💬
Logga in
Fuska.se

Dödsstraff?

132 svar · startad

Nivå 11 · Veteranfuskare

Så om han mördat nio personer så ska han få fängelse men om han mördar en mer så får han dödsstraff? Jag ser inte logiken i detta.

Nivå 5 · Fuskare

Jag tycker att dödsstraff borde gälla för t.ex. diktatorer som begått folkmord etc. För att bli av med skiten.

Annars tycker jag att dödsstraff inte är särskilt bra. Det är ju inte personen man straffar utan dens nära. Den lär inte kunna lida särskilt mycket av sin död när den är död >_> Det är bara den dömdes nära som straffas.

EDIT: Jag förstår inte folk som tycker att vi inte ska ha dödsstraff men livstids fängelse (som verkligen är livstid). Det är ju också mer eller mindre ett dödsstraff, bara det att man ska sitta inspärrad i en liten cell för en j*vla massa år först.

Senast ändrad:

Nivå 8 · Veteranfuskare

Dödsstraffet borde va, bli inslängd i en bur med två anakondor som kommer slåss för och äta upp dig.

Eller elektriska stolen, öka och sänka volten hela tiden, så att man inte dör, bara man plågas.

11 May 2008
Nivå 11 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

Dödsstraffet borde va, bli inslängd i en bur med två anakondor som kommer slåss för och äta upp dig.

Eller elektriska stolen, öka och sänka volten hela tiden, så att man inte dör, bara man plågas.

Då skulle vi få Amnesty efter oss. Och varför tortyr?

Nivå 5 · Fuskare
↗ till inlägget
↗ till inlägget

Då skulle vi få Amnesty efter oss. Och varför tortyr?

För att det straffar hårdare än död. Död är inte mycket till straff.
Nivå 11 · Veteranfuskare

Så vi ska sjunka ner till mördarens nivå, om inte lägre?

Nivå 5 · Fuskare
↗ till inlägget

Så vi ska sjunka ner till mördarens nivå, om inte lägre?

Men det är skillnad på att ta livet ev en oskylidg person och en mördare. Och sedan sade jag tydligt att brottet inte bara ska vara ett mord utan extremt grova saker.
Nivå 11 · Veteranfuskare

Är det? Båda är väl människor? En mördare är en människa som gjort ett stort fel. Han ska straffas, men inte mördas.

Nivå 4 · Lärling

Tycker det borde förbjudas. Det är mycket mer plågsamt att sitta inlåst i resten av sitt liv. Flyr man så blir man liks skuten till döds.

12 May 2008
Nivå 5 · Fuskare
↗ till inlägget

Är det? Båda är väl människor? En mördare är en människa som gjort ett stort fel. Han ska straffas, men inte mördas.

Saken är om han upprepar samma fel flera gånger. Och gör det riktigt grovt. Ibland kan det vara bättre att bara bli av med skiten.

EDIT: Och att de är människor? Har vilken betydelse?

Senast ändrad:

13 May 2008
Nivå 1 · Novis

1. Ja, det bör tillåtas.

2. För att avskräcka andra människor att mörda/bli av med mördaren.

3. Brutalt mord, ex. om personen torterat någon till döds. Vid "vanligt" mord borde man dömmas till livstid i sibirien...

4. Arkebusering

5. Snabb död

Tycker de svenska fängelsestraffen är löjliga, max 20 år i fängelse för mord! Och man kan komma ut flera år tidigare...

Nivå 4 · Lärling
↗ till inlägget

1. Ja, det bör tillåtas.

3. Brutalt mord, ex. om personen torterat någon till döds. Vid "vanligt" mord borde man dömmas till livstid i sibirien...

4. Arkebusering

5. Snabb död

Tycker de svenska fängelsestraffen är löjliga, max 20 år i fängelse för mord! Och man kan komma ut flera år tidigare...

Kanske därför att mord inte är så vanligt i Svergie. ._.
Nivå 1 · Novis
↗ till inlägget
↗ till inlägget

1. Ja, det bör tillåtas.

4. Arkebusering

5. Snabb död

Kanske därför att mord inte är så vanligt i Svergie. ._.

Så du menar att bara för att mord inte är så vanligt i Sverige borde man inte ha långa fängelsestraff?

Nivå 4 · Lärling Moderator
↗ till inlägget

Så du menar att bara för att mord inte är så vanligt i Sverige borde man inte ha långa fängelsestraff?

Jag tycker det är en bra idé, det finns ingen att skrämma, och hårda straff kan lätt få folk att bli oroliga. I flera av länderna där man hjar skaffat mycket hårdare straff så har det inte hjälpt och det har i många fall gjort saken värre istället för att hjälpa.

OT: Man bör inte införa dödstraffet i Sverige då juridiken aldrig är 100% eller rätt, och då finns riksen att man mördar oskyldiga. Sen vill jag ta upop min tidigare fråga har ni tänkt på hur bödeln ska må då?

Soad_token

14 May 2008
Nivå 5 · Fuskare
↗ till inlägget
↗ till inlägget

Jag tycker det är en bra idé, det finns ingen att skrämma, och hårda straff kan lätt få folk att bli oroliga. I flera av länderna där man hjar skaffat mycket hårdare straff så har det inte hjälpt och det har i många fall gjort saken värre istället för att hjälpa.

OT: Man bör inte införa dödstraffet i Sverige då juridiken aldrig är 100% eller rätt, och då finns riksen att man mördar oskyldiga. Sen vill jag ta upop min tidigare fråga har ni tänkt på hur bödeln ska må då?

Soad_token

Eller så inför man en rolig liten annordning. Muahahahahahahhahahaahahahhahaaaaaaa! Den dödsdömde sätter is i en elektrisk stol, spänns fast, men får själv trycka på knappen. Antingen sitter han kvar och svälter till döds eller tvingas ta livet av sig själv. Muhahahhahahahahahahahahhahaa! Ondskefullt straff.

(Okej, det är en överdriven grymhet.)

Nivå 8 · Veteranfuskare
↗ till inlägget
↗ till inlägget

Soad_token

Eller så inför man en rolig liten annordning. Muahahahahahahhahahaahahahhahaaaaaaa! Den dödsdömde sätter is i en elektrisk stol, spänns fast, men får själv trycka på knappen. Antingen sitter han kvar och svälter till döds eller tvingas ta livet av sig själv. Muhahahhahahahahahahahahhahaa! Ondskefullt straff.

Jigsawkitten?
16 May 2008
Nivå 0 · Nykomling

Jag tror inta att dödsstraff hjälper nåt. Liksom det är bara kolla på usa. De delstater som inte har dödstraff har mindre brott än delstaterna som har dödsstraff. Sen är det många oskyldiga som har blivit dömda. Så NEJ till dödsstraff i sverige.

Nivå 11 · Veteranfuskare
↗ till inlägget
↗ till inlägget

Soad_token

När han suttit där i 3 dygn utan mat och vatten och förstår att den lindrigaste döden är att trycka på knappen så släpps spännena och en skylt där det står "Lurad!" ploppar fram.

17 May 2008
Nivå 5 · Fuskare
↗ till inlägget

Jag tror inta att dödsstraff hjälper nåt. Liksom det är bara kolla på usa. De delstater som inte har dödstraff har mindre brott än delstaterna som har dödsstraff. Sen är det många oskyldiga som har blivit dömda. Så NEJ till dödsstraff i sverige.

Vilket antagligen beror på att de stater som har dödsstraff har skaffat det eftersom att det är så mycket brott. Och inte att dödsstraff gjort att det blivit fler brott.
Nivå 4 · Lärling Moderator
↗ till inlägget
↗ till inlägget

Vilket antagligen beror på att de stater som har dödsstraff har skaffat det eftersom att det är så mycket brott. Och inte att dödsstraff gjort att det blivit fler brott.

I ryssland har man väldigt hårda straff och dödsstraff. Oftast är det maffians medlemmar som blir avrättade, problemet är att personen har haft vänner och familj. Familjen kommer inte att hjälpa polisen och kommer istället att stödja maffian. Så när barnen växer upp lär de sig att polisen är elaka och att man ska lita på maffian och vips så har man ökat brottsligheten genom att skaffa dödsstraff.

Sen kan man aldrig vara 100 % säker plus att juridik aldrig är 100 % rätt.

Soad_token

Senast ändrad:

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in