💬
Logga in
Fuska.se

Förkylning , Hur Blir Man Frisk Fortare?

23 svar · startad

Om man är förkyld (som jag) och vill bli frisk fort så undrar jag om det finns några tips så man blir frisk fortare.

Vila, ansträng dig inte mycket och drick mycket.

Nivå 12 · Mästerfuskare

Drick varmt, inte kallt och undvik mjölk. Mjölk är slembildande.

Nivå 8 · Veteranfuskare

Ät kycklingssoppa. Med currysås i... då ska det bli bättre...

Jag brukade alltid äta broccolisoppa :P (Felix broccolisoppa) - När man är förkyld smakar det faktiskt gott, och det ger en energi och rensar bihålerna.

Jag varnar er bara: Ta det lugnt med nässpray :P Använder man det i mer än 8 dagar (eller 12) i sträck så kan man få "permanent snuva" (Skada på slämhinnan).

Nivå 5 · Fuskare

Inte för att det hjälper trådskaparen men jag är typ förkyld året om :/ xD

Det ligger lite genetiskt skulle jag tro. Jag är förkyld året runt. men är man en person som blir förkyld i en vecka, dock väldigt väldigt förkyld skulle jag föreslå som de andra. Soppa, inte för mycket ansträgning (TV slappnar mer av än dator) drick mycket. använd bara nässprej när det känns att man ska dö :/. använder man nässprej för mycket kan hjärnan bli beroende och då släpper bara täppten av spay.

Nivå 4 · Lärling

Antagligen olika för olika människor, för jag mår inte bra av att vila när jag är sjuk.

Är jag sjuk och har feber brukar jag gå ut, vara i skolan eller bara anstränga mig. Det är extra jobbigt men det funkar för mig. Konstigt nog.

Nivå 8 · Veteranfuskare

Ät mycket citrusfrukter som innehåller Vitamin C, fisk är också ett bra alternativ för omega 3 oljan.

Hörde att några nämnde att de var förkylda året om. Hur menar ni då? Jag har en ständig snuva som vägrar försvinna och enligt läkare så är det en "sjukdom" eller något som drabbat skitmånga de senaste åren- Någon speciell medicin bara :P

Nivå 8 · Veteranfuskare

Jag har förkylning året om och jag kan inte hjälpa. Jag tar en näsdusch och det hjälper i några timmar, sen kommer det tillbaka.

snuvig/täppt året runt är jag...

Nivå 10 · Veteranfuskare

Min syrra har något problem.

Hon har permanent slem i halsen, hon kraxar 24/7 för att få upp slemmet. Ja så ni borde förstå om man hör någon kraxa slem i halsen i ett halvår hur less man blir. :/

Jag blir däremot bara förkyld efter lov, när alla träffas på nytt men det blir nästan alla under de första veckorna av en ny termin.

Nivå 4 · Lärling
↗ till inlägget

Hon har permanent slem i halsen, hon kraxar 24/7 för att få upp slemmet. Ja så ni borde förstå om man hör någon kraxa slem i halsen i ett halvår hur less man blir. :/

Jag blir däremot bara förkyld efter lov, när alla träffas på nytt men det blir nästan alla under de första veckorna av en ny termin.

rökhosta?

Drick varmt, ät soppor och ta en dusch kanske 2 ggr om dan. Själv är jag bara förkyld i 3-4 dagar. O_o

Nivå 10 · Veteranfuskare
↗ till inlägget
↗ till inlägget

rökhosta?

Drick varmt, ät soppor och ta en dusch kanske 2 ggr om dan. Själv är jag bara förkyld i 3-4 dagar. O_o

Nej hon röker inte.
3 Nov 2007
Nivå 8 · Veteranfuskare

Varje gång jag vaknar på morgonen så har jag mycket gultslem som tar 10minuter och kräka bort allting. Jag har haft det i 2år nu men jag är van med det.

Ok. jag dricker apelsin juice på morgonen nu och dricker inte mjölk jag slappar rätt så mkt men vad hjäper det att duscha ?

↗ till inlägget

snuvig/täppt året runt är jag...

Låter exakt som det jag har -_- Kolla upp det, finns medicin.

köp lite kan yang skit bra blir frisk på typ en halv dag

Vräk i dig kakao (riktigt kakaopulver alltså med flavonoler, inte Oboy el.dyl.). Jag brukar dricka ca 4 koppar om dagen när jag är sjuk, kan ibland vara fler. Brukar gå över ganska fort numera, tidigare tog det längre då jag inte drack kakao. Det kan dock ha med placebo-effekten att göra. :)

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in