Hoppa till innehåll

Rpg Maker 2000 & 2003


Kassler
 Dela

Rekommendera inlägg

Game maker finns på hemsidan som heter samma sak, typ gamemaker.com eller nåt.

Nej, man gör inte spelen på IT, man laddar ner ett program.

Bara ett tips till den som har RPG2000/RPG2003:

Skaffa I-draw3, så är det mycket lättare att fixa tilesets, figurer osv.

Det är bara till för att göra figurer, men man kan göra allt utom videor i den! :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 105
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Game maker finns på hemsidan som heter samma sak, typ gamemaker.com eller nåt.

Nej, man gör inte spelen på IT, man laddar ner ett program.

Bara ett tips till den som har RPG2000/RPG2003:

Skaffa I-draw3, så är det mycket lättare att fixa tilesets, figurer osv.

Det är bara till för att göra figurer, men man kan göra allt utom videor i den! :)

Kan du lägga upp ett spel som du har gjort ? Du verkar bra på det. Alltså på RPGmaker
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Till Naruto:

Ingen är fullkomlig, jag fattar fortfarande NOLL av Switchar och Variabler.

Har inte hunnit klart med nåt spel ännu, men jag håller på. Hittils är det några speltimmar, men jag vågar inte tänka mig hur mycket det lär bli när jag blir klar...

funderar på att göra två stycken, där det första slutar när man besegrat den där första elakingen...

 

Till DeBug Fuzzie:

här på en sajt kallad RPG-Maker Quartier. Det är en tysk sajt, men det är inte så svårt att fatta. (RPG-maker verkar vara populärt bland tyskarna)

Programmet är delvis på ryska men det mesta är översatt till engelska.

 

till bogerman1:

Stackare. Kaninen här hemma försvann förra veckan.

Iaf, det är lätt att lägga till figurer och bygga städer.

 

För städer behöver du chipsets.

Det ska finnas några inlagda redan från början. Med tiden får du skaffa egna och lägga till i spelet.

När du gör en ny karta kan du välja vilket chipset du vill ha. Välj t.ex. town eller vad det nu står. Du får en massa bilder till vänster på skärmen.

Det finns tre olika val av detta.

Jag har inte RPG2003 så jag vet inte hur det ser ut, men i RPG2000 finns det tre knappar med en muspekare i och så olikfärgade fyrkanter runt (grön, blå och gul)

I den första lägger du på t.ex. en gräsmatta och hus, sen om du väljer nästa knapp så kan du lägga till staket, buskar, skyltar, dörrar mm ovanpå gräset.

Den tredje knappen är Event-valet. Nu kan du lägga till figurer. Skapa en ny Event (högerklicka, välj nåt som heter Event)

och sen ska det finnas en ruta nånstans, för mig till vänster. Tryck på Select Graphics, och välj en av massor av karaktärer. Sen får du välja om han ska stå stilla, traska omkring slumpartat osv.

Sen när du väljer ok och testar spelet kommer den figuren finnas där och göra som du sa.

Om du vill lägga till nåt han ska säga om man snackar med honom, klicka i det stora vita området inne i Event-en och välj Insert och sen Show Message, eller vad du nu vill ha. På Show Message får du skriva vad du vill han/hon ska säga och välja ok.

Om du vill att man ska kunna gå genom en dörr in i ett hus, så väljer du den tredje knappen, den där du kunde göra Events, högerklicka och välj Move Event. Sen är det bara att trycka var man ska hamna när man klivit på rutan.

Allt är uppbyggt på rutsystem som kan va svårt att fatta i början, men sen är det jättelätt.

Testa dig fram för att hitta olika möjligheter. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Problemet med mig att jag har ett ganska dåligt tålamod.Jag börjar med ett spel,sen tröttnar jag,börjar på ett nytt,tröttnar o.s.v.Det jag gjort längst på är ett spel som jag ganska mycket härmat från lord of the rings.Ett annat spel gjorde jag som handlade om mig och mina kompisar.Men RPGmaker är riktigt kul faktiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

jag och min kompis gjorde ett ganska sjukt spel som heter cow-hunting

det går ut på att utplåna alla kosor på jorden genom att skjuta dom med en sniper rifle

och om en kossa kommer nära en så får man galna ko-sjukan och då måste ma köpa en spruta som man blir frisk av

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...