Hoppa till innehåll

Betyg/poäng-system?


mashemoto
 Dela

Rekommendera inlägg

vilket poäng/betyg-system tror/tycker du är/verkar bäst, eller nytt/eget påhittat betygsystem?

motivera ditt svar...

jag tror att det bästa betygsystemet skulle vara bäst om man hade t.ex:

G,1234

VG,1234

MVG,1234

 

För att det är ju 5 poäng emmellan alla betyg så jag menar att t.ex G3=13 poäng,

VG2=17 poäng etc

 

För er som inte vet så är poängen för alla sorters betyg:

G=10

VG=15

MVG=20

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Wow, du är jättebra i Matte du får 5 jordgubbar!

 

Nej, jag ser ingen anledning till att ändra på ett fungerande system. Dock är det alldeles för sent i 8an att upptäcka att en elev är dålig på något genom betyg.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tycker systemet med 1-6 poäng funkar bra. De kallar det för "omdöme" på min skola, men det är bara sjuorna som får det. Sen blir det betyg. Varför jag tycker att 1-6 systemet är bra är därför att lärarna inte kan ge ut plus elelr minus. (t.ex. MVG-, VG+ o.s.v.)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Wow, du är jättebra i Matte du får 5 jordgubbar!

 

Nej, jag ser ingen anledning till att ändra på ett fungerande system. Dock är det alldeles för sent i 8an att upptäcka att en elev är dålig på något genom betyg.

 

Tur att man får omdömme i 7:an och någorlunda i mellanstadiet också. ;)
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst newnameguy

Tycker systemet med 1-6 poäng funkar bra. De kallar det för "omdöme" på min skola, men det är bara sjuorna som får det. Sen blir det betyg. Varför jag tycker att 1-6 systemet är bra är därför att lärarna inte kan ge ut plus elelr minus. (t.ex. MVG-, VG+ o.s.v.)

 

Jag tycker tvärtom, därför att det är orättvist.. i det systemet får kanske bara 1 eller 2 personer högsta betyg, om det blir flera maxpoängare kan de tillochmed få 3-4... är det rättvisa? NEJ!
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Wow, du är jättebra i Matte du får 5 jordgubbar!

 

Nej, jag ser ingen anledning till att ändra på ett fungerande system. Dock är det alldeles för sent i 8an att upptäcka att en elev är dålig på något genom betyg.

 

Någolunda? Skiljer sig omdömena ifrån 6:an till 7:an? Eller är det fortfarande "Tillfredställande" och "Icke tillfredställande" som gäller? Redigerat av Helgon
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Wow, du är jättebra i Matte du får 5 jordgubbar!

 

Nej, jag ser ingen anledning till att ändra på ett fungerande system. Dock är det alldeles för sent i 8an att upptäcka att en elev är dålig på något genom betyg.

 

I 7:an får man omdömena på papper och bra beskrivet. I mellanstadiet är det mer tillfredställande och icke tillfredställande.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är nog lite bättre med flera steg men det kanske inte ska vara så många, det blir ju väldigt svårt att sätta betyg då.

Betygen bör sättas tidigare, i sjuan, på alla skolor. Då har man tid på sig att bättra på sig i olika ämnen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...