Hoppa till innehåll

Jag Ska Bygga En Ny Dator

Vitdom

Rekommendera inlägg

Hej, jag har tänkt att bygga en egen dator, jag har några frågor om det och undrar om ni kan ge lite tips, en link till en guide eller något sådant.

gröna nummer = Besvarade

Röda nummer = Ej besvarade

Blå nummer = Osäker

1. Vilka komponenter behöver man till en dator? Jag har redan listat ut att jag behöver dessa men finns det några fler?;

Chassi

Moderkort

Processor

Hårddisk

Grafikkort

Ljudkort

Nätverkskort

Optisk enhet

RAM minne

2. Och vilket operativsystem ska jag välja? Jag vet att många pratade om att Windows Vista var ganska buggigt i början men det verkar inte vara så många som pratar om det nu, och så finns det ju flera versioner av Windows Vista.

3. Kommer nätaggregatet med chassit/moderkortet/processorn eller är det en egen komponent?

4. Vilka verktyg eller sådant ska man andvända/vilket är det bästa sättet när man bygger en dator?

5. Något tips om hur man vet om komponenterna är kompatibla med varandra?

6. Vad ska man tänka på när man köper chassi, moderkort?

7. Vad ska man tänka på när man köper processor?

8. Påverkar hårddiskens kapacitet datorns prestanda?

9. När jag läser på sidan som lövet_91 gav, på moderkort står det något om socket's, vad är det och vilka är bra?

10. Vad ska man tänka på när man köper nätverkskort?

11. Vad ska man tänka på när man köper kylsystem?

12. När det gäller drivrutiner till komponenterna, vad är det man ska tänka på då?(installation, nerladdning och annat)

13. Hör BIOS till moderkortet eller är det en egen komponent?

14. Jag har hört att man ska andvända drivrutiner till BIOS, hur gör man här?(behöver man inga eller?)

Jag kommer uppdatera detta inlägg med mer frågor när några har blivit besvarade!

Redigerat av Vitdom
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Muuu

umm.... nätaggregat följer med processorn, sen brukar det stå om det följer med till chassit (dock kan dem behövas byta ut beroende på vad du har för andra komponenter)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nätagget kan ibland hänga med Chassit. Men ibland får man beställa det separat.

Annars ser din lista bra ut. Nätverkskort och ljudkort sitter ibland integrerat i moderkortet och duger om man inte är kräsen. Externa kort är oftast bättre, så det är inte fel att beställa såna också ;)

Val av operativsystem är inte lätt när jag inte vet vad du ska ha datorn till. Direkt när jag tänker OS så är det någon Linux dist jag skulle rekommendera. Vilken beror på hur van du är vid datorer.

Annars är ju WinXP helt okej. Vista vet jag inte mycket om, men det verkar inte så bra. Tror XP är roligare att leka med om man vill ha Windows.

Verktygen är väl vanliga skruvmejslar och liknande. Har för mig att folk brukar nämna Torx-mejslar. Har aldrig sett någon IRL, men de kanske är bra att ha om man ska bygga dator. ESD-grejer är bra att ha. Ett armband man kopplar till någon jordad punkt. Vanligtvis chassit på datorn. Utan det är det lätt att man förstör komponenterna eftersom man lätt blir uppladdad med några tusen volt och komponenterna inte klarar mer än max 12V oftast.

En sak som är viktigt när man ska bygga dator är att se till att komponenterna funkar bra ihop. Vissa vill inte fungera speciellt bra, om ens fungera alls.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

hade samma funderingar när jag skulle bygga en burk för första gången, då hittade jag datorbyggarskolan

där står det mesta man behöver veta. alltifrån förslag på delar baserat på budget till hur man sätter i alla pilutter. :D

hoppas den hjälper

Sidan verkar suverän, ska läsa igenom lite om en stund.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

5. Något tips om hur man vet om komponenterna är kompatibla med varandra?

Man får läsa en massa. Det är främst moderkortet man ska läsa om. Vad som funkar i det. Bland annat vilken sockel det är. Altså vilka processorer man kan välja mellan. Man kan även se vilka RAM-minnen och hur snabba dessa kan vara. Man bör även kolla upp så man har plats för alla de extrakort man tänkt ha. Tex grafikkort och nätverkskort. Om det finns uttag för dem eller inte.

6. Vad ska man tänka på när man köper chassi, moderkort?

Moderkortet är det jag skrev ovan. Kolla om de komponenter du vill ha funkar i moderkortet. Enklast är att först välja vilken processor du vill ha och sedan hur snabba minnen, hur många hårddiskar och lite annat. Sen letar man upp ett moderkort som klarar det man valt.

7. Vad ska man tänka på när man köper processor?

Beror på vad du ska ha den till. Ska det vara billig, klara senaste spelen, vara strömsnål, vara något att ha i framtiden?

Core 2 Duo från Intel är riktigt bra vad jag hört. Ska skaffa en sån när jag köper dator om några månader. Blir en E6600 eller kanske en quadcore, Q6600.

Core 2-serien är ganska strömsnåla om man jämför med tex Pentium 4. Kanske inte om man tar värsta processorn. Men de kostar en hel del också och är inte prisvärda.

8. Påverkar hårddiskens kapacitet datorns prestanda?

Vill du spara mycket data är det bra med stor hårddisk. Annars kan man klara sig med en mindre på kanske 80GB om man bara ska spela lite spel och surfa. Man har plats för en del musik och film då också. Vill man ha mycket filer på datorn. Många spel, massor med musik och film så bör man satsa på större. 250GB kanske? Möjligtvis flera hårddiskar på 500GB styck om planerar att ha väldigt mycket.

Vanligaste hastigheterna på hårddiskar är 7200rpm (varv per minut). Det finns även 10000rpm. Men de är dyrare och jag har inte sett dem i storlekar större än 150GB. Vet inte hur stor skillnad man märken om man inte kör hårt med datorn. Spel kanske laddar lite snabbare. Men processorn sätter väl stopp eftersom den inte kan ta hand om hur mycket som helst på en gång.

Det finns olika tycker av hårddiskar. De vanligate är (P)ATA eller IDE som den också kallas ibland. Andra är SATA. SATA är senaste och ska vara snabbare och bättre rent allmänt. Kanske är bäst att skaffa såna diskar.

9. När jag läser på sidan som lövet_91 gav, på moderkort står det något om socket's, vad är det och vilka är bra?

Sockel är där man sätter processorn. Olika processorer passar i olika socklar. Ofta passar flera processorer från samma tillverkare i en och samma sockel. Men det finns några att välja mellan ändå.

Tror jag fick med allt nu. Bara att fråga igen om jag glömt något =)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

du behöver strömkablar

Det brukar väl ändå hänga med nätagget? De sitter ju fast i den. Det är väl dock bra att se till att man får så många kontakter man behöver och så många watt som alla komponenter komemr behöva. Är inte så bra på nätagget. Får läsa mer om det innan jag kan säga nåt mer.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

"6. Vad ska man tänka på när man köper chassi, moderkort?"

6. när du ska välja chassi behöver du bara tänka på två saker.

om moderkortet passar (väldigt osannolikt att det inte passar)

det måste också vara snyggt så att polarna blir avundsjuka :D

om du bara väljer ett moderkort som stöder core 2 duo så är de allra flesta bra

se till att det har pci-express bara

3. vissa chassin har nätaggregat som kommer med men de är ofta av dålig kvalitet så det bästa är att köpa separat

8. ja en dålig hårddisk saktar ner en dator väldigt. har du en slö hårddisk tar det längre tid att få tag på data=lagg

9. en socket är där man sätter processorn. om du ska ha en core 2 duo (som jag starkt rekomenderar) så ska du ha socket 775 med stöd för core 2 duo.

något du ska fundera på med är grafikkort, hur mycket har du tänkt spela?

hur mycket får det kosta osv.

Redigerat av lövet_91
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

tack men du glömde en sak.

"6. Vad ska man tänka på när man köper chassi, moderkort?"

Tja, tänk på att det du vill ha får plats. Ska du ha många hårddiskar vill du ha många 3.5" platser. Ska du ha ett fetinggrafikkort måste du se till så det får plats utan att stoppa upp eventuellt luftflöde för mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst data-typen

om chassiet är stort är det mytcket lättare att bygga datorn

BIOS finns färdigt i moderkortet och stöder de vanligaste tangentborden. när du har installertat windows installera drivrutinerna från cd:n som kom med moderkortet och grafikkortet

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...