💬
Logga in
Fuska.se

Hur Skciakr Man Medelanden Till Andra Datorer På Samma Nätverk?

12 svar · startad

Nivå 7 · Fuskare
Trådstartare #1

tja, när vi sitter i skolan ibland och arbetar vid datorerna så ser jag att det kommer upp en ruta med ett medelande (typ e du bög,hej ocksånt) också står det var det komemr ifrån, så nu undrar jag hur skcikar man såna medelande till alla datorer på nätverket?

Nivå 3 · Lärling

De använder programmet net send. Det är aktiverat för att skolands datorer inte har Service Pack 2 installerat.

Ex: kommandotolken: net send * "Hejsan alla puckon!"

Nivå 5 · Fuskare

Kommandot är

NET SEND /DOMAIN "Meddelande"

Sen kan du prova att byta ut /DOMAIN mot en viss persons inloggningsnamn för att skicka individuellt.

Senast ändrad:

Nivå 7 · Fuskare
Trådstartare #4
↗ till inlägget

Kommandot är

Sen kan du prova att byta ut /DOMAIN mot en viss persons inloggningsnamn för att skicka individuellt.

så man går ass inte på kommandotolken och skriver net send /domain tja eller net send /brose tja

brose var bara ett exempel måste man skriva domain?

Nivå 4 · Lärling

men ja man måste skriva "/domain" tänk lite-,-

net send funkar inte på min skola, hur ska man få de att funka?

Nivå 8 · Veteranfuskare

Det går inte för att skräpet kanske är spärrat på din skolas datorer. MEN, du kan prova med NET START på din dator och mottagarens dator och sen stänga av brandväggen på båda.

26 May 2008
Nivå 3 · Lärling
↗ till inlägget

Det går inte för att skräpet kanske är spärrat på din skolas datorer. MEN, du kan prova med NET START på din dator och mottagarens dator och sen stänga av brandväggen på båda.

På skolor brukar det vara så att alla elever har sub-konton som oftast endast kan skriva och läsa filer i deras egna konton och val möjligheter är mycket begränsade.

Senast ändrad:

Nivå 3 · Lärling
↗ till inlägget

Kommandot är

De som sitter på skolor vill inte skicka det till en begränsad grupp. De vill skicka till ALLA, därför sätter man en asterisk istället för ett specifikt nätverk/namn. Dessutom går det snabbare att skriva...
27 May 2008
Nivå 7 · Fuskare
Trådstartare #9

ok provade idag men det kom bara te mig själv och ingen annan.

Nivå 5 · Fuskare
↗ till inlägget
↗ till inlägget

Kommandot är

De som sitter på skolor vill inte skicka det till en begränsad grupp. De vill skicka till ALLA, därför sätter man en asterisk istället för ett specifikt nätverk/namn. Dessutom går det snabbare att skriva...

Man lär sig nåt nytt varje dag ;)

Nivå 3 · Lärling

Jupp. Asterixen kan man använda i många av windows konsolprogram. Tex när man letar filer eller sorterar.

Nivå 11 · Veteranfuskare

Detta måste jag prova ! Funkar detta på Linux ? För våra skoldatorer har det.

Nivå 8 · Veteranfuskare

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in