💬
Logga in
Fuska.se

Datorn - Källan Till Särskrivning?

54 svar · startad

Nivå 6 · Fuskare
↗ till inlägget

det som fascinerar mig mest är att ni medlemmar verkligen anstränger er till det yttersta när ni skriver i denna tråd för att skriva alldeles rätt, för att inte göra bort er själva när ni ger kritik. haha xD

Hehe, jo det kan ju stämma :P
Nivå 11 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

Vissa dyslektiker har även andra läs- och skrivsvårigheter. Min kompis skulle skriva Gabbe. Istället skrev han Gbbe. Han's mamma sa:

-Det står ju Gbbe.

Han svarade då:

- Ja Gabbe.

Alltså han kunde inte ens se att han hade missat en bokstav.

Ja, men han märker väl om han trycker på Space?

Han skriver också ord som dem låter när han ändå har sett hur dem stavas. T ex. ljuger, då skriver han juger. Så dyslexsi'n kan medföra andra läs- och skrivsvårigheter.

Ja, han kanske missat en bokstav, men han märker väl om han lägger till ett tecken för mycket?
Nivå 12 · Mästerfuskare

Det är ju det de inte gör. Som jag har förstått det så ser (vissa) dyslektiker inte alls att de har missat en bokstav/tecken. Om de hade gjort det så hade de inte haft dyslexi, eller ?

11 Dec 2006
Nivå 6 · Fuskare

Ja precis så jag menar.

Nivå 3 · Lärling

"Ja, man kan lika gärna skita i punkter om man vill göra sig förstådd på internet. Men jag tycker att det är en jäkla skillnad på att använda punkt, stora versaler och skiljetecken istället för att INTE göra det. Därför tog jag upp dessa två exempel. "

Spelar det någon roll hur stora versalerna man använder är, med tanke på att du skriver att man ska använda "stora versaler".;>

Nivå 8 · Veteranfuskare

Jag tycker att det okej att använda ett "webbspråk" men jag tycker inte att man ska använda det i verkligheten.

Har själv råkat skriva "lr" som betyder "eller" i skolan en gång, och det är ju inte så omtyckt :P

12 Dec 2006
Nivå 11 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

Det är ju det de inte gör. Som jag har förstått det så ser (vissa) dyslektiker inte alls att de har missat en bokstav/tecken. Om de hade gjort det så hade de inte haft dyslexi, eller ?

Jo, men eftersom space är mer synlig än tangenterna med bokstäver på spelar inte dyslexin någon roll, bara man ser att man trycker ner den.
22 Dec 2006
Nivå 3 · Lärling
Trådstartare #48
↗ till inlägget

Men om man skriver slarvigt och oläsligt på forum,chattsidor mm. så gör man väll det i verkligheten också. Eller?

Om jag förstår dig rätt, antyder du att följden av att skriva som i det andra exemplet i en jättekort uppsats skulle resultera i MVG istället för IG som exemplet ovan.

Du skriver åtta av nio ord rätt i din "MVG-uppsats". Om jag får kalla den så?

"gråttan" = grottan?

Nivå 11 · Veteranfuskare

Internet är ingen orsak till särskrivning, bara en grej man skyller på. Enda sedan jag började använda internet har jag skrivit precis som jag gör när jag skrver med penna i verkligheten. Det där med alla förkortningar och "fjortis-ord" är bara trams.

26 Dec 2006
Nivå 4 · Lärling
↗ till inlägget

nja riktigt så är det ju inte, det är bara fjortis j*vlar som skriver med Z Y och massa skit, man borde ddöpa om internet till fjortis raggning tycker jag, det är ju ändå bara fjortisar som sitter och chattar och så på internet ( skriva i forum är helt OK ) skärp er fjortisar, skaffa ett liv och lär er skriva.

Ska du säga, när jag är på Tae-kwon-do kan du ibland prata särigt xD

27 Dec 2006
Nivå 3 · Lärling

Versal = Stor bokstav. Man behöver inte skriva med "stora versaler" i början av varje mening utan man kan skriva jättesmå versaler om man nu vill det.

Nivå 12 · Mästerfuskare

Hur menar du nu ? Skall man ändra storleken på versalerna ?

Såhär ?

Eller såhär ?

Nivå 3 · Lärling
↗ till inlägget

Hur menar du nu ? Skall man ändra storleken på versalerna ?

Såhär ?

Eller såhär ?

Nej det är precis det jag inte menar. Påpekar bara att versaler är stora bokstäver, då två stycken har nämnt att man ska använda "stora versaler", vilket är fel. Man använder versaler eller stora bokstäver som det också heter;>

30 Dec 2006
Nivå 12 · Mästerfuskare

Aha, nu är jag med. För de som säger stora och små versaler kan jag säga att det heter VERSALER (som är stora bokstäver) och gemener (som är små)

Nivå 11 · Veteranfuskare

Grejen är helt enkelt att en "Stor versal" och en "Liten" versal inte finns, det heter bara versal. Man säger "Börja en mening med stor bokstav", inte versal.

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in