Jag kan inte namnet på vårat solsystem, jag säger nu Solsystemet. :unsure: Men vad heter det egentligen?? :huh:
Namnet På Vårat Solsystem
Vintergatan.
↗ till inläggetJag kan inte namnet på vårat solsystem, jag säger nu Solsystemet. :unsure: Men vad heter det egentligen?? :huh:
Jag är ganska säker på att det inte har något namn utan kallas bara för vårt solsystem.
↗ till inläggetVintergatan är en galax där miljontals stjärnor och planeter ingår.Vintergatan.
Jo, det va rätt. Det kallas Solsystemet. Vintergatan är väl vår galax? :unsure:
↗ till inläggetYezzahJo, det va rätt. Det kallas Solsystemet. Vintergatan är väl vår galax? :unsure:
Det heter som sagt bara solsystemet. Det kan delas in i det inre och yttre solsystemet.
Hittade på Wikipedia :P
ok, var lite sen:P min gissning gick iaf till vintergatan...
Milkyway är ju det engelska uttrycket. Men "Solsystemet" eller "Vintergatan" ska ju också funka.
↗ till inläggetMilkyway är ju det engelska uttrycket. Men "Solsystemet" eller "Vintergatan" ska ju också funka.
Men ffs! -.-"
Milkyway=Vintergatan=Våran Galax -.-"
Vårat solsystem är inte samma sak som Vintergatan!
solsystem är inte samma som galax ja, men om det bara finns 1 solsystem så borde vårat ha nåt speciallt namn
Galax=Den "plats" med många insamlade stjärnor även om vår närmaste stjärna kan ta över 100 år (Solen är ju en stjärna)
Solsystemet: Solens planeter snurrar runt de :royelles:
Alla andra solsystem heter något, utom vårat, vilket vi kallar
Solsystemet.
↗ till inläggetDet är ganska ologiskt eftersom alla andra våra grejer som våran galax har ett eget namnAlla andra solsystem heter något, utom vårat, vilket vi kallar
Solsystemet.
vårt solsystem heter "solsystemet" eller "sol" eller vad du nu vill kalla de-,-
↗ till inläggetJag kan inte namnet på vårat solsystem, jag säger nu Solsystemet. :unsure: Men vad heter det egentligen?? :huh:
Vårat solsystem heter Vintergatan och det är en galax.
http://www.hovberg.se/resmi/vintergatan_japan.jpg
Det var inte galaxen han frågade efter.
Läs tråden innan du svarar tack.
Ser ni, till och med en 9åring förstår att vintergatan är en galax <_<
Anyways, vår stjärna heter Sol, och vårt stjärnsystem heter därför Solsystemet.
solsystem = alla planeter + solen och jorden antar jag??? eller så är det ju bara vintergatan..
Ett solsystem är ett antal planeter som snurrar i en ellips runt en stjärna (omloppsbana). Galax = ett område med billioner stjärnor.
Det solsystem vi ligger i har inget namn ? Kalla det för Solsystemet.