↗ till inläggetDe tio budorden är inte grundlagar som alla kan hålla med om (definitivt inte jag, t.ex.).↗ till inläggetBuddhism, ja varför inte? Det är en väldigt fin religion. s*tanism, nej, såvida man inte ser s*tan som sin gud. (vilket såklart resulterar i h*lvetet, men hur man får det där vet jag såklart inte) Hinduism, med tanke på att de har ett flertal gudar bryter de mot det första budordet men de har ändå trott på en högre makt så det kan ju alltid finnas en chans till det. Wicca, nej med tanke på att wicca innefattar häxeri och sådant är Bibeln emot.Buddhism? s*tanism? Hinduism? Wicca?
Är det verkligen lika viktigt att tro på "rätt" sak som att vara en god person?
Har du läst de tio budorden i bibeln? Det är just att man ska stenas som det står. Likväl har ALLA människor någon gång i livet varit avundsjuka/giriga. Det tycker jag att man har all rätt att vara, så länge det inte leder till olovliga handlingar.
Att det skulle vara prästers påfund för 100tals år sedan håller jag med om. Men det innefattar inte bara att man ska stenas utan hela bibeln, inklusive de tio budorden.
Den gud som skapar världen och sedan lämnar den och ändå förväntar sig att folk ska tro på honom utan några som helst tecken är bara orealistisk. Att denne gud skulle straffa en för att man inte gör det tycker jag är absurdt.