Hoppa till innehåll

Jakt


KVAB
 Dela

Rekommendera inlägg

Soad_token:

Det är visst jäkligt lätt att bli arg på mig för att jag säger fel saker och liknande saker men när folk som har samma mening som dig sj så avfärdar du det bara med att det är dumt men inte hela världen, kan inte förstå detta hat mot mig för att jag inte säger vad ni vill att jag ska göra.

 

Sedan har man rätt att debattera utan att behöva vara hotad, det är inte längre en debatt om det går över till agresivitet.

 

Jag förolämpade inte någon speciel utan sa i ren allmänhet att hela mänskligheten är så dum att den behöver talas om att det tex är fel att döda eller att det är fel att sno för att låta bli det. Så jag syftade på alla människor inte på någon viss. Borde det inte egentligen inte tekniskt sätt vara så att varje enskild människa borde inse vad som är rätt och vad som är fel.

 

Debatter är kul om folk beter sig som dig, klarar av det utan angrep eller blir desperata och beter sig väldigt underligt som kaktus-killen. Jag vill debbatera för min åsikt utan att få höra, att det jag skriver är bara gnällande om djurens rätt och liknande. Håller du inte med om att man i en debatt ska respekteras från båda håll jag ska respektera de som tycker som mig och de som tycker annorlunda. Ska det verkligen vara så att det man skriver ska kallas idiotiskt, man ska kallas den ena saken efter den andra, man ska inte ha rätten att skriva sin åsikt så lång som man vill, och man ska stå ut med som Kaktus-killen skrev "du skriver ju ändå bara wah wah, kaniner är mer värda än människor" har inte jag en rättighet att få skriva saker utan att få höra sådant, varför ska den ena sidan ha så himla rätt och vara så himla bra men alla andra är bara skit? jag hatar jakt men jag låter er ha eran åsikt, jag kallar er inte saker, säger att det ni skriver är ren idioti eller klagar på att ni bara upprepar er för det gör ni lika mycket som jag.

 

Debatter är kul om man får debattera med människor som kan hålla sig sansade och vara på en trevlig nivå, så TACK för att du klarar av det hitils är du den enda som jag kan ha lite med känsla för.

 

människor är inte uppbyggda för att vara växtätare, de e uppbyggda för att vara allätare. om jag skulle bli vegetarian skulle jag se ut som ett skelett me tanke på att jag tränar hyffsat mcke. och vfr ska en bonde få slakta insängda djur och en jägare inte få skjuta djur som bott i skogen som de ska???

Människor ät bygda för att äta endast det de behöver för att överleva inte för att jaga mer än vad behövs. Lejon är oxå kött ätare men dom jagar bara det dom behöver sedan petar dom inte ens på bytes djuren förrän dom är hungriga igen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 341
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Gäst Kaktus-Killen

människor är inte uppbyggda för att vara växtätare, de e uppbyggda för att vara allätare. om jag skulle bli vegetarian skulle jag se ut som ett skelett me tanke på att jag tränar hyffsat mcke. och vfr ska en bonde få slakta insängda djur och en jägare inte få skjuta djur som bott i skogen som de ska???

För att jägaren dödar djuren helt i onödan endast för skojs skull då det inte på något sätt innebär att någon annans liv sparas.

 

Och varför skulle du se ut som ett skelett? Man får i sig exakt samma näringsämnen i vegetarisk kost som i kött. Bara man tänker på sin kost. Och det är inte bara som vegeterian du måste tänka på din kost. Det måste du göra i vilket fall som helst. Jag tränar en del och jag ser inte ut som ett skelett.

 

"Man får i sig exakt samma näringsämnen i vegetarisk kost som i kött."

 

bra, då kan man ju fortsätta äta kött :D eftersom det är så gott

 

dock så innerhåller kött mer fett (som vi också behöver i lagom mängd) än sallader och liknande, men vegitarianer är i regel smalare än icke-vegitarianer.

 

Selene, hur kunde du ta "Selene, det finns en anledning till att man inte får jaga under hela året, och det är för att djuren just inte ska ta slut." (min första post i tråden) som en spydig kommentar igentligen.

Redigerat av Kaktus-Killen
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Selene, hur kunde du ta "Selene, det finns en anledning till att man inte får jaga under hela året, och det är för att djuren just inte ska ta slut." (min första post i tråden) som en spydig kommentar igentligen.

Klart att allt har en anledning, säg något som inte har det. Men det finns ingen 100% logisk förklaring till varför vem som helst som har jägar och vapen licens ska få gå ut och jaga. Vad skulle vi människor ta oss till om det kom en annan civilastion hit från en annan planet, satte sina regler och valde att jaga oss hur dom ville för de kunde spara mat pengar och få ut lite nöje av det.

 

Se gärna ett lite större perspektiv, visst du gillar jakt och vill tjäna pengar på det igenom att äta gratis älg istället för köpa en bit kött i en affär men varför ska det vara så? varför ska vi döda djur efter djur efter djur? jag försöker bara se om du sätter ngt värde i andra liv än ditt eget och dina närmsta.

 

Men visst du kanske tycker att det här bara var ett till av mina "wah wah" inlägg så jag kanske ska hålla tyst eller?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Och varför skulle du se ut som ett skelett? Man får i sig exakt samma näringsämnen i vegetarisk kost som i kött. Bara man tänker på sin kost. Och det är inte bara som vegeterian du måste tänka på din kost. Det måste du göra i vilket fall som helst. Jag tränar en del och jag ser inte ut som ett skelett.

 

ok, jag överdrev nog lite där :P . men om man inte vill bli jävligt smal och inte äter kött måste man tänka på vilka grönsaker som har olika näringsämnen, vilka proteintillskott man ska ta m.m. vilket jag aldrig skulle klara eftersom jag har så dålig koll på saker :D .

 

Se gärna ett lite större perspektiv, visst du gillar jakt och vill tjäna pengar på det igenom att äta gratis älg istället för köpa en bit kött i en affär men varför ska det vara så? varför ska vi döda djur efter djur efter djur? jag försöker bara se om du sätter ngt värde i andra liv än ditt eget och dina närmsta.

 

så du tror inte att köttet i affären är dödade djur?

 

 

Klart att allt har en anledning, säg något som inte har det. Men det finns ingen 100% logisk förklaring till varför vem som helst som har jägar och vapen licens ska få gå ut och jaga. Vad skulle vi människor ta oss till om det kom en annan civilastion hit från en annan planet, satte sina regler och valde att jaga oss hur dom ville för de kunde spara mat pengar och få ut lite nöje av det.

 

vi skulle troligen försöka övertala dom att inte döda oss, och om inte det skulle funka så skulle det bli krig.

 

här kommer lite annat:

vad skulle ni tycka om djur kom och förstörde era trädgårdar, åt era husdjur, förstörde skörden och om det stog en björn vid dörren så att ni inte kunde gå ut?

 

Jakt bedrivs av de flesta jägare så att vilt inte utsätts för onödigt lidande och så att människor och egendom inte utsätts för fara. Detta är för jägare god sed men också fastslaget i jaktlagen. Av denna anledning är endast vissa typer av vapen tillåtna för jakt.

 

och selene, när du skrev att du inte tror på att det skulle bli ett överflöd av djur som skapade olyckor:

tror du att djuren inte förökar sig elr?

 

ska göra en liknelse här:

har ni aldrig plockat svamp eller blommor? de har ju faktist också ett slags liv!!!!!!!!! så istället för att vara girig och villa spara pengar kan man faktist lyfta på rumpan och köpa det i affären!!!

för svamparna och blommorna! xD

Redigerat av adde94
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

så du tror inte att köttet i affären är dödade djur?

 

Visst de uppfödda djuren blir oxå dödade men, varför ska människan både jaga och föda upp? varför döda i onödan. Om alla människor skulle jaga och det skulle inte finnas någon uppfödning av djur då skulle det vara en sak för att då jagade vi för det var det enda sättet för oss att få tag i kött. Men verkligheten är den att det finns inte tillräckligt med vilda djur för att föda alla dessa människor som lever på jorden det är ju därför som vi föder upp för enbart jakt håller inte. Men om alla människor skulle leva på de uppföda djuren skulle man åtminstone reducera antalet. Varför ska man villigt öka antalet djur som dödas? Det är inte logiskt att säga saker som macdonalds dödar 1000 djur om dagen till sina hamburgare så därför kan lika bra jag gå ut och + på siffran med att döda 2 älgar? vart är logiken.

 

vi skulle troligen försöka övertala dom att inte döda oss, och om inte det skulle funka så skulle det bli krig.

 

Det skulle inte fungera att övertala dem eftersom dom

1 ansåg att vi var för många människor på jorden.

2.vårat antal är för många för dom så dom vill skjuta av antalet för att vi inte ska vara ivägen för dom för dom äger nu planeten.

3 dom anser att vi inte kan värderas som dom eftersom dom tycker att ett människoliv inte är värt ngt alls så en människa hit och dit rör dom inte i ryggen.

4 De tycker att det är kul att döda människor.

5. dom anser oss för att vara så korkade och ointlegenta så vi är inte det minsta hotet eftersom våra krig skulle inte vara ngt för dom alls.

 

här kommer lite annat:

vad skulle ni tycka om djur kom och förstörde era trädgårdar, åt era husdjur, förstörde skörden och om det stog en björn vid dörren så att ni inte kunde gå ut?

 

Så du tror att det är allt djur gör, förstör och äter våra djur? det låter så, men nu är det så att djurforskare varnar för att antalet björn minskar drastiskt, samma sak med andra rovdjur. Det finns inte idag så mycket djur i skogen som det en dag har gjort, och alla människor bryr sig faktiskt inte om att antalet sjunker så därför görs inget åt fast dom säger att dom räknar på antalet djur. Och sedan är ju varje enstaka djur ett liv varje älg är ett eget liv alltså varför har vi rätten att avgöra att älg A hör till för många, men älg B kan få leva åtminstone ett år till.

 

Jakt bedrivs av de flesta jägare så att vilt inte utsätts för onödigt lidande och så att människor och egendom inte utsätts för fara. Detta är för jägare god sed men också fastslaget i jaktlagen. Av denna anledning är endast vissa typer av vapen tillåtna för jakt.

 

Du verkar vara jälvigt insatt i varje jägares tankesätt och beteende tänk på att alla människor är olika och tycker inte samma sak och tänker inte på alla sätt. Sedan kan man undra om du tror att alla djur har dödsläntan bara för att dom inte behöver lida, dom vill lika mycket som du dö så varför ska det vara så bra bara för att dom slipper lida?

 

och selene, när du skrev att du inte tror på att det skulle bli ett överflöd av djur som skapade olyckor:

tror du att djuren inte förökar sig elr?

 

Klart jag vet att dom förökar sig men dom är inte massproducerare dom får ett viss tal ungar om året detta är för att så är det bestämt av naturen. Jag har aldrig sagt att jakt ska sluta existera men jag anser att när det syns att det börjar bli farligt många björnar, älgar whatever så ska inte vem som helst som har rätt licens få jaga det behövs inte tusentals jägare.

 

ok, jag överdrev nog lite där . men om man inte vill bli jävligt smal och inte äter kött måste man tänka på vilka grönsaker som har olika näringsämnen, vilka proteintillskott man ska ta m.m. vilket jag aldrig skulle klara eftersom jag har så dålig koll på saker.

Det är inte dålig koll det är lathet

Redigerat av Selene
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Man behöver inte ta proteintillskott. Protein behöver man inte tänka på över huvud taget. Det är järn som man måste tänka på. Och om du inte tänker på vad du får i dig så klarar du dig inte bra genom att äta kött heller.

 

bra, då kan man ju fortsätta äta kött biggrin.gif eftersom det är så gott
Återigen tänker du endast på dig som person. Det är okej att äta människokött för det är så gott. Är det okej för att det är gott eller kul? Det är okej att döda människor för det är kul.

 

EDIT: Du måste tänka att det inte bara är lite mat som är god som du äter. Det är en del av ett före detta levande djur. Precis som det husdjur du kanske har hemma. Eller din jakthund. Då kan en björn ju också komma och äta upp din hund för det är gott. Eller varför ska vi inte steka din hund och äta upp för den är god?

 

EDIT2: Dessutom verkar det seriöst som om alla tror att vegetarisk kost är lite salladsblad och morötter och sen inget mer till det.

Redigerat av Chainsawkitten
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är inte dålig koll det är lathet

 

vem är det som överreagerar eftersom andra inte tycker som dom och gör personliga påhopp egentligen?

 

Visst de uppfödda djuren blir oxå dödade men, varför ska människan både jaga och föda upp? varför döda i onödan. Om alla människor skulle jaga och det skulle inte finnas någon uppfödning av djur då skulle det vara en sak för att då jagade vi för det var det enda sättet för oss att få tag i kött. Men verkligheten är den att det finns inte tillräckligt med vilda djur för att föda alla dessa människor som lever på jorden det är ju därför som vi föder upp för enbart jakt håller inte. Men om alla människor skulle leva på de uppföda djuren skulle man åtminstone reducera antalet. Varför ska man villigt öka antalet djur som dödas? Det är inte logiskt att säga saker som macdonalds dödar 1000 djur om dagen till sina hamburgare så därför kan lika bra jag gå ut och + på siffran med att döda 2 älgar? vart är logiken.

 

jag sa inte att man inte får döda uppfödda djur, jag bara tyckte det var konstigt att vissa verkar tycka att man inte får skjuta djur som levt som dom ska, men att man får föda upp djur i fångenskap och sedan slakta dom.

och det där me mcdonalds var det inte ens jag som sa nått om! :angry: det va min kompis xD

 

Det skulle inte fungera att övertala dem eftersom dom

1 ansåg att vi var för många människor på jorden.

2.vårat antal är för många för dom så dom vill skjuta av antalet för att vi inte ska vara ivägen för dom för dom äger nu planeten.

3 dom anser att vi inte kan värderas som dom eftersom dom tycker att ett människoliv inte är värt ngt alls så en människa hit och dit rör dom inte i ryggen.

4 De tycker att det är kul att döda människor.

5. dom anser oss för att vara så korkade och ointlegenta så vi är inte det minsta hotet eftersom våra krig skulle inte vara ngt för dom alls.

 

en del skulle då antagligen vara dödsdömda, elr så skulle vi bli deras slavar

 

Så du tror att det är allt djur gör, förstör och äter våra djur? det låter så, men nu är det så att djurforskare varnar för att antalet björn minskar drastiskt, samma sak med andra rovdjur. Det finns inte idag så mycket djur i skogen som det en dag har gjort, och alla människor bryr sig faktiskt inte om att antalet sjunker så därför görs inget åt fast dom säger att dom räknar på antalet djur. Och sedan är ju varje enstaka djur ett liv varje älg är ett eget liv alltså varför har vi rätten att avgöra att älg A hör till för många, men älg B kan få leva åtminstone ett år till.

 

nej, jag tror inte att allt de gör är att förstöra och äta våra djur, men när de blir för många och skogen inte e tillräckligt stor, va tror du dom gör då? och som jag sa så har också svampar och blommor ett slags liv och vfr ska man då få plocka dom (det jag skrev nyss va en liknelse) och alla myggor du antagligen slagit ihjäl, har inte dom också liv?

och jag e ingen djurhatare, har själv djur som jag älskar.

och du verkar tro att jägare är hänsynslösa varelser som bara går omkring och mördar hela tiden, och att de inte har några känslor.

 

Klart jag vet att dom förökar sig men dom är inte massproducerare dom får ett viss tal ungar om året detta är för att så är det bestämt av naturen. Jag har aldrig sagt att jakt ska sluta existera men jag anser att när det syns att det börjar bli farligt många björnar, älgar whatever så ska inte vem som helst som har rätt licens få jaga det behövs inte tusentals jägare.

 

jo efter ett tag har dom massproducerat sej eftersom de fortsätter att föröka

 

Man behöver inte ta proteintillskott. Protein behöver man inte tänka på över huvud taget. Det är järn som man måste tänka på. Och om du inte tänker på vad du får i dig så klarar du dig inte bra genom att äta kött heller.

 

än så länge har jag iaf klarat mej brapå att inte tänka alltför mycke på vad jag äter :D

 

EDIT2: Dessutom verkar det seriöst som om alla tror att vegetarisk kost är lite salladsblad och morötter och sen inget mer till det.

 

nej, det verkar inte seriöst

Redigerat av adde94
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

vem är det som överreagerar eftersom andra inte tycker som dom och gör personliga påhopp egentligen?

 

Det är inte påhopp om du säger att du inte skulle ha koll på vad du stoppar i dig så betyder det att du inte orkar ta tag i det alltså är det för att du inte orkar så gäller det för alla människor inte bara dig.

 

jag sa inte att man inte får döda uppfödda djur, jag bara tyckte det var konstigt att vissa verkar tycka att man inte får skjuta djur som levt som dom ska, men att man får föda upp djur i fångenskap och sedan slakta dom.

och det där me mcdonalds var det inte ens jag som sa nått om! :angry: det va min kompis xD

 

Bara för att djur har levt som det ska enligt dig så betyder det inte att det ska vara rätt att döda dem.

 

en del skulle då antagligen vara dödsdömda, elr så skulle vi bli deras slavar.

 

Nej alla skulle behandlas som vi behandlar djuren. Tänk den situationen, att bli behandlad som ett vilt djur och jagas, att dödas för att få vårat skinn, att föda upp oss för att äta oss osv.

 

nej, jag tror inte att allt de gör är att förstöra och äta våra djur, men när de blir för många och skogen inte e tillräckligt stor.

 

Och du vet när skogen inte räcker till? och har du tänkt på att vi hugger ner skog vilket leder till att djuren får mindre och mindre att bo i.

 

jo efter ett tag har dom massproducerat sej eftersom de fortsätter att föröka

Nej, för att djuren får inte ungar i oändligt antal och alla överlever inte.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Selene, hur kunde du ta "Selene, det finns en anledning till att man inte får jaga under hela året, och det är för att djuren just inte ska ta slut." (min första post i tråden) som en spydig kommentar igentligen.

Klart att allt har en anledning, säg något som inte har det. Men det finns ingen 100% logisk förklaring till varför vem som helst som har jägar och vapen licens ska få gå ut och jaga. Vad skulle vi människor ta oss till om det kom en annan civilastion hit från en annan planet, satte sina regler och valde att jaga oss hur dom ville för de kunde spara mat pengar och få ut lite nöje av det.

 

Se gärna ett lite större perspektiv, visst du gillar jakt och vill tjäna pengar på det igenom att äta gratis älg istället för köpa en bit kött i en affär men varför ska det vara så? varför ska vi döda djur efter djur efter djur? jag försöker bara se om du sätter ngt värde i andra liv än ditt eget och dina närmsta.

 

Men visst du kanske tycker att det här bara var ett till av mina "wah wah" inlägg så jag kanske ska hålla tyst eller?

 

Ditt inlägg var väl inget igentligt svar på frågan? :huh:

Och en annan sak jag vill ta upp, och jag vet att jag har frågat det tidigare men jag tycker inte jag riktigt får ett rätt fram svar. Varför är det bättre att köpa djur somhar blivit uppfödda mot att jaga vilt? Sist sa du (Selene) iaf att vi har avlat fram våra kor mm för att kunna äta dem och därför är jakt dåligt. Men frågan kvarstår varför är det bättre att döda kor mm i jämförelse med älg eller liknande?

 

Soad_token

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är inte påhopp om du säger att du inte skulle ha koll på vad du stoppar i dig så betyder det att du inte orkar ta tag i det alltså är det för att du inte orkar så gäller det för alla människor inte bara dig.

 

så om någon trodde att 1+1 blir 5 och jag säger att han e dum i huvet, e inte det ett påhopp?

 

Bara för att djur har levt som det ska enligt dig så betyder det inte att det ska vara rätt att döda dem.

 

jakt har alltid funnits och kommer alltid att finnas.

jag sa aldrig att det är rätt att döda dom om dom levt i skogen som dom ska, jag frågade dej vfr det skulle vara mer rätt av en bonde att föda upp och slakta djur än att en jägare skjuter djur i skogen?

 

Nej alla skulle behandlas som vi behandlar djuren. Tänk den situationen, att bli behandlad som ett vilt djur och jagas, att dödas för att få vårat skinn, att föda upp oss för att äta oss osv.

 

det skule antagligen bara vara bra för jorden, men som människa skulle jag vara skitskraj, fast som djur skulle jag troligen inte fatta så mkt.

 

Och du vet när skogen inte räcker till? och har du tänkt på att vi hugger ner skog vilket leder till att djuren får mindre och mindre att bo i.

 

när sa jag att jag e emot att människan förstör naturen?

och förresten quotade du det jag skrev fe,l så att det såg ut som att jag skrev att jag tror att djur bara äter våra djur och förstör, när det inte fins tillräckligt med skog, vilket jag inte gör.

 

Nej, för att djuren får inte ungar i oändligt antal och alla överlever inte.

 

och vad tror du att de som inte hittar något att äta gör? de som inte överlever?

 

Du köper inte djur som blivit jagade ISTÄLLET för djur som blivit uppfödda. Du köper jagade djur UTÖVER de som blivit uppfödda.

 

EDIT: Det är inte:

Kor eller älgar

Det är:

Kor eller kor OCH älgar

 

det där svarar fortfarande inte på frågan vfr det e bättre om en bonde föder upp djur och sedan slaktar dom, än att en jägare skjuter djur i skogen.

Redigerat av adde94
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men fatta, man jagar inte för att ERSÄTTA de djur vi föder upp. Man jaga UTÖVER det. Man gör bara mer än vad vi behöver. Vi behöver inte så mycket kött.

 

EDIT: Problemet är att vi är så j*vla kräsna. Vi ska inte äta några grönsaker. 100% kött ska det vara. Och sen klagar vi på att vi får fär lite kött och inte blir mätta (eftersom vi inte tar av grönsakerna). Att äta så mycket kött är inte bra för kroppen. Det leder bl.a. till fetma men även ökad risk får många sjukdomar och psykisk ohälsa.

Redigerat av Chainsawkitten
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...