Hej. Jo jag vill starta om min dator helt som när jag köpte den. Jag har windows vista. Anledningen är att jag har laddat ner massor med skit som jag inte vet vart det lackt sig och då går det söligare. Allt viktigt jag har har jag på en extern hårddisk. Så nu undrar jag. Hur gör jag?
Vill Starta Om Datorn Helt. Som När Jag Starta Den!
↗ till inläggetHej. Jo jag vill starta om min dator helt som när jag köpte den. Jag har windows vista. Anledningen är att jag har laddat ner massor med skit som jag inte vet vart det lackt sig och då går det söligare. Allt viktigt jag har har jag på en extern hårddisk. Så nu undrar jag. Hur gör jag?
Du menar alltså att du vill omformatera hårddisken? Enklast är ju om du har en Windows-skiva, för då är det ju bara att stoppa in den i burken. Om det är en Dell du har så har jag för mig att du trycker Ctrl + F11 vid start.
Dell? Ok. Men min hade inga skivor när jag fick datorn men det var nåt man skulle göra med skivor och dom har jag.
Men om jag höger klickar på C: och tar formatera försvinner allt då? Även vista?
Föresten. Hade inte installerat 2 viktiga uppdateringar. Kan det göra så den går långsammare?
Din "ominstallations skiva" finns som en partition inne på HDD och du får inte med en skiva, det är bara i enstaka fall där tillverkarna är så generösa att de ger med en skiva (t.ex. Asus)
Sök på forumet så ska du finna
Vart finn HDD? Jag sökte på vista men hitta inget.
↗ till inläggetHDD är en förkortning för Hard Disc Drive vilket på svenska är Hårddisken.Vart finn HDD? Jag sökte på vista men hitta inget.
Aha. Jag har 2 skivor som gör att få igång datorn igen. Dom fick man bränna ut själv.
Skulle nån kunna skriva länk vart den finns?
Såhär alltså: C:\\program\\omnistallera.exe.
Nu tror jag ju inte den ser ut sådär då men nåt sånt är det väll.
↗ till inläggetNej men om du startar om datorn, trycker på F10, F12, F8 eller F2 (någon av dem) så kommer det komma fram en meny.Aha. Jag har 2 skivor som gör att få igång datorn igen. Dom fick man bränna ut själv.
Skulle nån kunna skriva länk vart den finns?
Såhär alltså: C:\\program\\omnistallera.exe.
Nu tror jag ju inte den ser ut sådär då men nåt sånt är det väll.
Testa om det fungerar
ett tips: titta i manualen som du fick med. där står det om hur man gör...
Ska kolla den.
Justfiwi: Det är F2 för mig iaf. Det står i början!
↗ till inläggetDå kommer man väll till BIOS? Men sök i forumet så ska du finna.Ska kolla den.
Justfiwi: Det är F2 för mig iaf. Det står i början!
Nu menar du fuskas forum va?
↗ till inläggetJa eller Googla på detNu menar du fuskas forum va?
Vad ska pojken göra med BIOS?
Har du bränt skivorna? Om du har det, sätt bara in dem och starta om datorn medans du har i skivorna.
Du kan inte högerklicka på disken och trycka på formatera då datorn redan kör processerna som finns på disken.
Det går inte att formatera hårddisken där du har operativsystemet, du kan inte ta bort vista samtidigt som du använder det. Därför måste du formatera det när du inte har startat upp Vista. Du måste ladda hem Vista ,(Detta är lagligt eftersom han har en CD-nyckel som tillhör en legit version av Windows Vista)
Detta kan du göra på vissa torrenthemsidor, som t.ex piratebay eller liknande. När du har laddat hem Vista så bränner du över det på en skiva och installerar om det och när det händer så kommer du behöva skriva in cd-nyckeln som borde sitta någonstans på datorn.
↗ till inläggetÄr det ingen som lyssnar? Man behöver inte skivorna.Det går inte att formatera hårddisken där du har operativsystemet, du kan inte ta bort vista samtidigt som du använder det. Därför måste du formatera det när du inte har startat upp Vista. Du måste ladda hem Vista ,(Detta är lagligt eftersom han har en CD-nyckel som tillhör en legit version av Windows Vista)
Detta kan du göra på vissa torrenthemsidor, som t.ex piratebay eller liknande. När du har laddat hem Vista så bränner du över det på en skiva och installerar om det och när det händer så kommer du behöva skriva in cd-nyckeln som borde sitta någonstans på datorn.
Jag har en partition på min HDD, det är C:
När jag startar om datorn kan jag bara trycka F10 och sedan kan jag omformatera UTAN skiva för att Vista ligger redan inne på HDD. Titta, no problemos utan skiva
Justfiwi skulle du kunna förklara hur man gör det där? Men jag måste trycka på F2 dock :P
↗ till inläggetOkej, har du testat med F10 och alla andra F knappar under uppstarten (dvs när skärmen är svart med massor av olika bokstäver där det står typ namn och liknande?)Justfiwi skulle du kunna förklara hur man gör det där? Men jag måste trycka på F2 dock :P
Men jag kommer inte ihåg exakt, men det fungerar på exakt samma sätt som med de andra sätten som de andra skriver om förutom att du inte behöver en skiva.
Asså. Vänta en stund när du har statart datorn, sen står det "starta med CD skiva: tryck på en tangent" för mig iaf.
↗ till inläggetJa men inte om han inte har en skiva i! TADA!Asså. Vänta en stund när du har statart datorn, sen står det "starta med CD skiva: tryck på en tangent" för mig iaf.
Men sätt på datorn, tryck F2 för att komma in i BIOS. Där ska du typ ändra Boot-settings så att på 1:a plats så är det din HDD, dvs din hårddisk. Sedan så kan du nog starta om datorn och trycka typ F8 elelr vad det nu är