Hej, jag har tänkt att bygga en egen dator, jag har några frågor om det och undrar om ni kan ge lite tips, en link till en guide eller något sådant.
gröna nummer = Besvarade
Röda nummer = Ej besvarade
Blå nummer = Osäker
1. Vilka komponenter behöver man till en dator? Jag har redan listat ut att jag behöver dessa men finns det några fler?;
Chassi
Moderkort
Processor
Hårddisk
Grafikkort
Ljudkort
Nätverkskort
Optisk enhet
RAM minne
2. Och vilket operativsystem ska jag välja? Jag vet att många pratade om att Windows Vista var ganska buggigt i början men det verkar inte vara så många som pratar om det nu, och så finns det ju flera versioner av Windows Vista.
3. Kommer nätaggregatet med chassit/moderkortet/processorn eller är det en egen komponent?
4. Vilka verktyg eller sådant ska man andvända/vilket är det bästa sättet när man bygger en dator?
5. Något tips om hur man vet om komponenterna är kompatibla med varandra?
6. Vad ska man tänka på när man köper chassi, moderkort?
7. Vad ska man tänka på när man köper processor?
8. Påverkar hårddiskens kapacitet datorns prestanda?
9. När jag läser på sidan som lövet_91 gav, på moderkort står det något om socket's, vad är det och vilka är bra?
10. Vad ska man tänka på när man köper nätverkskort?
11. Vad ska man tänka på när man köper kylsystem?
12. När det gäller drivrutiner till komponenterna, vad är det man ska tänka på då?(installation, nerladdning och annat)
13. Hör BIOS till moderkortet eller är det en egen komponent?
14. Jag har hört att man ska andvända drivrutiner till BIOS, hur gör man här?(behöver man inga eller?)
Jag kommer uppdatera detta inlägg med mer frågor när några har blivit besvarade!