💬
Logga in
Fuska.se

Stavning

41 svar · startad

Nivå 11 · Veteranfuskare

Man förstår iaf vad han menar, om man är 12 år så borde man inte kunna skriva med 100% grammatik.

Nivå 5 · Fuskare

Brukade stava mycket fel innan men nu kollar jag alltid igenom innan jag skickar :D

Nivå 2 · Novis
↗ till inlägget

Brukade stava mycket fel innan men nu kollar jag alltid igenom innan jag skickar :D

Vad jag har märkt dock är att du inte använder särskilt mycket punkter, kommatecken och stora bokstäver.

Nivå 11 · Veteranfuskare

Jag tycker huvudsaken är att man förstår vad folk skriver.

Nivå 5 · Fuskare
↗ till inlägget

Jag tycker huvudsaken är att man förstår vad folk skriver.

Men det ser trevligare ut när det står tex. "Hur ska jag göra?" istället för "hur ska jag göra".

2 May 2008
Nivå 7 · Fuskare
↗ till inlägget

Att använda stor bakstav och kommatecken ska inte vara så svårt, sedan fattar jag inte vad som hindrar en att kolla igenom sitt inlägg...

"Bakstav" är ett stavfel som kan tolereras tycker jag. Helt enkelt att du har råkat trycka på fel knapp på tangentbordet.

Däremot är det mest störande när det förekommer stavfel eller spam som rubriker. Har sett trådar som har rubriken "hjällp mejj behöver hjällp" och som subrubrik " bähöver hjälp". Där är det ju helt självklart att ungen som skrivit är mindre än 12, och det verkar lite oseriöst och man blir trött på forumet efter ett tag.

Stavfel i inlägg är lika jobbiga men tolereras mer av mig. Men som sagt , "Hej, vad heter du?" ser bättre ut än "hej vad heter du".

Jag tycker hur som helst att moderatorerna och/eller admin borde börja ändra namn på rubriker mer så att man ser vad tråden handlar om och så att det ser mer seriöst ut.

Tråden

-----

"HEJ HjÄLP MEJJ! AKUT!"

behöver hjääääälp!

----

hej är det nån som kan ett program som man kan göra spel med i

---

Detta ser ju bara för jävligt ut och det skräpar ner hela forumet.

Nivå 5 · Fuskare
↗ till inlägget
↗ till inlägget

Att använda stor bakstav och kommatecken ska inte vara så svårt, sedan fattar jag inte vad som hindrar en att kolla igenom sitt inlägg...

"Bakstav" är ett stavfel som kan tolereras tycker jag. Helt enkelt att du har råkat trycka på fel knapp på tangentbordet.

Däremot är det mest störande när det förekommer stavfel eller spam som rubriker. Har sett trådar som har rubriken "hjällp mejj behöver hjällp" och som subrubrik " bähöver hjälp". Där är det ju helt självklart att ungen som skrivit är mindre än 12, och det verkar lite oseriöst och man blir trött på forumet efter ett tag.

Stavfel i inlägg är lika jobbiga men tolereras mer av mig. Men som sagt , "Hej, vad heter du?" ser bättre ut än "hej vad heter du".

Jag tycker hur som helst att moderatorerna och/eller admin borde börja ändra namn på rubriker mer så att man ser vad tråden handlar om och så att det ser mer seriöst ut.

Tråden

-----

"HEJ HjÄLP MEJJ! AKUT!"

behöver hjääääälp!

----

---

När man skriver fort så kommer man rätt ofta fel till tangent bordet. :P

Men håller med dig, sedan tycker jag det är jobbigt med att alla rubriker på Fuska.se är med stor bokstav Tex. "Jag Behöver Hjälp På Zelda". Kan man inte ta bort den funktionen?

5 May 2008

Det är en sak jag också fäst mig vid. I svenskan skriver vi inte rubriker med stora bokstäver, med undantag för första bokstaven i första ordet. Eljest gäller samma regler för rubriker som för andra texter, dock brukar stora skiljetecken inte användas. Jag antar att mallen för fuska.se (kan inte de riktiga datortermerna) är ursprungligen engelskspråkig (vilket många funktioner på sidan tyder på) och därför träder programmet in och "rättstavar" rubriken, eftersom i engelskan skrivs samtliga ord i rubriken med stor bokstav (med vissa undantag).

↗ till inlägget
↗ till inlägget

Tråden

-----

"HEJ HjÄLP MEJJ! AKUT!"

behöver hjääääälp!

----

---

När man skriver fort så kommer man rätt ofta fel till tangent bordet. :P

Men håller med dig, sedan tycker jag det är jobbigt med att alla rubriker på Fuska.se är med stor bokstav Tex. "Jag Behöver Hjälp På Zelda". Kan man inte ta bort den funktionen?

Det är för att få "JAG BEHÖVER HJÄLP PÅ ZELDA" till "Jag Behöver Hjälp På Zelda" men fortfarande hade "Jag behöver hjälp på Zelda" vart bättre.

9 May 2008

Grejen är, det här är inget spel. Det här är ett forum, där vi har tid att titta igenom våra inlägg. På spel så är det svårt att t.ex. skriva i chatten samtidigt som man försöker skjuta någon eller liknande, så därför har man kommit på förkortningar och man skiter i punkter, stor bokstav m.m.

Fast meningen med ett forum är inte att man skriver snabbt, det är att man skriver. Så onlinespelstraditionen ska vara till onlinespel, och i forumet ska man skriva ordentligt!

Nivå 4 · Lärling Moderator
↗ till inlägget

Grejen är, det här är inget spel. Det här är ett forum, där vi har tid att titta igenom våra inlägg. På spel så är det svårt att t.ex. skriva i chatten samtidigt som man försöker skjuta någon eller liknande, så därför har man kommit på förkortningar och man skiter i punkter, stor bokstav m.m.

Fast meningen med ett forum är inte att man skriver snabbt, det är att man skriver. Så onlinespelstraditionen ska vara till onlinespel, och i forumet ska man skriva ordentligt!

Väl talat (eller skrivet i det här fallet).

Soad_token

10 May 2008
Nivå 6 · Fuskare

Ja, men här på forumen får vi alla härliga "lr" och meningar där

Varje Jäkla Ord Har En Stor Bokstav, Vilket Blir Jäkligt Irriterande I Längden.

14 May 2008

ja men man kan ju stava fel det kan äver hitler göra

Nivå 7 · Fuskare
↗ till inlägget

Här har vi då en typisk jobbig mening. Lite skiljetecken och stor bokstav i början, tack.

... och hitler kunde stava fel.

Nivå 1 · Novis
↗ till inlägget

Vad i h*lvete har Hitler med ett spelforum på internet att göra?

Antar att du är allmänt efterbliven, då Hitler levde på 40-talet medans allmän internet uppkom på 90-talet.

Senast ändrad:

16 May 2008
Nivå 10 · Veteranfuskare
↗ till inlägget
↗ till inlägget

Förutom att a sitter längst åt vänster och o ligger lägst åt höger, typ 10 andra bokstaver imellan, så om du inte har 1 meter stora händer så värkar det väldigt konstigt
17 May 2008
↗ till inlägget
↗ till inlägget

Förutom att a sitter längst åt vänster och o ligger lägst åt höger, typ 10 andra bokstaver imellan, så om du inte har 1 meter stora händer så värkar det väldigt konstigt

Om du nu ska bråka om stavning så kanske du ska kolla ditt egna inlägg?

o=och

bokstaver=bokstäver

imellan=emellan

värkar (har du ont eller)=verkar

Soad_token

25 May 2008
Nivå 6 · Fuskare
↗ till inlägget

Där har vi en jävligt efterbliven 98:a.

Nej men seriöst,läs igenom inläggen och ta det lugnt när ni skriver.

↗ till inlägget

Om du nu ska bråka om stavning så kanske du ska kolla ditt egna inlägg?

o=och

bokstaver=bokstäver

imellan=emellan

värkar (har du ont eller)=verkar

Soad_token

Du glömde ett stavfel.Det heter längst och inte lägst....

Senast ändrad:

Nivå 4 · Lärling

suck, "o" innebär samma sak som "och"-,- och jag håller med, 98or och allt annat skit kan ju faktist försöka stava rätt iaf en gång per år...

haha, håller med poison, va f*n har hitler med de här att göra?

Senast ändrad:

26 May 2008
↗ till inlägget

suck, "o" innebär samma sak som "och"-,- och jag håller med, 98or och allt annat skit kan ju faktist försöka stava rätt iaf en gång per år...

haha, håller med poison, va f*n har hitler med de här att göra?

Det är en förkortning som endast bör användas i titlar, och liknande situationer där det är dåligt med plats. Ska man börja klanka ner på folk vad det gäller deras stavning i en tråd som handlar om rättstavning tycker i alla fall jag att man kan kräva lite mer än vad man kan göra i normala fall.

Soad_token

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in