💬
Logga in
Fuska.se

Betyg/poäng-system?

23 svar · startad

Trådstartare #1

vilket poäng/betyg-system tror/tycker du är/verkar bäst, eller nytt/eget påhittat betygsystem?

motivera ditt svar...

jag tror att det bästa betygsystemet skulle vara bäst om man hade t.ex:

G,1234

VG,1234

MVG,1234

För att det är ju 5 poäng emmellan alla betyg så jag menar att t.ex G3=13 poäng,

VG2=17 poäng etc

För er som inte vet så är poängen för alla sorters betyg:

G=10

VG=15

MVG=20

Wow, du är jättebra i Matte du får 5 jordgubbar!

Nej, jag ser ingen anledning till att ändra på ett fungerande system. Dock är det alldeles för sent i 8an att upptäcka att en elev är dålig på något genom betyg.

Trådstartare #3

jag menar att om en lärare sejjer att man har ett bra G eller ett bra VG så märks ju inte det att det är bra utan att på betyg-pappret står det ju bara G eller VG!

Tycker systemet med 1-6 poäng funkar bra. De kallar det för "omdöme" på min skola, men det är bara sjuorna som får det. Sen blir det betyg. Varför jag tycker att 1-6 systemet är bra är därför att lärarna inte kan ge ut plus elelr minus. (t.ex. MVG-, VG+ o.s.v.)

Karamellkungen
↗ till inlägget

Nej, jag ser ingen anledning till att ändra på ett fungerande system. Dock är det alldeles för sent i 8an att upptäcka att en elev är dålig på något genom betyg.

Tur att man får omdömme i 7:an och någorlunda i mellanstadiet också. ;)
↗ till inlägget

Tycker systemet med 1-6 poäng funkar bra. De kallar det för "omdöme" på min skola, men det är bara sjuorna som får det. Sen blir det betyg. Varför jag tycker att 1-6 systemet är bra är därför att lärarna inte kan ge ut plus elelr minus. (t.ex. MVG-, VG+ o.s.v.)

Jag tycker tvärtom, därför att det är orättvist.. i det systemet får kanske bara 1 eller 2 personer högsta betyg, om det blir flera maxpoängare kan de tillochmed få 3-4... är det rättvisa? NEJ!
↗ till inlägget

Någolunda? Skiljer sig omdömena ifrån 6:an till 7:an? Eller är det fortfarande "Tillfredställande" och "Icke tillfredställande" som gäller?

Senast ändrad:

Karamellkungen
↗ till inlägget

I 7:an får man omdömena på papper och bra beskrivet. I mellanstadiet är det mer tillfredställande och icke tillfredställande.

Skolan handlar ju inte vad du kan egentligen kan utan hur lätt du har att lära. En liten kunskapsfabrik. Tänk efter, hur mycket lär ni er i skolan egentligen? Och vad?

@Helgon, betyg suger. Visar inte ett skit vad du egentligen kan.

Det är nog lite bättre med flera steg men det kanske inte ska vara så många, det blir ju väldigt svårt att sätta betyg då.

Betygen bör sättas tidigare, i sjuan, på alla skolor. Då har man tid på sig att bättra på sig i olika ämnen.

2 Feb 2007
Trådstartare #11

men i åttan får man ju sina första betyg i slutet av höst-terminen!

och då har man ju 1½ år på sejj att fixa det.....

5 Feb 2007

betygen är bra som dom är...tycker dock att man skall få betyg från sexan

↗ till inlägget

Skolan handlar ju inte vad du kan egentligen kan utan hur lätt du har att lära. En liten kunskapsfabrik. Tänk efter, hur mycket lär ni er i skolan egentligen? Och vad?

Jag kan hålla med om att omdömen är något tydligare skrivet, ja.

Men när det är betyg får du ett fast besked. Är du inte godkänd, får du ett IG och måste kämpa hårdare. That's it.

↗ till inlägget

Visst, det jag menar är att man inte ska haka upp sig på ett par bokstäver som står på ett fint papper.. Tänk vad du egentligen kan och strunta i om din lärare ger dig ett G eller vad det nu kan vara.
↗ till inlägget

Någon ligger åt vänster, ja ?

Om man inte skulle ha betyg, hur skall man då visa vad man kan ?

6 Feb 2007
↗ till inlägget

Betygen visar inte vad du kan utan hur lätt du har att lära.

Meh... svara på frågan istället ^^

Betyg är lärarnas bedöming av dina kunskaper, dvs vad du kan.

8 Feb 2007
↗ till inlägget

Nej betyg är bedömning av vad du lärt dig, inte vad du egentligen kan.. Ett sätt för lärarana att sortera in dig i ett fack. Personliga omdömen vore mycket bättre om man ska ha ett system som visar på vad du kan.
18 Mar 2007

Kunde inte sagt det bättre själv ;)

19 Mar 2007
↗ till inlägget

Men... det man kan har man ju lärt sig ?

Hur som helst så tycker jag en sexgradig skala är det bästa. A till F, 1 till 6 eller vad ni vill.

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in