💬
Logga in
Fuska.se

Bra Speldator

24 svar · startad

Trådstartare #1

jag vil skaffa en bra speldator för WoW,cs:s,BF spelen m.m..

Men inte för dyr runt en 5 till högst 9 tusen..

Bossen Admin

Kan du bygga själv eller vill du köpa en färdigbyggd dator? Märkesdator?

Läs lite på http://www.kopdator.se/ så får du en ide om vilka delar som kan vara bra att ha...

Trådstartare #3

ok tack =)

Men blir det billigare att bygga en dater själv eller blir datorn mera kraftfull ?

Du bestämmer. Kanske både och.

Trådstartare #5

ok men jag ska nog bygga på den jag har nu.. men är hårddisken Samsung SpinPoint T166 250GB SATA2 16MB 7200RPM bra ??

Bossen Admin

Är inget fel på den hårddisken så länge din dator klarar den, dvs har SATA. Vad för dator har du just nu?

Ja om du tycker den funkar snabbt så är väl den rätt bra. Storleken skulle räcka bra för mig.

Trådstartare #8

srry jag är lite newbie=( var tittar jag vad för sata jag har....?

data*

På systemegenskaper står det AMD duron processor 1.80 GHz. 112MD RAM

Bossen Admin

Hmm, bara de delarna säger att du bör satsa på en ny burk. Duron och 128mb ram låter som du har rätt gamla saker i din dator. Och i och med att du inte verkar så kunnig så rekommenderar jag dig att kolla på färdigbyggda datorer. Kolla exempelvis på Dellarna längst ner på www.kopdator.se.

Skall du ha en märkesdator så är Dell att rekommendera. Dimension 9200 brukar även vara relativt prisvärda. Visserligen verkar Dell sälja dem med X1300 kort nu istället för 7900GS men även ett X1300 bör räcka för dig och de spelen du nämnde. Sedan om något år så kan du helt enkelt bara byta grafikkort till ett bättre. Du kan ju även då kanske uppgradera minnet till exempelvis 2gb. Det som är riktigt bra med Dell är ju deras service. Går datorn sönder så kommer dem hem till dig och hämtar den och lagar den och åker hem till dig med den igen.

Senast ändrad:

Trådstartare #10

ok tackar så mycket =D

Men jag har tittat runt lite och dell verkar vara riktigt bra =)

Men har du någon rekomendation på deras datorer?En Bra speldator som räcker i nårra år och som kostar runt en 6000 hade suttit fint =)

Bossen Admin

Någon dator som räcker länge lär du inte hitta för 6000kr. Vill du ha en dator som räcker flera år så får du nog lägga ut närmare 13-16tusen kr. Dimension 9200 som Dell säljer för 7 790:- bör duga åt dig. Sedan kan du när du får mer pengar om något år kanske uppgradera från 1gb ram till 2gb ram (kostnad 800kr?) och till ett nyare grafikkort för kanske 1000-2000kr beroende på vad för krav du kommer att ha då.

Processorn i datorn är helt okej och bör räcka definitivt i ett par år.

Trådstartare #12

okej tack så mycket för alla tipps och allt :D

9 Apr 2007

Ett tips är ju köpa den begagnat. Jag köpte en helt okej dator för bara 2500:-.

fast den va lite för billig, ägaren visste inte så mycket om datorer.

Kolla runt på tradera eller blocket, fast köp bara om du får träffa säljaren IRL och också hämta upp den där.

Trådstartare #15

ok tack.. Ja ska titta runt lite o se vad jag hittar :)

hittade denna

CPU: Intel Pentium 4 2.4 GHZ 533 MHZ

Moderkort: Shuttle AV49N-KT400, 8x/ddr400/Lan, P4

Minne: Spectek DDR 512 MB 333 MHZ

Grafikkort: Asus Geforce FX 5200 128 MB v9520 magic

Hårddisk: Western Digital Caviar 80 GB 7200rpm (8MB)

Chassi: Q-tec Neon + fönster + 300W

Inkl: floppy, cd brännare 52x

Har alla papper samt manualer och allt jag fick till.

Skicka mail om ni är intresserade utav fler bilder eller information.

För 3 000kr.. Värkar det som nått bra elr ?

Senast ändrad:

10 Apr 2007
↗ till inlägget

CPU: Intel Pentium 4 2.4 GHZ 533 MHZ

Moderkort: Shuttle AV49N-KT400, 8x/ddr400/Lan, P4

Minne: Spectek DDR 512 MB 333 MHZ

Grafikkort: Asus Geforce FX 5200 128 MB v9520 magic

Hårddisk: Western Digital Caviar 80 GB 7200rpm (8MB)

Chassi: Q-tec Neon + fönster + 300W

Inkl: floppy, cd brännare 52x

Njae. Den datorn passar inte riktigt om du ska spela dem spelen. Satasa lite mer på en amd +3200 eller högre och lite bätre ram. Grafikkortet är jag lite osäker på. om du ska ha ett uber bra grafikkort satsa på Club-3D Radeon X1950XT 512 mb det är lite halv dyrt runt 2000 men det är svårt och hitta bra biliga gpu's

Du får någ köra på minium grafikinställningar på spelen

EDIT: Såg inte priset på datorn.

Senast ändrad:

Trådstartare #17

ok ja ska se vad jag hittar :)

Jag hittade inga bra begangnade datorer men jag har en fråga är Kompletts Gamer i05 bra detta är innehållet :

Chassi In-Win J607 Midi Tower Silver, Aluminium Front, 2xUSB 2.0 (Utan nätagg)

Moderkort MSI P965 NEO-F, P965, Socket-775, ATX, SATAII, GbLAN, DDR2, PCI-Ex16

Processorer Intel Core 2 Duo E4300 1.8GHz Socket LGA775, 2MB, BOXED m/fläkt

Optiska spelare/brännare NEC DVD-brännare AD-7173 IDE Silver OEM Duallayer,LabelFlash,Multirecorder(Ram)

Multikortläsare/Floppy USB2 multikortläsare 3.5" svart/silver, för CF I/II,SM,MMC/SD,MS,xD (bulk)

Nätaggregat - För GeForce 8800 - välj minst 500watts PSU NorthQ 4775-400BULK, ATX 400W, 120mm fläkt, 12-17dBA, 2xSATA, PCI-E, 20/24pin

DDR2 minne Corsair Value S. PC5300 DDR2 1024MB Kit w/two matched Value Select 512MB

Hårddisk Samsung SpinPoint S166 160GB SATA2 8MB 7200RPM

Grafikkort Gainward GeForce 7600GT 256MB 1.4ns DDR3 ,PCI-Express, "BP7600GT-256-TV-DVI"

ja den såg lite bätre ut men med 500 watts nättagatet och grafikkortet blir den bätre

20 Apr 2007

dell har en bra som heter dimension e520 med den har ja kunnat köra bf2142 på högsta grafiken o ja vet inte hur bra den klarar oblivion klarar hög grafik för mej iaf(vet ej om den klarar högsta har inte velat testa) för bara ca 7.5 tusen

Innan du köper: Bara för att du är inte kunnig så bör du inte köpa en märkesdator, det rekommenderar jag inte alls. Du kan lätt få ihop en dator där du köpt separata delar, och bygga ihop den. Du får bättre delar för ett billigare pris, och du slipper t ex låst BIOS och andra nackdelar som finns med märkesdatorer.

Beställ delar från komplett och bygg ihop det själv.

Senast ändrad:

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in