Överallt var täckt med den turkiska flaggan, höghus, skolor och affärer. Det var en bra dag för flaggförsäljarna som fanns på varannan gata. Att på något sätt undvika denna flagga, som väcker minnen av terror och förtryck i miljoner kurders ögon, var inte möjligt. Det fanns ord som stod inpräntade i många av dessa flaggor som betydde: antingen älskar du eller så drar du ut.
Detta fenomen kan bara förklaras på ett sätt ur en kurds ögon, gillar man inte det odemokratiska Turkiet så skall man lämna sin historiska mark.
Vi måste återgå några veckor tillbaks då ett tiotal turkiska soldater dödades, 17 skadades och ytterligare 8 tillfångatogs av PKK i ett "bakhåll". Detta ledde till en hätsk stämning som senast kunde bevittnas på 90-talet då kriget var som mest frekvent. Civila kurder lynchades och alla som deltog i detta hyllas och ses som hjältar. Militären såg genast till att lägga censur på alla "fria" medier och inga nyheter från den rådande situationen fick kablas ut utan tillstånd om det skulle skada militärens anseende och rykte. Endast nyheter från en positiv synvinkel tilläts komma ut till befolkning för att låta militären stå i goda dagar och stärka den turkiska nationalandan och självkänslan.
Medias glorifiering av ursinniga turkiska demonstranter som visar avsky mot PKK var mer populära än någonsin och tidningarna tävlade i att ha de bästa rubrikerna på sitt hat mot kurder och PKK. En tävling som indirekt kränkte, torterade och kostade många civila kurder deras liv. Liv som varken blev uppmärksammade eller lyhörda. Turkiets landsfader Ataturks författning är lika enkel som tydlig - ett folk, ett land och en flagga. Inga kurder omfattas i denna författning. Kan man verkligen ändra något som är så fastprintat i mångas huvud?
det är dåligt gjort från båda sidorna det förflutna går inte att ändra på!! jag stödjer inte pkk men jag orligt för hur många som dör i det här kriget!! mäst kurder som måste lämmna sin mark på båda sidorna av gränsen :(
jag har släktingar där :(