Kan man göra om en dator till en server? Jag vet att det är en idiotisk fråga, men jag vill så gärna veta! :D
Göra Om En Dator Till Server
Ja, men du får ju ta bort alla program jag menar nu alla program, inte windows osv.
Jo om du har en gammal dator kan du väl starta ett dedicated server program & ha på den hela dan?
Men han måste ta bort alla sakerna, en data med massa skit, som msn, cstrike, och sånt är ingen serverdata
Så man ska altså ha ett program? Vadå för program? Är det nåt mer man måste göra med datorn?
Svaret på huvudfrågan är kort och gott: Ja, det går!
Enklast är att bara installera den serverprogramvara du vill ha och sen köra den. svårare än så behöver det inte vara. Sen kan man ju självklart börja rensa bland alla nuvarande program om man vill att all kraft ska gå till servern. Men det är inget måste. Det är bara om man har mycket trafik och inte behöver datorn till något annat.
sedan är det väl bra om man har ett bra "internet-kort" eller vad det heter?
Nätverkskort? Såna brukar det sitta i datorer, om de inte är allt för gamla. Men visst, de behövs. Men det brukar gå med vilket som helst. Inget man tjänar speciellt mycket prestanda på om man köper "bättre" vad jag vet.
Okej, tack! Kan ni rekomendera ett bra program (som är gratis...)? Äh, jag söker på google...
↗ till inläggetom du vill ha en CS server är det väl bara att skaffa dedicated server program så kanske några anti-virus program är braOkej, tack! Kan ni rekomendera ett bra program (som är gratis...)? Äh, jag söker på google...
Nej, jag vill bara ha en såndär php server eller vad det nu heter för att lägga ut ett forum...
Du kan köra en server på en vanlig dator också om du så vill, men som skrivits så är det en bra idé att installera något operativsystem som är anpassat till en "servermiljö". Jag vet att det finns flera linux dist, och sedan Windows Server 2003.
Jag har själv en server stående som kör Windows XP Pro, och det fungerar hur bra som helst. Kör gärna en ren installation utan att installera något utan endast de programmen du behöver för att kunna starta servern/ftpn eller vad du nu ska ha.
Ska du ha en webberver med PHP-stöd och en MySQL-server kanske WAMP är att föredra. Inte vad det står för utan programmet med samma namn. I det ingår Apache, PHP och MySQL. Smidig installation om man inte orkar installera alla delar själv.
Men man behöver väl nåt mer än bara det i så fall, jag menar om man vill få ut det på internet? Det koster väl, va? Inte, programet, altså, men att få tillgång till 'servern' via internet?
Varför skulle det kosta? Du betalar ju redan för internetuppkopplingen. Har man en brandvägg kan man dock behöva öppna portar för att folk utifrån ska kunna komma åt servern.
För webbservrar är det oftast port 80 som ska öppnas. Går självklart att ändra, men det är standardporten för det.
Men hur ska man komma åt den via internet? Man måste väl ha nån domän, eller nåt, och det kostar... Man kan ju inte bara skriva IP:n på 'servern', det måste ju finnas hundratals som har samma, ju.
↗ till inläggetinte 100 med samma ip ^_^ en ip är unik för ett nätverkMen hur ska man komma åt den via internet? Man måste väl ha nån domän, eller nåt, och det kostar... Man kan ju inte bara skriva IP:n på 'servern', det måste ju finnas hundratals som har samma, ju.
Nej, det kostar inget, din IP som WASD sa, är unik.
Låt oss säga att du nu kör på WAMP eller XAMPP, så då är det bara att confa(configure), starta apache, och sedan gå in på din IP.
@SuperLat
Det är inte alls nödvändigt, det beror på hur stor innehållet på din "server" är. Om innehållet tar mycket plats, så bör du rensa, så att det mesta av Ghz går åt processorn
På http://www.no-ip.com kan man skaffa sig gratis domännamn i stil med: vad_du_vill_bara_det_är_ledigt.no-ip.org
Ni får någ förklara det här med ip för mig oxå...
Om jag har t ex 192.168.0.1 i IP, då måstes det ju nästan finnas tusentals med datorer som oxå har 192.168.0.1. Hur vet jag då att det är min 192.168.0.1 som har skrivit in, och inte någon annans IP?