och kan inte längre skilja på verkligheten och spelet värld vilket direkt är något farligt som orsakar våld. Mycket våld finns I Amerika, där större saker händer, tex. Som en skolmassaker där fem stycken dör, och personer kan tänka att det är mycket eller kanske mest våld I Amerika. Det är mycket våld I Amerika, men det är även ett stort växande problem I Sverige. Saker som att en lärare blir hjälslagen eller att en man får en yxa I huvudsvålen värkar inte uppmärksammas lika mycket som för fyrtio år sedan. Våldet I Sverige har ökat drastiskt där vi redan nu kan klargöra att det huvudsakligen bas faktorn är filmer och spel. Redan dessa fall I Amerika som har uppmärksammas som stora skolmassakrer där vi direkt kan knyta gärningsmannen till spelvanor eller psykiska störda och påverkade av spel. Att gämföra Marilyn Mansons musik med spelen, där jag nu tar Postal-serien som ett exempel, var väldigt dåligt. Väldigt många som har en dålig bakgrund riskerar att bli påverkade men även personer som är sjuka eller personer med litet svagt psyke. När som vita sköt indianerna är det ingenting som du själv får ta kontroll över eller se, förutom på film och spel. Det låter som om människor blir påverkad av historien den som många inte sett med ögon utan bara hört. Det behöver inte vara mobbningens grund. Det behöver inte var dålig barnuppfostran. Det kan vara dålig bakgrund och svagt psyke eller dålig barnuppfostran och bakgrund samt svagt psyke. Här tränger ty spelen in och påverkar dessa. Det är inte acceptabelt att människor ska sväva I fara för att somliga ska få underhållning. Vi ska inte glömma bort artonåringen som sköt ihjäl tre personer utanför en polisstation. Senare efter dådet läggs mannen in för att en psykolog ska se hur han mår. Resultatet blir att mannen är helt bortom sig och hade spelet Grand Theft Auto så mycket att han fastnade I dess värld. Det är synd att personer är så nihilistiska, och för övrigt förnekar vilket jag gjorde en gång I tiden. Det är inte frågan om att lägga ner denna ’’underhållning’’ utan att se till vilka händer spelet hamnar I och att ändra åldergränser och varningtexter.

Redigerat av Cyper
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Och du ska nog tänka om. Se Micheal Moores dokumentär "Bowling for Columbine", så får du nog ett nytt begrepp.

 

Nästan allt våld kommer från Amerika. Varför? För att Amerika har vapen. Amerika tror att dom blir tryggare med vapen, men det är fel. Tvärtom, det är det mest otryggaste stället att bo på. Du kan få tag på vapen hur enkelt som helst där. Spel är inte orsaken till ökat våld. Isåfall kan du lika gärna skylla på musiken och alla våldsamma filmer som visas. Eric Harris och Dylan Klebold lyssnade på Marilyn Manson, dom blev säkert påverkade av det också. Så kan du lika gärna också säga. Eller kanske det är Amerikas historia/bakrund som påverkar barnen. Dom vita sköt ner Indianerna, det innehåller vapen och blod. Skyll på barnuppfostran, skyll på mobbningen. Skyll på allting som media gör.

 

Men ingen vet det riktiga motivet.

 

Dom som begår våldsbrott är till största del över 18 år, dvs myndiga så om det är som du säger att spel och film är en faktor av att detta händer så går detta inte att förhindra med en åldersgräns. Killen som du säger var fast i Grand Theft Auto var också myndig. Jag förkastar hela din teori om att spel är orsaken till ökat våld, jag skyller på samhället istället.

 

En psykiskt sjuk 12åring kan bli påverkad av spel, självklart. Och om det nu är åldersgräns på spel vad händer då när denna psykiskt sjuka 12åringen fyller 18 och kan få tag i dessa spel? Jo han blir nog fortfarande påverkad av dom. Dvs att det inte ger ettt skit att ha åldersgräns på spel.

 

Och en psykiskt sjuk person kan bli påverkad av allting!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Och du ska nog tänka om. Se Micheal Moores dokumentär "Bowling for Columbine", så får du nog ett nytt begrepp.

 

Nästan allt våld kommer från Amerika. Varför? För att Amerika har vapen. Amerika tror att dom blir tryggare med vapen, men det är fel. Tvärtom, det är det mest otryggaste stället att bo på. Du kan få tag på vapen hur enkelt som helst där. Spel är inte orsaken till ökat våld. Isåfall kan du lika gärna skylla på musiken och alla våldsamma filmer som visas. Eric Harris och Dylan Klebold lyssnade på Marilyn Manson, dom blev säkert påverkade av det också. Så kan du lika gärna också säga. Eller kanske det är Amerikas historia/bakrund som påverkar barnen. Dom vita sköt ner Indianerna, det innehåller vapen och blod. Skyll på barnuppfostran, skyll på mobbningen. Skyll på allting som media gör.

 

Men ingen vet det riktiga motivet.

 

Detta är dom som begår dom större våldsbrotten, ja. Det finns lägre där det bl.a. gäller våld mellan ungdomar. Femtonårningen som dödade sina föräldrar och sprängde längenheten levde I en helt annan värd och är ett exempel på en minderårig påverkad unge. De mindre brotten såsom slagsmål, rasism och extremt våld etc. är saker som oftast inte uppmärkasammas och blir kända nog. Vi kan hitta massor med exempel på minderåriga som därmed har dödat genom att söka på exelpelvis ''15-åring dödade'' på Google. Detta är saker som inte uppmärksammas nog och kan enkelt gämföras med vårat samhälle (och övriga världen) för bara några årtionden sedan. Vi sitter just nu och bidar inför ännu mer våld på och utanför gatorna och ingen värkar vilja hitta faktorn till det. Jag säger inte att spelen är den enda eller största faktorn, men definitivt inte den minsta heller. Han som var myndig, t.o.m arton år, vilket inte är någon ålder alls. Och det är självklart att vi skyller på samhället eftersom dessa tillvärkar spelen. Sedan 1970-talet har åldergränsen på spelen slopats av mer och mer och censuren andvänds oftast inte lika ofta där det mäst gäller filmer. Även våldet har ökat. Det vi gör då är att bra och billigt, och till och med gratis tillgängligheter lägger ut mördarsimulatorer med åldergränser som inte alls överstämmer enligt mig och där svaga personer riskerar att falla inför.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Och du ska nog tänka om. Se Micheal Moores dokumentär "Bowling for Columbine", så får du nog ett nytt begrepp.

 

Nästan allt våld kommer från Amerika. Varför? För att Amerika har vapen. Amerika tror att dom blir tryggare med vapen, men det är fel. Tvärtom, det är det mest otryggaste stället att bo på. Du kan få tag på vapen hur enkelt som helst där. Spel är inte orsaken till ökat våld. Isåfall kan du lika gärna skylla på musiken och alla våldsamma filmer som visas. Eric Harris och Dylan Klebold lyssnade på Marilyn Manson, dom blev säkert påverkade av det också. Så kan du lika gärna också säga. Eller kanske det är Amerikas historia/bakrund som påverkar barnen. Dom vita sköt ner Indianerna, det innehåller vapen och blod. Skyll på barnuppfostran, skyll på mobbningen. Skyll på allting som media gör.

 

Men ingen vet det riktiga motivet.

 

Jag skyller på samhället för att vårt samhälle just nu har många som lever i ett "utanförskap". Hur ofta händer det i sverige att en 15 åring dödar sina föräldra och spränger sitt hus tror du? Och hur många 15åringar spelar våldsamma spel. Om du nu kollar på dessa siffror så ser du nog att det är jävligt tydligt att man inte blir påverkad av spel

 

Gör däremot samma sak gällande alkohol så ser resultatet annorlunda ut.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

det är klart de finns dom som blir grovt påverkade utav spel, men jag tror också dom har problem med annat. Om du sätter en bondläpp, som aldrig spelat något alls innan, framför ett tv-spel/dator tror inte jag han påverkas utav det om han mår bra. Det verkar som extremt många som inte spelar själva verkar tro precis tvärtemot.

Med argument som

"det har ju hänt, varför ta risken? dessutom är det meningalöat och slöseri med tid"

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hmm...

 

Jag tycker man bör ta ansvar för sitt spelande så gott som möjligt.

Man blir påverkad av spel, oftast beroende även fast man själv inte märker det.

Jag tror inte direkt på att man blir störd i huvudet genom att kolla på erotiska scener, snarare att spel beroendet är källan.

Njo, det är knappast att ämne att ta upp eftersom det påminner något som vi har hört tusen gånger som kallas att "kritisera".

De flesta som hoppar in i en bil och skjuter ihjäl varje person han ser är snarare störd än påverkad.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Spel är ingen huvudorsak alls till våld, det kan på något sätt påverka ungdommar om de nu inte har en bra familj, skola, omgivning. I detta fall blir nog killen/tjejen aningen mer våldsam som att kasta sten på fönster och lotsas att det är granat. Det är inte ofta som det går till mord av föräldrar och hussprängning. Jag tar mig själv som ett exempel: Jag äger spelet GTA: SanAndreas, jag spelar den inte jätteofta, men om jag hade gjort det hela mitt liv så skulle jag ändå inte ta någons liv. Varför, jo jag har mycket bra föräldrar som bryr sig om mig och älskar mig, min skola är inte så dålig heller, det är en internationell skola. Mina grannar är inte så bra, men det är sällan jag umgås med grannarna. Med andra ord så är dessa band mycket starkare än bandet mellan mig och GTA: SanAndreas. Jag lyder mig själv och inte spelet.

Redigerat av Mezox
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...