↗ till inlägget
Kvinnor får mindre lön än en man om dem skulle jobba som samma sak på samma jobb.
Kort och gott- nej kvinnor och män är inte helt jämställda.
Nej kvinnor och män är inte helt jämställda, i den senaste statliga undersökningen, gjord hos skatteverket under 2007 hade kvinnorna mer betalt än männen för samma arbete!...Det finns även ett utalande från ordförande av FI när det gällde att kvinnor får mer i lön än mänen på en annan arbetsplats (vilken minns jag inte) "Det är bra, det är den utvecklingen vi är ute efter". Och det tyckte många andrar var rätt också. Frågan är då...slås de som får mycket media uppmerksamhet verkligen för jämstäldigthet eller bara för att kvinnor ska tjäna mer?
Sen antar jag att du menar "Kvinnor får sämre lön än vad sin manliga motsvarighet"? Men att kvinnor och män kommer vara helt jämställda tror jag inte, kvinnor vill bli annat än vad män vill, kvinnor tycker i allmänheta att det är viktigare med familj än kariär och att det skulle bli helt jämstält är en ganska möjligt idée efter som det skulle gå åt så mkt penngar och tid för att kolla så att varje man/ kvinna får exakt det de har rätt till. Men det går att förbättre t.ex. företagsledningar som idag i stort sett bara består av män. Men rent allmänt tror jag inte vi kommer bli mer jämställda än vad vi är idag.
Soad_token