Åldersgränsen på systembolaget bör sänkas. Det är den mest idiotiska åldersgräns någonsin. När du är 18 år är du myndig, när man är myndig kan man bli dömd till fängelse, du får ta körkort och du får köpa folköl o diverse tobaksprodukter. Men du är inte tillräckligt gammal för att köpa sprit och starköl?. Varför? Tydligen är det för att 18åringar har fler omyndiga kompisar än vad 20åringar har, och detta ska då minska langning. Och det är f*n bullshit, att langa till en minderårig är olagligt och att skapa en åldersgräns pga ett antagande om att dom flesta 18åringar langar är korkat. Då får man väl förfan höja myndighetsåldern till 20 om man tror att 18åringar inte kan ta ansvar för sina handlingar.
Sen en annan punkt, det finns vissa systembolag som har policy att ta legitimation på mig när jag är inne och handlar med min bror. Min bror står för handlat och jag är endast bärhjälp. Många gånger så har vi inte fått handlat utan dom har sagt åt oss att gå ut ur butiken och sen att min bror får komma in ensam och handla allt. För det första, har man nu satt åldersgränsen 20år för systembolaget så betyder det att man anser att en 20åring är tillräckligt gammal för att handla sprit, och det är då 20ÅRINGENS ansvar att han inte langar, inte personaljävelns. För det andra, går jag in med mina föräldrar och handlar så har jag aldrig behövt visa leg, varför? Är dom tillräckligt gamla för att inte langa?
För det tredje, är det inte dubbelmoral att be oss gå ut ur butiken och sen säga att min bror får komma in ensam? Då vet dom ju redan om att han har varit i sällskap med en underårig i butiken, och att vi inte fick handla måste ju betyda att dom antar att min bror kanske ska handla åt mig också. Vad är det då för skillnad om jag är med i butiken eller inte, langning kommer väl förfan inte ske i butiken ändå. Det enda som händer är att min bror får bära allt själv..
Men som sagt det är bara vissa bolag, ska inte nämna några namn..... Men Lidingös Systembolags personal är totalt körda i huvudet. Andra bolag går det jättebra att handla på...
Och ja, självklart så ska min bror langa men det hör inte till saken, handlar jag inget så ska jag inte behöva visa leg heller