💬
Logga in
Fuska.se

Vad Tror Du Hur Jorden Skapades

53 svar · startad

Nivå 2 · Novis
Trådstartare #1

jag tror på att jorden skapades av planeterna! eller vad tor du?

Nivå 10 · Veteranfuskare Moderator

Ja antagligen av Big bang.

Nivå 4 · Lärling

Jag är inte så insatt i ämnet, men jag föredrar Big Bang över någon religions teorier. Olyckligtvis kan jag även tillägga att jag inte är så säker på Big Bang heller.

Får ta o läsa på lite.

Nivå 11 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

jag tror på att jorden skapades av planeterna! eller vad tor du?

'Skapades av Planeterna'?

Care to explain?

Nivå 5 · Fuskare
↗ till inlägget

Jag är inte så insatt i ämnet, men jag föredrar Big Bang över någon religions teorier. Olyckligtvis kan jag även tillägga att jag inte är så säker på Big Bang heller.

Får ta o läsa på lite.

Finns det ens särskilt många religiösa teorier om hur världen skapades? Allt jag hört är om vem som skapade världen, inte hur denne skulle ha gjort.

Alla ni som säger big bang: Läs trådnamnet -.- Hur skapades JORDEN, inte UNIVERSUM :P

Jag tror på forskarnas förklaring: Gasmoln och stenbitar som samlas ihop av gravitationen och efter miljarder år av instabilitet blir en planet.

Det är inte med säkerhet känt hur planeter skapas. Den förhärskande teorin är att planeter uppkommer i samband med att solen de kretsar runt bildas. En stjärna bildas, när jättelika instabila gas och stoftmoln genom sin egen gravitation drar sig samman, komprimeras och bildar en protostjärna. Allt material i det långsamt roterande gasmolnet komprimeras inte till en sol, utan mycket samlas i en protoplanetär skiva. Längre ut från centrum i det blivande solsystemet genomgår andra delar av gas och rymdstoft liknande ihopklumpningar, fast i mindre skala. De lokala koncentrationerna av materia komprimeras och bildar i sin tur protoplaneter.

Under tiden fortsätter sammandragningen av protostjärnan tills trycket och temperaturen ökar så mycket att kärnreaktioner (fusion) startas och stjärnan tänds. Solvinden som uppstått av den nytända stjärnan blåser bort den mesta delen av gasen från solsystemets inre delar. Resultatet blir att de inre planeterna Merkurius, Venus, jorden och Mars är små och steniga utan speciellt mycket gas eller vätska, medan de yttre Jupiter, Saturnus, Uranus och Neptunus är stora gasplaneter. Där finns nämligen gasen kvar och kan kondensera till planeter.

Ett nyfött solsystem är väldigt instabilt och innehåller fortfarande en stor mängd materia. För de nyfödda planeterna väntar nu en period av våldsamt meteoritbombardemang från ovan. I vissa fall till och med så våldsamma händelser som sammanslagningar av protoplaneter.

Andra protoplaneter som undgår kollision kan fångas upp av större planeters gravitation och bli månar. Det finns en teori om att månen och jorden var inblandade i just en sådan händelse. De sammanstötte med varandra varvid jorden då tog en stor del av månens massa. Efter närkontakten gick månen in i bana runt jorden. Efterhand som forskarna får mer kunskap om planeter utanför vårt eget solsystem, kan denna teori om hur planeter skapas komma att revideras, ändras eller till och med avfärdas.

14 Oct 2008
↗ till inlägget

"Det är inte med säkerhet känt hur.." Menar du att texten är din tro på saken, eller vill du bara bevisa för oss andra att du faktiskt kan kopiera en text från wikipedia?

Om fallet är det senare kan jag inte mer än gratulera, jag vet själv hur svårt det kan vara att hitta CTRL, C och V bland vimlet av bokstäver och siffror.

För er som vill läsa mer om wAckos citat finns det här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Planet

under punkt 1, uppkomst och utveckling.

Jag kopierade allting direkt från wikipedia, ja.
↗ till inlägget

Alla ni som säger big bang: Läs trådnamnet -.- Hur skapades JORDEN, inte UNIVERSUM :P

Ioförsig skulle ju inte jorden finnas utan big-bang. Man förstår ju ändå vad de menar.

↗ till inlägget

Jag tror på forskarnas förklaring: Gasmoln och stenbitar som samlas ihop av gravitationen och efter miljarder år av instabilitet blir en planet.

precis

Som om du förstår något av det där ramsjöskillen

↗ till inlägget
http://www.youtube.com/watch?v=luCaNagF89I

Visar hur jorden skapades...... eller inte >=3

Aja, jag ser big bangs aftermath som det som skapade Jorden..

jag söker mig aldrig till myter, men om ni varit här i Allmänt och/eller "Tror ni på Gud?" så kanske ni vet det redan ;>

[[Citerar här ovanför för att undvika OT]]

I lol'd.

Senast ändrad:

Nivå 6 · Fuskare

http://www.youtube.com/watch?v=luCaNagF89I

Visar hur jorden skapades...... eller inte >=3

Aja, jag ser big bangs aftermath som det som skapade Jorden..

jag söker mig aldrig till myter, men om ni varit här i Allmänt och/eller "Tror ni på Gud?" så kanske ni vet det redan ;>

Senast ändrad:

15 Oct 2008
Nivå 9 · Veteranfuskare Knark

Jag tror att Tellus skapades samtidigt som resten av universum.

Nivå 10 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

det tror jag också

16 Oct 2008
↗ till inlägget

Och frågan var "hur tror du att jorden skapades?". Att komma med ett citat säger inte så mycket. Give oss a fucking uttalande.

Men jag tror på teorin som jag citerade.
Nivå 5 · Fuskare

Berättelsen börjar med "I begynnelsen skapade Gud himmel och jord." (pluralis himlarna i de hebreiska grundtexten). Guds existens är en självklar förutsättning. "Himlarna och jorden" är ett hebreiskt idiomatiskt uttryck som omfattar hela universum. Sedan konstateras att jorden är öde och tom, att "djupet täcktes av mörker" samt att Guds Ande (eller "gudsvind"; hebreiskan har samma ord för både "ande" och "vind") svävar över vattnet.

Därefter börjar Gud skapa genom sitt ord; "Gud sade: ..." är en återkommande "befallning" genom vilket allt bringas fram. Detta sker under sju dagar.

Dag 1: Gud skiljer ljuset från mörkret, och Gud kallar ljuset för "dag" och mörkret för "natt".

Dag 2: Gud delar upp vattnet på jorden i två delar, och ett valv som Gud kallar för "himmel" skiljer dessa åt.

Dag 3: Gud skapar det torra landet, och på det torra landet skapar Gud all växtlighet.

Dag 4: Gud skapar solen, månen och stjärnorna, till att utmärka tider, dagar och år.

Dag 5: Gud skapar alla vattenlevande djur och alla fåglar efter sina slag. (En del bibelöversättningar översätter detta med "efter sina arter", vilket dock kan ge en felaktig association till det moderna artbegreppet.)

Dag 6: Gud skapar de marklevande djuren: vilda djur, boskapsdjur och kräldjur efter sina slag. Till sist skapar Gud även människan till sin avbild.

Dag 7: Gud vilar från sitt skaparverk, och välsignar och helgar den sjunde dagen

tagen av wikipedia. detta är sant..

↗ till inlägget

detta är sant..

Bevis?
Nivå 8 · Veteranfuskare
↗ till inlägget
↗ till inlägget

detta är sant..

Bevis?

jag tror inte på dom 7 dagarna >=3

Det här har jag funderat på ganska länge; Hur kommer det sig att Gud måste vila på den sjunde dagen, ifall han är allsmäktig? O.o

Nivå 4 · Lärling
↗ till inlägget

Det här har jag funderat på ganska länge; Hur kommer det sig att Gud måste vila på den sjunde dagen, ifall han är allsmäktig? O.o

Han är inte Chuck Norris.

detta är sant..

Wikipedia: De äldsta fossilfynden som man utan tvekan kan räkna till primaterna härstammar från tidig eocen (för 55 miljoner år sedan)

Man antar att jorden skapades under samma vecka som Adam skapades eftersom att han var den första människan, vilket var ca 4000 f.Kr.

Vad ska man tro på?

17 Oct 2008
Nivå 5 · Fuskare
↗ till inlägget
↗ till inlägget

Han är inte Chuck Norris.

:lol:

Som jag sa i "Tror du på Gud" tråden så säger jag det här.

Vad jag tror är att jorden började med en liten cell som växte och andra celler bosatte sig på den.

Dvs vi och alla djur och växter.

Nivå 2 · Novis
↗ till inlägget

Ganska lika för mig, men jag gillar Odinismens teorier. :medieval:

Senast ändrad:

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in