I denna tråden kan ni tipsa om filmer som är värda och se. För att tipsa om filmer skriv ett inlägg som nedanstående. // admin
Titel Nyckeln till Friheten
Genre Thriller
Filmen är i från år: 1994
Regissör Frank Darabont
Skådespelare Tim Robbins och Morgan Freeman.
Kort om handlingen
En banktjänsteman, Andy Dufresne (Tim Robbins), kommer till Shawshank fängelset 1947, dömd till dubbel livstid för två brutala mord. Han upptäcker att när du blir dömd för hela livet, tas det verkligen ifrån dig inne i fängelset. Innan för murarna blir han god vän med fängelsets fixare, "Red" (spelad av Morgan Freeman).
Snabbt blir Andy populär hos vakterna och fängelsedirektören, då han med sin intelligens hjälper dem att tjäna stora pengar genom bedrägerier. Men vad ingen vet, är att Andy har långt mer avancerade planer än så?
Kort om vad jag tycker om filmen
Detta är en av den bästa thrillern, jag någonsin har sätt i hela mitt liv. Den här filmen innehåller små slagsmål, djup handling och många överraskande moment. Filmen är inte slut förens i den sista sekunden. Genialiskt manus, Frank har även gjort filmerna; " Den gröna milen & Majestic". Skådespeleriet är också bra, bra tonfall på berättarerösten etc. Jag gillar intrigerna och alla roliga scener i filmen, samtidigt så finns det en djup grundstory. Sedan så måste man tänka till lite, för att förstå allting. Jag gillar sådana filmer, men den här känns lite överdriven. Intrigerna blir en aning för många, manusförfattaren har slagit knut på sig själv. Filmen har sina brister, men den är jävligt bra ändå. Filmen har fått 7 Oscars.
Betyg 8,5/10.