💬
Logga in
Fuska.se

Installera Linux Utan Skiva Eller Internet

25 svar · startad

Nivå 8 · Veteranfuskare
Trådstartare #1

Jo, jag är en mycket gammal dator med endast diskettenhet, och jag vill ha nått OS i den datorn. Går det att ta ut hårddisken och sätta in den i en annan dator och installera linux och sen ta tillbaka hårddisken till den första datorn? Om det inte går, kan man då på nått sett skicka filer med en seriell/pararell kabel till datorn jag vill installera Linux på?

Jag pallar helt enkelt inte disketter! :(

Nivå 16 · Legendfuskare

du skulle väl kunna koppla in en annan cd-läsare, och om den skulle ha usb så tror jag det går via usb

Nivå 8 · Veteranfuskare
Trådstartare #3

Datorn har inga usbportar!

Nivå 16 · Legendfuskare

tänkte väl det om den var så gammal :P prova om det går att sätta in en cd-läsare, du kan få låna en av mig om du bor i göteborg

2 Dec 2007
Nivå 6 · Fuskare

Går väl lika lätt att flytta en cd-läsare till gammeldatorn som att flytta dens hårddisk till en annan?

annars finns det distar som går in på diskett...

Nivå 16 · Legendfuskare

jag tror inte att det funkar men du kan prova att sätta i en hårddisk med linux i datorn, jag fick en win98 hårddisk till min dator & startade, win98 laddade men det stod error efter en stund & det funkade inte men något linux kanske kan funka

Nivå 8 · Veteranfuskare
Trådstartare #7

Det är en BÄRBAR dator, det glömde jag å säga! :; En sån är inte så lätt att stoppa i en cdläsare i. Men om man installerar Linux på en dator, så blir det anpassat för just den datorn... Om man byter hårddisk till en annan dator, så blir ju hela skräpet fel!

Nivå 6 · Fuskare

Vad är det för gammal laptop du har? Har den inte ens cd-läsare kan det inte vara mycket kräm i processorn eller komponenterna i övrigt. Vad har du tänkt ha datorn till om du inte ens kan koppla upp den mot nåt nätverk?

Nivå 8 · Veteranfuskare
Trådstartare #9

Vet inte, :P... Kul grej, bara, vill få skräpet att funka liksom... Datorn hadde Windows 3.11 förut, btw...

Nivå 3 · Lärling

Borde det inte gå å dela upp hårddisken i partioner och dela så att linux exe filen ligger på en partion också installerar du på andra?

3 Dec 2007
Nivå 16 · Legendfuskare

hittade lite efter att ha googlat på "install linux without cd" läste inte igenom något men det står en del om nätverk

EDIT: du skrev ju utan internet också men du kanske hittar något ändå

Senast ändrad:

Nivå 8 · Veteranfuskare
Trådstartare #12

Men kan jag inte sätta en CD-image på hårddisken och installera?

Nivå 16 · Legendfuskare

googlade "install linux from windows" hittade http://sourceforge.net/projects/instlux/

Senast ändrad:

Nivå 8 · Veteranfuskare
Trådstartare #14

Jag har inte Windows!! :cry: Jag får ladda ner dos och försöka... Det får man iaf in på diskett!

Btw, nollmodemskabel skulle gå lite segt, 11 kb/s :S...

Nivå 16 · Legendfuskare

du sa att du hade Windows 3.11 :P

Nivå 8 · Veteranfuskare
Trådstartare #16

Hade, ja, inte har! Jag formaterade om skräpet... >_<

Nivå 16 · Legendfuskare

jaha så du har inget OS alls?

Nivå 8 · Veteranfuskare
Trådstartare #18

Nix... :( Ska jag köra diskett iaf?

Senast ändrad:

Nivå 16 · Legendfuskare

ja det värkar som ända sättet om du inte har någon CD-läsare eller annat

Senast ändrad:

4 Dec 2007
Nivå 6 · Fuskare

Det ska gå att installera linux från hårddisk. Men frågan är hur du ska få in filerna på den. Har ingen koll på vilken dist som kan passa bäst för detta tyvärr.

Hur stor är hårddisken? Vad är det för hårdvara i datorn i övrigt?

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in