💬
Logga in
Fuska.se

Övervakning

69 svar · startad

Nivå 0 · Nykomling

Guggo:

Jag sa inte att det tillhör det amerikanska försvaret. Jag skrev det som tre olika exempel.

Det finns kriminella organisationer och vem vet vilka som är med där. Det sker ganska många värde transport rån i Sverige och om pengarna hamnar i organisationer som sysslar med sådant här så har dom mycket väl pengarna. Kunskapen finns säkert redan där.

Nivå 0 · Nykomling

amerikanska försvaret lyssnar väl reda på det mesta

Nivå 0 · Nykomling
Trådstartare #23
↗ till inlägget

Guggo:

Jag sa inte att det tillhör det amerikanska försvaret. Jag skrev det som tre olika exempel.

Det finns kriminella organisationer och vem vet vilka som är med där. Det sker ganska många värde transport rån i Sverige och om pengarna hamnar i organisationer som sysslar med sådant här så har dom mycket väl pengarna. Kunskapen finns säkert redan där.

Ok, då missupfattade jag dig.

Även om kriminella nu fick tillgång till FRAs databaser så vad skulle de göra med informationen ? Hitta terroristkompisar ?

De flesta hackare som bryter sig in i olika myndigheters databaser är inte kriminella om man bortser från de datorbrott de begår. De gör det "på skoj".

Nivå 0 · Nykomling
↗ till inlägget

Guggo:

Jo det är ju som du säger att dem flesta som hackar gör det för skoj skull. Men vissa gör det i välldigt ont syfte.

De skulle kunna använda det till utpressning. Vore det inte intressant att ta fram något om Fredrik Reinfeldt el. ngn annan i hög position och kräva pengar mot att man håller tyst. Det går inte att bygga upp ett så säkert nätverk att det inte skulle kunna gå att bryta sig in i det. Bara känslan av att ngn kan se vilka forum jag debatterar på är nog kusligt. Och då skall ni inte säga att "det kan man göra redan i dag", utan det kusliga är att staten ger möjlighet till det. Det enda säkra verkar väl vara att skicka ordinarie brev nuförtiden; de verkar man helt glömt bort.

28 Mar 2007
Nivå 0 · Nykomling

Det ända sättet att göra någonting säkert mot hackare är att isolera det mot omvärden det vill säga att man inte kan låta det ha någon form av koppling mot internet. Det gör det svårare att hantera informationen och då tar man hellre chansningen och kopplar upp det.

29 Mar 2007
Nivå 0 · Nykomling

Menar du att själva övervakningsprogrammet inte skulle vara uppkopplat till internet? Eller menar du att alla hackers inte skulle vara uppkopplade? :P

Nivå 0 · Nykomling

Övervakningsprogrammet. Det är ända sättet att hålla hackare utanför systemet.

Nivå 0 · Nykomling

hur ska dom kunna gå igenom epost medelanden

Nivå 0 · Nykomling

Genom att dom har tekniken att läsa allt som passerar nationsgränserna och nu får dom troligen också tillståndet.

30 Mar 2007
Nivå 0 · Nykomling

Men det kan bli konstigt om det inte blir kopplat till internet. Även om det skullle vara bäst så. Men som Gangsta4life sa, hur ska dem kunna kolla mailen? De måste vara kopplat till internet på ett eller annat sett.

31 Mar 2007
Nivå 0 · Nykomling

Jag menar bara på att för att vara säkra mot hackare så kan dom inte vara uppkopplade mot internet. Men eftersom att dom då inte kan övervaka så måste dom ju vara uppkopplade och då finns risken för att hackare tar över eller kommer åt saker.

tänk att det finns sånna som bara vill göra livet piss för alla andra, ingen sympati och ingen empati = lika primitiva som ödlor.

6 Apr 2007
Nivå 0 · Nykomling
↗ till inlägget

Kameror är jag för på allmänna platser typ köpcentrum och sånt

men att avlyssna dator och annat går emot person integritetslagen eftersom vem som helst (av dom som kan avlyssna) kan få reda på personliga saker mm.

Jag håller med dig till 100%

8 Apr 2007
Nivå 0 · Nykomling
Trådstartare #35

Spelar det någon roll ifall nån svettig tekniker på FRA får reda på någons hemlisar ?

9 Apr 2007
Nivå 0 · Nykomling

Ja jag tycker inte att dom har med mitt privat liv att göra. Dom ska inte veta vilka jag pratar med, vad jag skriver osv.

Nivå 0 · Nykomling Moderator
↗ till inlägget

Spelar det någon roll ifall nån svettig tekniker på FRA får reda på någons hemlisar ?

Man har rätt till sina egna åsikter, som man ska få dela utan att någon ska lyssna på det, t.ex. politik, om man diskuterar det med sin, fru eller nått, vill man då att staten ska veta vad man röstat på eller vad man tycker om den sittande regeringen?

Soad_token

Senast ändrad:

10 Apr 2007
Nivå 0 · Nykomling
Trådstartare #38

Jag bryr mig då inte.

Dessutom så måste de fortfarande ha tillstånd för att läsa nåns mail eller avlyssna telefonen.

Om ni verkligen är så är det NSA och CIA ni skall vara oroliga för. Många mailprogram tex hotmail skickar sina mail först till USA och sedan till mottagaren, vilket gör att NSA och CIA kan komma att läsa dem. Och de behöver inte tillstånd utan de söker helt sonika efter ord. Skicka ett mail med orden. Vita huset, bomb, Al-Qaida, Bush, Dö, så kommer det med största sannorlikhet läsas av någon tomte på den amerikanska underrättelsetjänsten.

Senast ändrad:

11 Apr 2007
Nivå 0 · Nykomling Moderator

jo, dagen övervakning tycker jag nästan är ok(like överdirven men jaja). Men att därimot att öka övervakningen tycker jag är en dum idé. (läs tidigare inlägg för att se min åsikt)

Soad_token

13 Apr 2007
Nivå 0 · Nykomling

Kanske inte precis som i London bli bevakad varenda millimeter gata man går på.

Men de kanske borde stärka bevakningen på Sjukhus, värdetransportcentraler m.m.

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in