↗ till inlägget
De betalar 30 kr.
De får tillbaka 5 (25
De ger 2 (23
De delar på 3. (20)
5 + 2 + 3 = 10
20 + 10 = 30
Jag tror inte det är en giltig lösning, då lösningen handlar om att hitta var kronan har tagit vägen, inte räkna på "rätt sätt".
Jag tror att mitt inlägg svarade på frågan rätt så bra, va?
Den visade att det sättet som problemet räknar på inte ger det den säger att den ger.
Jag ska försöka göra allt jätteenkelt och svara på det en gång för alla:
Totalt = Det de betalade från början, alltså 30kr
Rum = Det de betalade för rummen alltså 25 kr
Växel = Det de fick tillbaks, alltså 3 kr
Dricks = Det de betalade piccolon, alltså 2 kr.
29 = Det som sägs vara lika med "Totalt", men som inte visar sig vara det.
Vi vet det här:
Totalt = Rum + Växel + Dricks
Problemet säger att männen betalade 9*3 kr, i praktiken är detta samma sak som att de betalade 30 kr och fick tillbaks 3 i växel, altså:
27 = Totalt - Växel
Sen så lägger problemet till "Dricks" och påstår att det då svarar mot "Totalt":
29 = Totalt - Växel + Dricks
Nu ska vi undersöka vad dessa 29 kronor egentligen svarar mot:
Vi sätter in uttrycket för "Totalt" (det jag skrev högre upp) i vår lilla ekvation:
29 = Rum + Växel + Dricks - Växel + Dricks
Det finns ett positivt växel och ett negativt, så de tar ut varandra, det vi får kvar är då:
29 = Rum + Dricks + Dricks
Vi vet att detta INTE svarar mot "Totalt". Alltså har vi då bevisat att problomets sätt att tänka är fel.
I klarspråk: Det som händer är att vi har 30 kronor, dessa 30 kronor består av Rum, Dricks och Växeln. Vi tar bort Växeln när vi räknar 3*9. Alltså består dessa 27 kronor av Rum och Dricks. Nu märker vi att Dricks redan är inräknad i dessa 27 kronor. Men problemet lurar en och påstår att vi borde få det totala antalet pengar efter att vi har lagt till 2 kr i Dricks (men som sagt så är dessa redan inräknade, det som saknas för att få 30 kronor igen är de tre kronorna männen fick i växel).