Hoppa till innehåll

Kopierade Recensioner


Gäst TheCow

Rekommendera inlägg

så här står det i lagen.

 

Den som har skapat ett litterärt eller konstnärligt verk har upphovsrätt till verket oavsett om det är

 

1. skönlitterär eller beskrivande framställning i skrift eller tal,

2. Datorprogram ,

3. musikaliskt eller sceniskt verk,

4. filmverk,

5. fotografiskt verk eller något annat alster av bildkonst,

6. alster av byggnadskonst eller brukskonst, eller

7. verk som har kommit till uttryck på något annat sätt.

 

Upphovsrätt innefattar, med de inskränkningar som föreskrivs i det följande, uteslutande rätt att förfoga över verket genom att framställa exemplar av det och genom att göra det tillgängligt för allmänheten, i ursprungligt eller ändrat skick, i översättning eller bearbetning, i annan litteratur- eller konstart eller i annan teknik.

 

Framställning av exemplar innefattar varje direkt eller indirekt samt tillfällig eller permanent framställning av exemplar av verket, oavsett i vilken form eller med vilken metod den sker och oavsett om den sker helt eller delvis.

 

Verket görs tillgängligt för allmänheten i följande fall:

 

1. När verket överförs till allmänheten. Detta sker när verket på trådbunden eller trådlös väg görs tillgängligt för allmänheten från en annan plats än den där allmänheten kan ta del av verket. Överföring till allmänheten innefattar överföring som sker på ett sådant sätt att enskilda kan få tillgång till verket från en plats och vid en tidpunkt som de själva väljer.

2. När verket framförs offentligt. Offentligt framförande innefattar endast sådana fall då verket görs tillgängligt för allmänheten med eller utan användning av ett tekniskt hjälpmedel på samma plats som den där allmänheten kan ta del av verket.

3. När exemplar av verket visas offentligt. Offentlig visning innefattar endast sådana fall då ett exemplar av ett verk görs tillgängligt för allmänheten utan användning av ett tekniskt hjälpmedel på samma plats som den där allmänheten kan ta del av exemplaret. Om ett tekniskt hjälpmedel används är det i stället ett offentligt framförande.

4. När exemplar av verket bjuds ut till försäljning, uthyrning eller utlåning eller annars sprids till allmänheten.

Redigerat av TheCow
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 42
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

moderaterna borde kolla Ordentligt  vad dom godkänner och om man kopierar en recension borde man minst få en varning

 

Det är inte så jobbigt, det tar kanske en minut max extra för att bekräfta att en recension är kopierad. Till sist vill jag tillägga att kvalité är bättre än kvantitet. Redigerat av Dolphin
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag gör det alltid. Vi ska aldrig godkänna kopierade recensioner, men är vi tveksamma ska vi lägga in dem. Men oftast räcker det med att se recensionen för att misstänka att den är kopierad, och då är det bara att göra en sökning och se om man hittar nåt. Vet t.ex. en gång när det stod i recensionen (som var inskickad av en 13 åring) att hans åttaåriga dotter tyckte om spelet...

Det finns folk som blivit varnade efter att flera gånger skickat in kopierade recensioner (men fått dem nekade). Sedan finns det ju faktiskt en möjlighet att man har skrivit en recension och skickat in den på flera ställen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag gör det alltid. Vi ska aldrig godkänna kopierade recensioner, men är vi tveksamma ska vi lägga in dem. Men oftast räcker det med att se recensionen för att misstänka att den är kopierad, och då är det bara att göra en sökning och se om man hittar nåt. Vet t.ex. en gång när det stod i recensionen (som var inskickad av en 13 åring) att hans åttaåriga dotter tyckte om spelet...

Det finns folk som blivit varnade efter att flera gånger skickat in kopierade recensioner (men fått dem nekade). Sedan finns det ju faktiskt en möjlighet att man har skrivit en recension och skickat in den på flera ställen.

 

jo men man ser att alla nya recensioner om konsollen PS2 ser kopierade utt läs recensionerna här så ser man attt dom är kopierade
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Szellerie
(Dolphin @ 23/02-2007 20:41:03)
(Scorpions @ 23/02-2007 20:30:01)
(Dolphin @ 23/02-2007 20:21:54)
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag.

 

Att kopiera andras recensioner bryter mot upphovsrättslagen !!! ;:

När man ska skicka in en recension då får man upp en ny ruta, i denna ruta står det en del regler om kvalité och längden på recensionen. Men där står ingenting om att man inte får kopiera recensioner, så man kan inte klandra personer som kopierar och skickar in. Jag menar hur ska de veta att det är fel? Deras recensioner blir ju godkända.

Ja, bara för att fuska.se är inte nått "mirakel", som vet att det finns recensioner som är orginal, som sedan sätts in här på fuska som kopierade ;)

 

Och?, Det är väll ändå copyright på sidorna, om du nu vet vad det betyder..

 

Jag har då suttit och godkänt nyheter på grannsidan förr i tiden. Det enda man behöver göra är att kopiera en fras som känns för bra och söka på google, då kan man se i fall om recensionen är kopierad och i så fall var. Därför kan jag inte förstå varför recensioner som är helt självklart kopierade, på något sätt lyckas bli godkända varje gång. Man borde få minus FM i fall om man gör detta, och efter upprepande gånger en varning.

Seriöst, vem bryr sig om FM... >_> Kanske vissa då men dom flesta bryr sig inte. Varning låter betydligt bättre.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

(Szellerie @ 24/02-2007 11:22:16)
(Dolphin @ 23/02-2007 20:41:03)
(Scorpions @ 23/02-2007 20:30:01)
(Dolphin @ 23/02-2007 20:21:54)
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag.

 

Att kopiera andras recensioner bryter mot upphovsrättslagen !!! ;:

När man ska skicka in en recension då får man upp en ny ruta, i denna ruta står det en del regler om kvalité och längden på recensionen. Men där står ingenting om att man inte får kopiera recensioner, så man kan inte klandra personer som kopierar och skickar in. Jag menar hur ska de veta att det är fel? Deras recensioner blir ju godkända.

Ja, bara för att fuska.se är inte nått "mirakel", som vet att det finns recensioner som är orginal, som sedan sätts in här på fuska som kopierade ;)

 

Och?, Det är väll ändå copyright på sidorna, om du nu vet vad det betyder..

 

Jag har då suttit och godkänt nyheter på grannsidan förr i tiden. Det enda man behöver göra är att kopiera en fras som känns för bra och söka på google, då kan man se i fall om recensionen är kopierad och i så fall var. Därför kan jag inte förstå varför recensioner som är helt självklart kopierade, på något sätt lyckas bli godkända varje gång. Man borde få minus FM i fall om man gör detta, och efter upprepande gånger en varning.

Seriöst, vem bryr sig om FM... >_> Kanske vissa då men dom flesta bryr sig inte. Varning låter betydligt bättre.

Det är ju hemskt vad alla ska säga att de inte bryr sig om FM, alla bryr sig faktiskt om FM mer eller mindre.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Szellerie
(Dolphin @ 24/02-2007 11:51:13)
(Szellerie @ 24/02-2007 11:22:16)
(Dolphin @ 23/02-2007 20:41:03)
(Scorpions @ 23/02-2007 20:30:01)
(Dolphin @ 23/02-2007 20:21:54)
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag.

 

Att kopiera andras recensioner bryter mot upphovsrättslagen !!! ;:

När man ska skicka in en recension då får man upp en ny ruta, i denna ruta står det en del regler om kvalité och längden på recensionen. Men där står ingenting om att man inte får kopiera recensioner, så man kan inte klandra personer som kopierar och skickar in. Jag menar hur ska de veta att det är fel? Deras recensioner blir ju godkända.

Ja, bara för att fuska.se är inte nått "mirakel", som vet att det finns recensioner som är orginal, som sedan sätts in här på fuska som kopierade ;)

 

Och?, Det är väll ändå copyright på sidorna, om du nu vet vad det betyder..

 

Jag har då suttit och godkänt nyheter på grannsidan förr i tiden. Det enda man behöver göra är att kopiera en fras som känns för bra och söka på google, då kan man se i fall om recensionen är kopierad och i så fall var. Därför kan jag inte förstå varför recensioner som är helt självklart kopierade, på något sätt lyckas bli godkända varje gång. Man borde få minus FM i fall om man gör detta, och efter upprepande gånger en varning.

Seriöst, vem bryr sig om FM... >_> Kanske vissa då men dom flesta bryr sig inte. Varning låter betydligt bättre.

Det är ju hemskt vad alla ska säga att de inte bryr sig om FM, alla bryr sig faktiskt om FM mer eller mindre.

Nämn en anledning att bry sig om fm? Vore bra om FM togs bort och alla föremål också..
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

@TheCow; Jo jag håller helt med dig om att de inte bara ser kopierade ut utan även är kopierade. Jag kan bara tala för mig själv och säga att jag alltid kollar upp osedvanligt långa och bra recensioner innan jag godkänner dem. För det är tyvärr så att av de recensioner som kommer in så är det relativt få bra recensioner som inte är kopierade...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

så här skrev mightme till mig Eftersom jag är varnad så kan jag inte skriva i din tråd angående Recensioner..

Här kommer ett citat från ensuperman returns recension skriven utav kalphiteQ som är 11 eller 12..

"Tortyr i spelsoffan och en nitlott som jag drog efter att ha skällt och domderat överdrivet mycket på redaktionen den senaste veckan."

Väldigt troligt att han jobbar på någon tiding vid den åldern..

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

så här skrev mightme till mig Eftersom jag är varnad så kan jag inte skriva i din tråd angående Recensioner..

Här kommer ett citat från ensuperman returns recension skriven utav kalphiteQ som är 11 eller 12..

"Tortyr i spelsoffan och en nitlott som jag drog efter att ha skällt och domderat överdrivet mycket på redaktionen den senaste veckan."

Väldigt troligt att han jobbar på någon tiding vid den åldern..

 

Men lo, jag tror nog inte att en 11-12 årig, är så skrivkunnig.

Det märks att den recensionen är rippad.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...