Hoppa till innehåll

Filmtips-Tråden!


Dolphin
 Dela

Rekommendera inlägg

I denna tråden kan ni tipsa om filmer som är värda och se. För att tipsa om filmer skriv ett inlägg som nedanstående. // admin

 

Titel Nyckeln till Friheten

Genre Thriller

Filmen är i från år: 1994

Regissör Frank Darabont

Skådespelare Tim Robbins och Morgan Freeman.

 

Kort om handlingen

En banktjänsteman, Andy Dufresne (Tim Robbins), kommer till Shawshank fängelset 1947, dömd till dubbel livstid för två brutala mord. Han upptäcker att när du blir dömd för hela livet, tas det verkligen ifrån dig inne i fängelset. Innan för murarna blir han god vän med fängelsets fixare, "Red" (spelad av Morgan Freeman).

 

Snabbt blir Andy populär hos vakterna och fängelsedirektören, då han med sin intelligens hjälper dem att tjäna stora pengar genom bedrägerier. Men vad ingen vet, är att Andy har långt mer avancerade planer än så?

 

Kort om vad jag tycker om filmen

Detta är en av den bästa thrillern, jag någonsin har sätt i hela mitt liv. Den här filmen innehåller små slagsmål, djup handling och många överraskande moment. Filmen är inte slut förens i den sista sekunden. Genialiskt manus, Frank har även gjort filmerna; " Den gröna milen & Majestic". Skådespeleriet är också bra, bra tonfall på berättarerösten etc. Jag gillar intrigerna och alla roliga scener i filmen, samtidigt så finns det en djup grundstory. Sedan så måste man tänka till lite, för att förstå allting. Jag gillar sådana filmer, men den här känns lite överdriven. Intrigerna blir en aning för många, manusförfattaren har slagit knut på sig själv. Filmen har sina brister, men den är jävligt bra ändå. Filmen har fått 7 Oscars.

 

Betyg 8,5/10.

Redigerat av admin
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Titel Old School

Genre Komedi

Filmen är i från år 2003

Ursprungsland USA

Regissör Todd Phillips

Skådespelare Luke Wilson, Will Ferrell och Vince Vaughn

 

 

Kort om handlingen

vad gör man om man tar det tidigare flyget hem och hittar flickvännen naken i sängen med ett gäng fullständiga främlingar? självklart så flyttar man därifrån och försöker starta om som vilken 30åring som helst, men Mitch (Luke Wilson) har inte samma slags kompisar som alla andra har... Frank "The Tank" (Will Ferrell) , Mitch och Beanie (Vince Vaughn) sparkat igång en rad hämningslösa upptåg i deras nystartade studentförening. Det går så vilt till att rektorn försöker förbjuda verksamheten.

 

 

Kort om vad jag tycker om filmen

du behöver inte vara någon smart liten slipspojke eller någon trög bonde för att förstå alla skämt i filmen, hela filmen är ett mästervärk av Todd Phillips. Många scener där man låg dubbel av skratt, och knappt kunde andas. det som är bra med den här filmen är att det finns inga eller inga märkbara skämt som finns med i någon annan film, det är en helt nyskapande film med nya skämt, vilket är ganska bra i denna värld av komedier som liknarvarandra för mycket så det kvittar vilken film man ser, alla är likadana, förutom old school...

Detta är värklingen en film helt lyckad för att titta med polarna hemma en fredags kväll men lite chips!

 

 

Betyg: 8/10

 

(om bara komedier hade räknas hade det varit 10/10)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

titel:Finding neverland

Genre:Drama

Producerad: 2004/2005

Baserad på en verklig historia.

Skådespeleri:

Jhonny depp gör en aldeles magnifik roll som sårbare men mycket hemlighetsfulle J.M barry, författaren till klassikern Peter pan.

När han en dag beslutar sig för att gå ut och skriva någon roman, mötts han av ett fantasifullt barn vid namn Peter.

Peter och hans familj kan till synes vara en glad och mysig familj, men dem har många bördor, är aldeles för fattiga och pappan till barnen dog året filmen utspelar sig i.

J.M kommer att bli mer och mer fäst vid familjen och småkär i familjens änka, men detta ger honom ett dilemma då han redan är gift.

Ska han välja sin instinkt eller rykte?

Historian utspelar sig till en tragisk situation där ytterligare en i familjen dör, och får J.M att skriva historian om den unge Peter pan efter ungen han kände Peter Lwelyn davys.

En femma och den näst bästa filmen jag någonsin sett.

 

Betyg: 10/10

 

Obs jag tänker skriva ofta här, inte bara om bra filmer utan även varna för dåliga :/

Redigerat av MascarPone
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Titel Click.

Kategori Komedi.

Premiärår 2006.

Regissör Frank Coraci.

Skådespelare Adam Sandler och Kate Beckinsale.

 

 

Kort om handlingen När huvudpersonen (Adam Sandler) besöker en affär, får han en fjärrkontroll som kontrollerar hans vardag, man kan sänka ljudnivån på hunden, åka bakåt i tiden och se händelser i slow motion. Först ser han en stor bekvämlighet med det, men så en dag så förändras allt…

 

Kort om vad jag tycker om filmen Adam Sandler gör en bra insats i denna film, han kan ju inte prestera fullt ut på grund av manuset och de han skådespelar i mot. Jag sågar inte i tu manuset helt, men det är inte så avancerat. Det är lite småroligt men det har stora brister. Det som gör att filmen inte får ett dåligt betyg av mig är att filmen är rätt rolig. Adam Sandler räddar filmen ifrån att kremeras! Den finns att se på bio nu, men hyr den på DVD eller något i stället.

 

Betyg 6/10

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Mumiens återkomst:

Visst är det underligt hur man kan ändra sig om en film?

När jag var yngre var jag otroligt fascinerad av filmerna särskillt ettan i serien.

Men nu när man satt framför soffan med popcorn och bara väntade på att se filmen efter att

inte sett den på 3 år, är magin som bortblåst.

Jag kommer ihåg hur jag avgudade alla egyptiska mytologier och Imorheps förbanelser i filmen,

Jag kunde i princip sita och glo ögona av mig på filmen.

Men nu 3 år senare är allt jag ser ett mycket fint omslag och en ironisk historia.

Men nostalgin finns där i historian, och känslan av mysitska gudar är fortfarande spännande.

Om du inte sett filmen förut och är i 11-13 års åldern är denna nog väldigt bra annars inte.

Betyg: 6/10

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Titel:The omen

Producerad: 2006

kritik av media: Rätt normal.

Ta mitt ord för detta, en film med en cool trailer är oftast en dålig film i fullängd.

Detta är inget undantag, trotts smaskiga effekter och mycket bibliskt underhåll (vilket jag gillar)

Är filmen långtråkig mot slutet. Inte många hoppa till effekter eller läskiga blickar bara en störd

unge som egentligen inte skrämmer publiken alls.

Men kolla på filmen ändå så att inte en massa småungar kan komma och påstå att den är så otroligt läskig.

Filmen lever på sitt ideal och att den släpptes 06/06-2006.

 

Betyg: 6/10

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Titel Donnie Darko

Genre Drama, sci-fi, fantasy

Filmen är i från år: 2001

Regissör Richard Kelly

Skådespelare Jake Gyllenhaal, James Duval, Patrick Swayze m.fl.

 

Kort om handlingen

16-årige Donnie är inte direkt den typiske amerikanske tonårskillen, han har konstiga syner och en låtsaskompis i kanindräkt som heter Frank. En natt kraschar en flygplansmotor ner i Donnies hus men eftersom han tillfälligtvis gick i sömnen just då undkommer han incidenten med livet i behåll. Av kaninklädde Frank får han veta att han nu fått en annan, högre mening med livet.

 

Kort om vad jag tycker om filmen

Denna film är det bästa jag någonsin har sett. Det är en film som verkligen får en att tänka. Många visdomsord och frågor om livet som ännu inte har besvarats.

Filmen utspelar sig i en ytterst bra miljö och skådespeleriet är guld.

Jag kan inte riktigt få fram det jag vill ha sagt om den här filmen, den är kort sagt magiskt bra. Musiken i filmen tror jag har blivit prisbelönad, lika bra som filmen iaf. Som sagt det är en tänkarfilm som man kan bli sittandes i 20 minuter efter och bara tänka. Första gången du ser den förstår man nästan ingenting, dock efter 3-4 ggr börjar bitarna falla på plats. Själv har jag sett den 10 ggr.

 

Beskrivning av filmen med ett ord Underbar

 

Betyg 10/10

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

kan skriva en ni absolut inte ska hyra.

Titel: Naked space

 

Handlar om: denna fil handlar typ om folk på ett rymdskepp som plockar upp en rymdvaresle sen äter han upp alla typ.

Denna filmen är sån riktig dålig film så man skrattar åt den

2\10

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Titel Enemy At The Gates

Genre Krigsdrama/Action

Filmen kom år 2001

Regissör Jean-Jacques Annaud

Skådespelare Jude Law, Ed Harris, Joseph Fiennes, Ron Perlman m.fl.

 

Kort om handlingen

Slaget vid Stalingrad, Ryssland. De allierade är på väg i båtar över floden Oder för att möta Hitlers nazi-arméer. Vi får följa Vassili Zaitsev som som många andra unga ryska män blivit utskickade i kriget. Vassilli har är en mycket begåvad prickskytt och han dödar den ena tysa officeraren efter den andra, men i hemlighet har en tysk major vid namn König skickats ut att döda Vassilli...

 

Vad jag tycker om filmen

Filmen var väldigt spännande från början till slut. Tycker man att andra världskriget är intressant som jag gör kommer man att älska den här filmen. Mycket bra skådespelar-insatser som gör att filmen känns väldigt verklig.

 

Betyg

Jag ger filmen 9/10, den var mycket spännande och bra.

Redigerat av Ripto
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Titel: Leon

Premiärår: 1994

Genre: Action/Drama/Thriller

 

Handling:

Mathilda har en pappa som handlar med droger, tills en dag då en polis och hans gäng tar ut hämnd på honom efter en ouppgjord affär. Hela Mathildas familj dödas - förutom hon själv.

En professionell hitman vid namn Leon tar hand om Mathilda, som bara är 12 år gammal. Hon vet först inget om Leons grymma yrke, men snart får hon reda på det. Leon lär Mathilda allt om yrket tills hon blir en fullärd hitman. Men fortfarande finns minnena av polisen som sköt hela hennes familj kvar. Hon vill ha hämd, men det är inte så enkelt med hela New Yorks poliskår emot sig...

 

Omdöme:

Detta är en underbart bra film. Det finns en del saker som gör den otroligt bra, det där lilla extra. Filmen har många små detaljer som gör att den blir så mycket mer än många andra filmer. En både gripande och spännande film, även lite smårolig emellanåt. Absolut en film värd att hyra!

 

Betyg: 8/10

Redigerat av nico
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Titel Bröllopsfixaren

Genre Komedi

Premiärår 2001

Regissör Adam Shankman (Har även regisserat Fullt hus igen & Pacifier)

Huvudskådespelarna Jennifer Lopez och Matthew McConaughey.

 

Kort om handlingen

Denna film handlar om en bröllopsfixare som är den mest framgångsrike i San Fransisco. Hon ger romantik och glamour till dem som ska gifta sig, hon arrangerar de perfekta bröllopen. Hon kan alla regler, men så en dag så bryter hon mot den allra viktigaste regeln...

 

Kort om vad jag tycker om filmen

Jag tycker att överlag är det en bra film, en rolig och lite småmysig kärlekskomedi. Det finns mycket roliga scener och en helt okey kärlekshistoria. Det är bra skådespeleri i filmen, Jennifer Lopez är lysande som vanligt i sin roll. En jätterolig komedi, med ett hyfsat drama inklämt är med andra ord den här filmen. Dramat blir ju inte så jättebra, på grund av att det först och främst är en komedifilm. Men den här filmen är ändå sevärd, så hyr den i dag!

 

Betyg 7/10

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Titel Full Metal Jacket

Genre Krig & Militär

Filmen är i från år: -87

Regissör Stanley Kubrick

Skådespelare Matthew Modine, Adam Baldwin, Arliss Howard, Vincent D'Onofrio

 

Kort om handlingen

Marinkåren är den enda och brutalaste militärtjänsten som du skulle kunna söka till någonsin. Du får lära dig om att avpnet är din bästa vän vid alla läge, och bli förvandlad från en liten kanin till en sjuk slaktare. Ja, filmen handlar om den hemska militärtjänsten under vietnamkriget. Menige Joke är troligen filmens huvudperson. Vi får följa med honom när han, med sin arbetskamrat och vän skriver ett reportage om dom modiga männen vid Vietnam.

 

Kort om vad jag tycker om filmen

Av alla dom krigsfilmer jag någonsin sätt, så har inte en enda rört mig på ett sätt som Full Metal Jacket. Filmen kan både ge skratt och tårar. Det är ett av Stanley Kubricks mästerverk. Den visar den verkligaste livskänslan som finns i krigen. Och så kan man inte bara avguda dom perfekta kameravinklarna.

 

Beskrivning av filmen med ett ord Vacker

 

Betyg 8/10

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...