Hoppa till innehåll

Filmtips-Tråden!


Dolphin
 Dela

Rekommendera inlägg

Titel Gökboet

Originaltitel One Flew Over The Cuckoo's Nest

Kategori Drama

Underkategori Klassiker

Premiärår 1975

Regissör Milos Forman

Huvudskådespelare Jack Nicholson och Louise Fletcher.

 

Kort om handlingen

 

Randel föredrar mentalsjukhus framför fängelse och spelar därför psykiskt sjuk.

Randel's bestruktivitet och svårighet att lyda order smittar snabb iav sig på de andra patienterna. Han tänker inte tolerera att människor nerdrogade ska smyga omkring i sina morgonrockar när det pågår ett basebollsslutspel utanför murarna! På ena sidan står McMurphy, på den andra den vältaliga sköterskan Ratched (Louise Fletcher), en av filmhistoriens kallaste och mest elaka människor. Varje patients öde står på spel i deras duell?

 

 

Kort om vad jag tycker om filmen

Jag såg Gökboet, några tiotal gammal film med Jack Nicholson i huvudrollen. Jag ger betyget 4,5/5. Motiveringen till det är att detta är en sådan här klassiker, som man alltid kommer i håg. Detta på grund av hur rolig och bra prestation som Jack Nicholson gör i filmen. Men även för den allmänt roliga handlingen & hur filmen berör än på det känslomässiga planet.

 

Betyg 9,99/10. Detta är filmhistoria, ett måste i filmsamlingen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Titel: The Crow

Kategori: Action/Drama

Årtal: 1994

Ressigör: Alex Proyas

Skådespelare: Brandon Lee, Ernie Hudson, Michael Wincott...

 

Kort om handlingen: Eric Draven och Shelly Webster blir dagen före Halloween, och deras bröllop, mördade av ett ligistgäng.

Eric blir skjuten och kastas ut från ett fönster, Shelly avlider på sjukhus.

Exakt ett år senare återuppstår Eric från de döda, och med hjälp av en kråka letar han upp dem som mördade han och hans älskade och dödar dem, en efter en.

Han klär sig i svart, han sminkar sig i vitt och svart och vapen biter inte på honom, han är redan död.

 

Vad jag tycker om filmen: Jag tycker att flimen är riktigt, riktigt bra.

Filmen är på sina håll vacker, men också fylld med action och drama.

Filmen baseras på en serie som jag inte läst, men gärna skulle.

 

Som sagt ovan kan han i filmen inte dö, för han är redan död, så var dock inte fallet för Brandon, som spelar Eric, han dog på grund utav ett klantigt misstag under inspelningen av en scen.

I scenen blir Brandon beskjuten av en massa vapen, varav ett var laddat med riktiga kulor, han avled på sjukhus, som hans karaktärs älskade i filmen, så detta blev tråkigt nog hans sista film.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Titel: Oh brother where art thou?

Kategori: Äventyr, Komedi, drama

Årtal: 2000

Regisör: Joel Coen, Ethan Coen

Skådespelare: George Clooney, John Turturro, Tim Blake Nelson, John Goodman

 

Kort om handlingen:

I 1930-talets Mississippi är tre fångar på rymmen. De försöker ta sig hem till sina familjer och vill hitta det byte som Everett (George Clooney) påstår sig ha gömt efter sin senaste kupp. På den långa färden genom den amerikanska södern upplever de många äventyr. De bildar bland annat musikgruppen Soggy Bottom Boys som i filmen får en jättehit med den traditionella folkmusik-låten Man of constant sorrow. (saxat ifrån wikipedia)

 

Vad jag tycker om filmen:

Bra film där miljö, manus och sång smälter samman i klockren symbios.

Mycket händer aldrig tröttnar man, ända så finns det ändå en avslappnad south-stil. Musiken är som sagt väldigt bra och skådespeleriet med Clooney imponerar.

 

Betyg: 7.8/10

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Titel Släkten är värst

Originaltitel Meet The Parents

Kategori Komedi

Premiärår 2000

Regissör Jay Roach

Manus James Herzfeld & Jon Hamburg

Skådespelare Ben Stiller och Robert De Niro med flera.

 

Kort om handlingen

Greg Focker är djupt förälskad i sin flickvän Pam och han väntar på det rätta tillfället att fria till henne. När han ska fria och det rätta ögonblicket har kommit, så ringer det i Pams telefon. Hennes syster ska gifta sig, Greg blir då glad men helt förståligt nervös. Han ska för första gången träffa hennes föräldrar, han tänker be om lov att gifta sig med Pam. Men Jack (Pam's pappa) är inte den lättaste att övertala och allt som kan gå fel, går fel...

 

Kort om vad jag tycker om filmen

Ett riktigt sjukt bra skådespeleri bjuds man på i den här filmen. Roberto De Niro gör sin roll magnifikt och Ben Stiler bildar en bra kemi med sin motspelare. Detta är en sjukt rolig komedi för övrigt. Robert spelar en före detta CSI-agent och är lite _FÖR_ misstänksam mot Pams nya pojkvänner. Att Greg Focker (Ben Stiller) har ett så pass fint efternamn, jobbar som sjuksköterska och är jude gör inte det hela bättre. Man gapskrattar verkligen åt denna komedi.

 

Övrigt

Filmen har fått en Oscarsnominering för bästa sång.

(A Fool In Love)

Randy Newman

 

Betyg 9,2/100 En sevärd komedi med bra bonusmaterial.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Titel: Some Kind Of Monster

Genre: Musik Dokumentär

Produktions År: 2004

Skådespelare: James Hetfield, Lars Ulrich, Kirk Hammet, Bob Rock m.m.

 

Handling:

 

Denna dokumentären följer ett av historiens mest kända/berömda rockband,

Metallica under deras svåra period i början av 2000 talet.

Det börjar med att bassisten Jason Newstedt hoppar av 2001 (efter 15 år i Metallica).

Sedan följer dokumentären hur Metallica ska spela in ett nytt album, och alla agressioner de slåss mot, och allt som de känner mot varandra.

Det blir inte så lätt att spela in albumet, och det blir bråk och James Hetfield (sångare + gitarrist) åker in på Alkohol rehabilitering.

Metallicas framtid är i fara.

 

Vad jag tycker om filmen:

 

Jag tycker att denna dokumentär filmen är riktigt riktigt bra, och är ett måste även om du inte gillar Metallica.

Det är inte bara underhållande, man lever sig verkligen in i hur dom har det, och man fascineras av bandet, även om man inte gillar hårdrock.

Jag tycker att detta är en av de absolut bästa musik dokumentärerna jag någonsin sett, och rekommenderar den starkt.

 

Betyg: 9.5/10

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Titel Scary Movie 3.

Kategori Komedi.

Underkategori Parodier.

Produktionsland USA.

Premiärår 2003.

Regissör David Zucker.

Manus Phil Beauman och Alyson Fouse.

Skådespelare Anna Faris, Charlie Sheen, Denise Richards, Regina Hall

Eddie Griffin, Jeremy Piven, Anthony Anderson, Simon Rex & Timothy Stack.

 

Kort om handlingen

"Från regissören till Titta vi flyger, kommer komedin Scary Movie 3. Liksom sina föregångare, Scary Movie och Scary Movie 2, en skruvad drift med succé filmer och denna gång ger man sig på fantasy genren. Vi får följa Cindy och hennes nyvunna vänner som råkar ut för många märkliga händelser exempelvis konstiga cirklar ute på fälten och mystiska videoband. Cindy måste nu ta reda på sanningen bakom alla märkliga händelser. Till sin hjälp får hon magiska krafter som ska hjälpa henne att rensa jorden från ondskan."

 

Kort om vad jag tycker om filmen

En stor besvikelse, man förväntade sig mer utav filmen. Del 1 i Scary Movie var en succé men sedan dess har det tyvärr gått åt pipan. Denna film bjuder på en cirka 10 sekunder skratt och en masa lama skämt.

 

Betyg 1 / 10 Se inte denna film, den är ej sevärd.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Umbreon_Moon

Titel Nightmare Before Christmas

Kategori Barn/Ungdom

Åldersgräns 11 år

Premiärår 1993

Regissör Tim Burton

 

 

Kort om handlingen "Följ med till en helt ny värld, där varje helg har sitt eget land. I Halloweenstaden härskar den oberäknelige pumpakungen Jack Skellington. Han övervakar skapandet av alla ruskigheter, rysningar och överraskningar som de exporterar till "den riktiga världen" varje år. Jack tröttnar på rutinerna, men hans liv får ny mening när han av en slump öppnar dörren till jullandet. Han blir helsåld och beslutar sig för att ta kontrollen över julen. Med hjälp av sina entusiastiska invånare i Halloweenstaden ger han tomten semester och skapar en enligt honom "Ny och förbättrad version" av julen....."

 

Kort om vad jag tycker om filmen Jag tycker den är jättebra,

särskilt sångerna. Den var spännande oxså!

Men jag tyckte den var lite kort, barra 70 minuter.

 

Betyg 9,5 / 10 om den bara hade varit lite längre....

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Titel Unbreakable

Kategori Thriller

Premiärår 2000

Produktionsland USA

Regissör M Night Shyamalan

Manus M. Night Shyamalan

Skådespelare Bruce Willis & Samuel L Jackson

 

 

Kort om handlingen

David Dunne lyckas på något otroligt sätt överleva en stor tågolycka, endast David överlever olyckan. Det räcker inte med det, utan att överleva utan minsta skråma. Det hela verkar vara ett stort makalöst mirakel. Men så en dag kommer en man vid Elijah Price och berättar en annan bisarr teori hur olyckan skall ha gått till...

 

Kort om vad jag tycker om filmen

Sjätte sinnet som var regissörens första film var betydligt bättre.

Men denna film duger också, så se den.

 

Betyg 5/10

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Umbreon_Moon

Titel Freddy VS. Jason

Kategori Thriller/Skräck

Åldersgräns 15 år

Regissör Ronny Yu

Skådespelare Monica Keena, Kelly Rowland, Robert Englund m fl.

 

 

Kort om handlingen

Drömdemonen Freddy Krueger vill inget hellre än att få terrorisera tonåringarna på Elm Street igen. Men det är omöjligt i och med att föräldrarna i Springwood har hittat ett sätt att förtränga hans existens. Freddy manipulerar den hockeymaskklädda seriemördaren Jason Voorhees att låtsas ta hans plats, men inget går som planerat när Jason fortsätter att mörda "hans barn". Det är upp till de överlevande tonåringarna att få Jason tillbaka till Camp Crystal Lake och Freddy ut ur drömvärlden... en gång för alla!

 

 

Kort om vad jag tycker om filmen

Jag tycker den är riktigt bra, häftiga actionscener och mycket action.

Mycket blod, om man inte gillar blod ska man INTE se denna film.

Men jag tycker den är bra, bra handling.

Om man gillar Fredag den 13:de borde man gilla denna.

 

Betyg 9/10 riktigt bra!

Redigerat av Umbreon_Moon
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Titel 16 Blocks

Originaltitel Sixteen Blocks

Kategori Action

Produktionsland USA

Premiärår 2006

Regi Richard Donner (Superman, The Omen)

Manus Richard Wenk

Skådespelare Bruce Willis & Mos Def

 

Kort om handlingen

Jack Mosley är det stora skämtet på polisstationen, han är en polis med stora alkoholproblem. Han får de allra sämsta uppdragen. En dag är han på väg hem, men chefen på polisstationen hinner i fatt honom i trappan och ger han ett uppdrag. Han ska transportera en jobbig typ 16 kvarter, på 118 minuter. Det hela verkar vara ett väldigt enkelt uppdrag, men killen ska vittna mot några högt uppsatta poliser.

 

Kort om vad jag tycker om filmen

Det är lysande skådespeleri, speciellt i mellan Mos Def och Bruce Willis. De gör strålande insatser, de är verkligen ett bra par. Regissören är också väldigt grym, handlingen håller världsklass. Så jag tycker att du ska se den här filmen nu, för den är bra, unik och underhållande. Bilden och musiken är också väldigt bra, det som får ett stort minus är att det inte finns något kommentatorspår, och andra diverse småsaker.

 

Betyg 7,8/10 Den är bra, men det finns filmer med bättre handling, musik, regi.

Redigerat av Dolphin
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Titel: Omen, Remaken i från år 2006

 

Kategori: Skräck

 

Regissör John Moore

 

Skådespelare Liev Schreiber och Baby Zikova.

 

Kort om handlingen

En amerikansk tjänsteman adopterar i desperation en pojke för att skona sin fru från att upptäcka att deras son dödfötts. Allteftersom den lille Damien växer upp framkommer tydliga tecken på att det är någonting som inte står rätt till.

 

Tecken som hans föräldrar varken vill se eller tro på. Men långsamt börjar de förstå att någonting är väldigt, väldigt fel.

 

Vad jag tycker om filmen

Den är bra. Den har bättre bildkvalité och allt det tekniska har förbättrats, sedan de första filmerna. Men ändå känns det rätt onödigt och spela in samma film som redan finns, fast resultatet blev i alla fall bättre. Det måste vara rätt tråkigt att göra en film, där handling och allt är så gott som klart. Men visst har filmen förbättrats, scener har förlängts och klippts bort. Skådespeleriet och allt det där har förbättrats, så om du gillade den gamla versionen, får du inte missa nyinspelningen. Detta är en sevärd film, så jag rekommendera den.

 

Övrigt: "Mannen, myten, legenden. Damien på språng mot nya hyss."

 

Betyg: 6/10

Redigerat av Dolphin
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Umbreon_Moon

Titel Corpse Bride

Kategori Komedi

Åldersgräns 7 år

Premiärår 2006

Regissör Tim Burton

 

 

Kort om handlingen "I en by på artonhundratalet råkar den unge Victor (Johnny Depp) hamna i dödsriket genom att av misstag fria till ett mystiskt lik i bröllopsklänning (Helena Bonham Carter). Ovan jord väntar hans sanna kärlek, den förkrossade och övergivna Victoria (Emily Watson) på att han ska återvända till henne. Även om livet i Dödsriket visar sig vara betydligt mer färgstarkt än vad Victor är van vid, inser han snart att ingenting kan få honom att överge sin älskade. Denna romantiska saga är fylld av optimism och ett mycket livligt liv efter döden, berättad i klassisk Burton-stil."

 

 

Kort om vad jag tycker om filmen Jag tycker den är jättebra,

både sorlig och rolig. Bra sång och musik i filmen också.

Den är i samma Gotiska stil som Nightmare before Christmas.

 

 

Betyg 9 / 10 Jag rekommenderar den

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...